Co zrobić, gdy samochód nie ma mocy?

 Jazda samochodem z ograniczoną mocą silnika może być dość stresująca. Za brak mocy może odpowiadać wadliwy układ paliwowy, problemy z dostarczeniem odpowiedniej ilości powietrza, czy zatkany katalizator. Jazda z ograniczoną mocą i niesprawnymi elementami w którymś z układów może doprowadzić do dalszych uszkodzeń zwiększając jednocześnie koszt naprawy. Im szybciej uda się mechanikowi określić usterkę, tym niższe będą koszty naprawy.

Znajdź warsztat i umów naprawę

Przeglądaj 175369 opinie o warsztatach samochodowych,
wybierz sprawdzony i polecany przez innych kierowców warsztat samochodowy

UMÓW NAPRAWĘ

Kiedy samochód traci moc, lub jego moc jest ograniczona mimo wciskania pedału gazu, jest to nie tylko denerwujące, ale może być także niebezpieczne. Jazda autostradą lub przejazd przez ruchliwe skrzyżowanie samochodem, który ma ograniczoną moc może stwarzać poważne zagrożenie.
W większości przypadków brak mocy może wynikać z nieprawidłowego działania układu paliwowego. Przyczyny mogą leżeć w całym układzie, od nieszczelnych przewodów paliwowych do uszkodzonej pompy paliwa. Bez względu na przyczynę, silnik, który nie generuje wystarczającej mocy, powinien zostać natychmiast naprawiony przez mechanika.

Jak to działa:

Układ paliwowy dostarcza paliwo do silnika. Komora spalania to miejsce, w którym paliwo jest mieszane z powietrzem, a następnie zapalane. Układy paliwowe różnią się w zależności od modelu samochodu, jednak wszystkie składają się z tych samych podstawowych elementów.

Paliwo magazynowane jest w zbiorniku, a pompa paliwa przepycha paliwo przez przewody paliwowe do filtra paliwa, a następnie do wtryskiwaczy. W starszych pojazdach paliwo dostarczane jest do gaźnika, gdzie zostaje zmieszane z powietrzem. W przypadku wtryskiwaczy, paliwo zostaje wtryśnięte do cylindra, gdzie miesza się z powietrzem i zapala podczas kompresji. Powstały wybuch napędza tłoki.

katalizator

Przyczyny usterki:

  • Uszkodzona pompa paliwa lub filtr paliwa - pompa paliwa odpowiada za dostarczenie paliwa do silnika, a w przypadku jej nieprawidłowego działania odczuwalna będzie utrata mocy. Z biegiem czasu pompa paliwa ulega zużyciu lub może się zatkać zanieczyszczeniami, które zablokują dostęp paliwa do wtryskiwaczy. Może to spowodować szarpanie pojazdu przy dużych prędkościach lub brak płynności podczas przyspieszania. Zatkany filtr paliwa również może powodować takie problemy, dlatego warto pamiętać o jego okresowej wymianie.
  • Zatkany lub uszkodzony wtryskiwacz paliwa - Podobnie jak pompa paliwa, wtryskiwacze mogą się zatkać z powodu zanieczyszczeń paliwa. Zatkany wtryskiwacz będzie miał obniżoną wydajność, a silnik będzie miał ograniczoną moc. Może to również powodować utrudnienia w uruchomieniu silnika, twardą pracę na wolnych obrotach i zwiększone zużycie paliwa.
  • Przeciekające przewody paliwowe - Przeciekające przewody paliwowe nie dostarczą wystarczającej ilości paliwa do wtryskiwaczy, co może skutkować ograniczeniem mocy. Jeżeli odczuwalny w kabinie będzie silny zapach paliwa, lub zauważalna będzie kałuża paliwa pod samochodem, przyczyną zwykle są nieszczelne przewody paliwowe.
  • Nieszczelność podciśnienia - Nieszczelne podciśnienie może zakłócać pracę komputera, który będzie miał problem z określeniem odpowiedniej ilości powietrza do otrzymania stechiometrycznej mieszanki paliwa. Do prawidłowego procesu spalania trzeba zachować odpowiednie proporcje ilości powietrza i paliwa. Problemom z podciśnieniem przeważnie towarzyszy kontrolka Check Engine.
  • Brudny przepływomierz - masowy przepływomierz powietrza, mierzy ilość powietrza wprowadzanego do układu dolotowego. Na podstawie tej wartości dobierana jest ilość paliwa potrzebna do poprawnego spalenia mieszanki. Awaria lub zabrudzenie przepływomierza spowodują wysłanie błędnego sygnału do komputera, który niepoprawnie dobierze potrzebną ilość powietrza. W efekcie silnik nie będzie miał wystarczającej mocy. Jednocześnie zapali się także kontrolka Check Engine.
  • Zatkany katalizator - Jeśli katalizator jest zatkany lub zaczyna się zapychać, może uniemożliwić prawidłowy przepływ powietrza przez silnik. Może to doprowadzić do utraty mocy. Jednocześnie temperatura silnika będzie wyższa.

Jak to się robi:

Mechanik podłącza samochód pod komputer diagnostyczny w poszukiwaniu błędów. Następnie sprawdza filtr paliwa i pompę paliwa. Sprawdza też przewody paliwowe i podciśnienia pod kątem ewentualnych nieszczelności.

Jak to jest ważne?

Jazda samochodem z ograniczoną mocą silnika może być bardzo niebezpieczna. Szczególnie podczas przyspieszania, czy manewrowania po ruchliwych skrzyżowaniach. Dodatkowo jazda z niesprawnym układem paliwowym może doprowadzić do dalszych uszkodzeń elementów i zwiększenia kosztów naprawy.
 


Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA



Mechanika pojazdowa

Przeczytaj także

Ubezpieczenie AC – czy warto?

Ubezpieczenie AC – czy warto?

Każdy, kto posiada samochód, wie, że zawsze istnieje ryzyko nieprzewidzianego zdarzenia, takiego jak wypadek, kradzież, czy uszkodzenie. Niestety, w większości wypadków nie da się im zapobiec. Można za to się przed nimi ubezpieczyć, co daje gwarancję spokoju. Tylko 1/3 Polaków posiada autocasco...

więcej

Przegląd serwisowy VW Passat B5

Przegląd serwisowy VW Passat B5

Volkswagen Passat B5 to samochód bardzo popularny w Polsce, co w dużej mierze wynika z jego niezawodności. Pojazd ten na stałe wpisał się w nasz krajobraz i to się raczej szybko nie zmieni. Jak każde auto, także i on ma swoje słabe strony i warto o tym pamiętać. Tym bardziej, że przeglądy...

więcej

Jak zabezpieczyć drzwi samochodu przed zamarzaniem.

Jak zabezpieczyć drzwi samochodu przed zamarzaniem.

Wraz z nadejściem zimy i przymrozków powinniśmy zadbać o nasze auta. Tak, jak zabezpieczamy podwozie, tak należy zabezpieczyć również uszczelki we wszystkich drzwiach. Lepiej zrobić to zanim przyjdzie ta prawdziwa zima i okaże się, że jest już za późno i pozostanie nam wymiana uszczelek na nowe.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ