Wymiana tarcz hamulcowych, cena

Średnia cena usługi: od 130,28 PLN do 186,32 PLN | sprawdź w okolicy

wymiana tarcz hamulcowych

 Żywotność tarcz hamulcowych jest bezpośrednio zależna od stylu jazdy kierowcy, dlatego nie ma ścisłych interwałów ich wymiany. Można uznać, że kierowcy jeżdżący spokojnie mogą wymienić tarcze hamulcowe po 80-100 tys. km., gdzie Ci z aspiracjami sportowymi, będą musieli zrobić to już po 30-40 tys. km. Zakłada się także, że w przypadku samochodów z silnikami o przeciętnej mocy, tarcze hamulcowe należy wymienić co 2-3 wymiany klocków hamulcowych, podczas gdy w samochodach o mocy powyżej 150 KM, powinno się za każdym razem wymieniać komplet tarcz z klockami. Tarcze mogą wymagać wymiany także w wypadku ich przegrzania, pęknięcia czy bicia, do którego można doprowadzić chłodząc rozgrzane tarcze np. wodą z kałuży. Niepoprawnie zamontowane klocki hamulcowe również mogą przedwcześnie zniszczyć tarcze hamulcowe. Należy pamiętać, aby tarcze wymieniać parami względem jednej osi pojazdu. Kupując produkty wyższej jakości można przedłużyć czas ich eksploatacji, a okresowa kontrola grubości tarczy pozwoli przewidzieć bezpieczny termin ich wymiany. Tarcze hamulcowe mogą nadawać się do wymiany, gdy kierowca odczuwa słabszą siłę hamowania, drgania kierownicy, pulsowanie i piszczenie hamulcow podczas hamowania.

Sprawne działanie układu hamulcowego to podstawa. Dlatego warto dbać o regularną wymianę eksploatowanych elementów i zakładać nowe tarcze po przejechaniu około 60-80 tys. kilometrów. Wymiana nie należy do skomplikowanych i przy odrobinie wiedzy mechanicznej można wykonać ją samemu. Podpowiadamy, jak rozpoznać zużyte tarcze i wymienić je na nowe.

wymiana tarcz hamulcowych

Tarcze są jednym z najważniejszych elementów wykonawczych układu hamulcowego. W trakcie obrotu koła są ściskane przez klocki hamulcowe, co powoduje zmniejszenie prędkości obrotowej kół, a tym samym pojazd zwalnia. Tarcze są wykonane precyzyjnie dla danego samochodu, ponieważ muszą wytrzymać ogromne obciążenia mechaniczne, a także temperatury sięgające kilkaset stopni, z czasem ulegają zużyciu.

Tarcze są wykonane z wytrzymałego materiału, który nie pozwoli na ich odkształcenie, gdy na przykład dojdzie do ich zetknięcia z wodą. Mimo to z czasem ich grubość się zmniejsza. Przyjmuje się, że jeden komplet tarcz wystarcza mniej więcej na 2-3 wymiany klocków hamulcowych, czyli jakieś 60-80 tys. km. Moment wymiany określa minimalna grubość, którą można odczytać na kołnierzu tarczy. Poza tym wskazuje na to także bardzo duży rant, który można ocenić bez użycia jakichkolwiek narzędzi.

Auto należy ustawić na równym, twardym podłożu i włączyć bieg. Jeśli nie masz zamiaru wymieniać tarcz w tylnych kołach, możesz zaciągnąć hamulec ręczny. W przypadku wymiany wszystkich tarcz pamiętaj o dobrym zabezpieczeniu samochodu przed stoczeniem się, najlepiej przy pomocy klinów. Teraz należy poluzować śruby w kole i unieść pojazd lewarkiem. Zdejmij koło – po wykonaniu tej czynności widać już tarcze i zaciski. W pierwszej kolejności oceń ich stan wizualny, a w szczególności stopień zużycia, uszkodzenia mechaniczne i ślady po wyciekach. Wyczyść wszystko z brudu, pyłu i luźnej rdzy, po czym jeszcze raz obejrzyj wszystkie elementy – możesz dostrzec rzeczy, których wcześniej nie widziałeś. Przed dokonaniem wymiany zdejmij sprężynę zabezpieczającą klocek hamulcowy i zabezpieczenie chroniące prowadnice zacisku hamulcowego. Odkręć prowadnice i wysuń zacisk z jarzma. Podwieś go na wcześniej przygotowanym sznurku lub drucie – nie może wisieć na przewodach. Zdemontuj klocki i odkręć śrubę trzymającą tarczę. Bardzo ważne jest, aby dobrze wyczyścić powierzchnię czołową piasty – zlekceważenie tej czynności może prowadzić do bicia tarczy i drgań kierownicy. Nowe tarcze i klocki hamulcowe montujemy w kolejności odwrotnej do wyżej opisanej.

Po zamontowaniu tarcz i klocków należy sprawdzić poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku. Przez pierwsze 300 km należy unikać gwałtownego hamowania. Jeżeli wydaje ci się, że pedał hamulca pracuje inaczej, niż zwykle – nie masz się czym przejmować, to zupełnie normalne. Dla polepszenia efektu dobrze jest zlecić konserwację zacisków hamulcowych i prowadnic, co pozytywnie wpłynie na działanie tarcz i klocków.

 

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady