Co zrobić, gdy samochód jest przechylony na jedną stronę?

Przechylenie samochodu w jedną stronę najczęściej jest spowodowane uszkodzeniem kolumny zawieszenia, amortyzatora lub sprężyny. Może się także okazać, że sama konstrukcja ramy czy podwozia została wygięta lub skręcona. Najmniejszy problem to zbyt niskie ciśnienie w którymś z kół. Niezależnie od przyczyny, usterki związane z zawieszeniem powinny być szybko naprawiane przez mechanika.

Znajdź warsztat i umów naprawę zawieszenia

Przeglądaj 207224 opinie o warsztatach samochodowych,
wybierz sprawdzony i polecany przez innych kierowców warsztat samochodowy

UMÓW NAPRAWĘ

Samochód, który jest przechylony w jedną stronę to nie tylko usterka wizualna. Pojazdy są tak konstruowane, aby balans i estetyka nie był zachowany tylko w kwestii mechaniki i osiągów, ale także całej bryły. Jeżeli samochód z jednej strony stoi niżej niż z drugiej, to może być oznaką poważniejszej usterki.

Jak to działa:

Samochód wyposażony jest w wiele elementów, które odpowiadają za utrzymanie balansu, zarówno podczas jazdy jak i podczas postoju. Jeżeli wszystko jest sprawne i trzyma się pewnie, zawieszenie, amortyzatory, podwozie, koła to samochód jest poprawnie zbalansowany.

sprężyna zawieszenia

Przyczyny usterki:

  • Uszkodzona kolumna zawieszenia, amortyzatory, sprężyny – kolumna zawieszenia to cały zestaw elementów znajdujących się między kołem a podwoziem, amortyzujący wszystkie nierówności. Przejmuje ona także część ciężaru samochodu i przekazuje go na koła. Kolumna jest w stanie przenosić duże obciążenia z uwagi na konstrukcję składającą się z amortyzatora i metalowej sprężyny. W przypadku awarii może dojść do zablokowania kolumny i samochód z tej strony nie będzie się ani podnosił ani opuszczał. Może także dojść do awarii powodującej opadnięcie jednej strony samochodu powodując brak równowagi w całej bryle.
  • Wygięte elementy zawieszenia lub rama – zawieszenie i podwozie jako cała płyta podłogowa to fundament samochodu. Jeżeli któryś z elementów czy sama rama, płyta została wygięta, skręcona czy w jakiś sposób zniekształcona, to samochód ma prawo stać krzywo. Widoczne dla oka nadwozie, które określa kształt i balans samochodu oparte jest właśnie na zawieszeniu i podwoziu.
  • Nierówna średnica kół – średnica kół jest w pewien sposób zależna też od ciśnienia w oponach. Opona mocno napompowana będzie powodowała, że samochód stoi wyżej, natomiast brak ciśnienia spowoduje opuszczenie samochodu z tej strony, z której znajduje się koło. Jest jeszcze możliwość przypadkowego zamontowana różnych kół na jednej osi samochodu. Wtedy także różnica w wysokości kół zostanie przeniesiona na nadwozie i widoczne będzie przechylenie całego samochodu na jedną stronę.

Jak to się robi:

Mechanik często jest w stanie określić problem już po samym sposobie przechylenia samochodu. Każda diagnostyka i tak nie obejdzie się bez podniesienia samochodu i sprawdzenia zawieszenia, podwozia, ramy, kół w razie wystąpienia dodatkowych uszkodzeń. Niektóre problemy jak brak ciśnienia w oponie można szybko rozwiązać, podczas gdy uszkodzone zawieszenie podlega wymianie na nowe.

Jak to jest ważne?

Przechylenie samochodu na jedną stronę prawie zawsze spowodowane jest usterkami związanymi z amortyzatorami, sprężynami lub ogólnie podwoziem i zawieszeniem. Są to kluczowe elementy samochodu dlatego nie powinno się lekceważyć tego problemu. Jazda samochodem który nie jest zbalansowany będzie powodowała dalsze uszkodzenia innych elementów. Nawet jeżeli problem jest błahy, w krótkim czasie zmienić się może w poważną awarię.




Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

Przeczytaj także

Audi A8 D3 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

Audi A8 D3 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

Żywotność zawieszenia pneumatycznego przewidziana jest na 10 lat lub na przebieg około 200 000 km. Jednak długość eksploatacji jest w dużej mierze uzależniona od jakości dróg na jakich użytkowane jest auto. Kluczowe znaczenie ma również fakt jak często samochód przewozi ciężkie przedmioty. Ile...

więcej

Co zrobić, gdy ślizgają się biegi w ASB podczas przyspieszania?

Co zrobić, gdy ślizgają się biegi w ASB podczas przyspieszania?

Automatyczna skrzynia biegów do swojej pracy musiała zostać wyposażona w wiele współpracujących elementów, to też wszelkie usterki z nieprawidłową pracą mogą mieć różne źródła. Najczęściej jest to niski poziom oleju przekładniowego, jego zabrudzenie i zużycie, wycieki, a także zużyte koła zębate...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Darmowa porada mechanika