Pozostawienie samochodu z niesprawnym hamulcem ręcznym jest dość ryzykowne, ponieważ nawet zostawienie samochodu na biegu nie gwarantuje że samochód się nie przemieści. Problemy z hamulcem ręcznym powodowane są przez rozregulowanie układu, uszkodzoną lub zapieczoną śrubę regulacyjną czy zużyty lub uszkodzony bęben. Lepiej niedopuścić do stoczenia pojazdu z górki i narażenia się na wysokie koszty naprawy, nie tylko swojego samochodu.
Aby nie obciążać zbytnio skrzyni biegów i zapobiec ewentualnemu przeskoczeniu biegu i stoczeniu się samochodu, wyposażony on został w hamulec ręczny. Blokuje on z reguły tylne koła samochodu (chociaż zdarzają się wyjątki) i zapobiega przemieszczaniu samochodu nawet przy dużej pochyłości nawierzchni. Jeżeli hamulec ręczny nie spełnia swojego zadania powinien zostać jak najszybciej naprawiony, ponieważ wpływa na bezpieczeństwo prowadzącego, ale także innych użytkowników drogi.
Układ hamulcowy może się różnić w zależności od producenta samochodu, a nawet jego modelu. Niektóre układy wyposażone są w hamulce tarczo-bębnowe, gdzie hamulec bębnowy wykorzystywany jest do zaciągania hamulca ręcznego, a tarczowy do hamowania podczas jazdy. W innych znowu hamulec bębnowy wykorzystywany jest w obu przypadkach.
Gdy tylko pociągniemy dźwignię hamulca umieszczoną między fotelami, lub naciśniemy pedał znajdujący się pod deską rozdzielczą, linka hamulca awaryjnego zaciąga hamulce blokując samochód. Podczas zwolnienia dźwigni, czy pedału hamulca awaryjnego, sprężyna powrotna zwalnia układ a kierowca ponownie może ruszyć z miejsca.
Z biegiem czasu układ ten może wymagać regulacji.

Mechanik sprawdza cały system hamulcowy, łącznie z dźwignią, przewodami, sprężynami, szczękami itd. W tym celu konieczny będzie demontaż kół, a możliwa także dalsza rozbiórka układu hamulcowego.
Jeżeli hamulec ręczny jest nieskuteczny, parkowanie na jakimkolwiek wzniesieniu może być bardzo niebezpieczne. Nawet bieg w automatycznej skrzyni biegów może przeskoczyć, a następnie doprowadzić do stoczenia samochodu, który uderzy w jakikolwiek obiekt na jego drodze.
Utrudnione uruchamianie silnika to bardzo niekomfortowa usterka. Jest ona ściśle związana z elementami odpowiadającymi za rozruch silnika, jak i samo jego zasilanie. W skład podejrzanych elementów wchodzą m.in.: rozrusznik, akumulator, stacyjka, filtr paliwa i pompa paliwa, świece zapłonowe.
Układ hydrauliczny sprzęgła korzysta z tego samego zasobu płynu co układ hamulcowy. Oznacza to, że wyciek płynu z okolic sprzęgła, może wpłynąć na pracę obu systemów. Usterka może pochodzić od wycieku z gumowych lub metalowych przewodów pompy hamulcowej, lub przecieku w samej pompie sprzęgła....
Nagły problem z uruchomieniem samochodu to coraz rzadszy widok ze względu na postęp technologiczny. Mimo to, elektronika która z jednej strony czyni auta nowoczesnymi pojazdami, z drugiej strony utrudnia ich diagnostykę na poboczu drogi. Bez komputera diagnostycznego, niewiele można zdziałać w...
Przechylenie samochodu w jedną stronę najczęściej jest spowodowane uszkodzeniem kolumny zawieszenia, amortyzatora lub sprężyny. Może się także okazać, że sama konstrukcja ramy czy podwozia została wygięta lub skręcona. Najmniejszy problem to zbyt niskie ciśnienie w którymś z kół....