Co zrobić, gdy samochód wydaje dziwne dźwięki?

Nienaturalne dźwięki w samochodzie mogą mieć różnorakie pochodzenie. Tak samo i skutki mogą być niegroźne, bądź opłakane. Najważniejsze, to jak najszybciej zlokalizować źródło hałasu. Jeżeli dźwięki będą pochodziły od przerdzewiałego układu wydechowego, to naprawa nie będzie tak kosztowna, jak remont silnika wynikający z np. niskiego poziomu oleju silnikowego.

Z biegiem czasu, kierowca poznaje swój samochód i dźwięki, które wydaje podczas jazdy. Dlatego, gdy tylko samochód zacznie wydawać nowe dźwięki, warto zainteresować się skąd one pochodzą i czy nie informują o zbliżającej się usterce.

 

Dlaczego samochód wydaje dziwne dźwięki?

Pierwszym krokiem w zdiagnozowaniu powodu nowego hałasu jest określenie jego lokalizacji. Poniżej przedstawiono główne miejsca i dźwięki, które mogą wystąpić w samochodzie.

Pod maską:

  • Paski i rolki - jeżeli spod maski wydobywa się pisk o powtarzalnym tonie, może być to zużyty pasek klinowy, lub współpracujące z nim rolki. Pasek ten odpowiada za zasilanie wielu elementów w samochodzie, włączając w to spreżarkę klimatyzacji, alternator, wspomaganie układu kierowniczego, czy pompę wody. Pisk paska osprzętu jest łatwy do zdiagnozowania i zmienia się w zależności od prędkości obrotowej silnika.
  • Przewody - pod maską znajduje się wiele przewodów, które z czasem mogą pękać i tracić na szczelności, tym samym pogarszając osiągi samochodu. Jeżeli słychać syczenie, lub wyciek np. płynu chłodzącego pod przodem samochodu, powodem mogą być zużyte przewody.
  • Wewnętrzne elementy silnika - jeżeli słyszalne są metaliczne uderzenia, stuki, prawdopodobnie spowodowane są one przez ruchome elementy silnika. Powodem może być niski poziom oleju, problemy z układem rozrządu czy regulacją pracy silnika. Jeżeli jest się pewnym, że hałas pochodzi z silnika, należy jak najszybciej umówić się do warsztatu na diagnostykę.

Pod samochodem:

  • Hamulce i koła - jeżeli występuje głośny i wysoki pisk, prawdopodobnie klocki hamulcowe kwalifikują się do wymiany. Jeżeli dźwiek przypomina mielenie itp. może okazać sie, że już nie tylko klocki hamulcowe, ale i dodatkowe elementy będą wymagały wymiany.
  • Układ wydechowy - jeżeli słychać brzęczenie spod samochodu, lub jest to po prostu normalny odgłos pracy lecz głośniejszy niż zazwyczaj, prawdopodobnie będzie trzeba przyjżeć się układowi wydechowemu.
  • Zawieszenie - układ zawieszenia składa się z wielu ruchomych elementów, które zużyte mogą zacząć generować nietypowe dźwięki. W celu zlokalizowania źródła hałasu, mechanik sprawdzi dokładnie całe zawieszenia, w tym tuleje i przeguby.

Zewnątrz samochodu:

  • Zawirowania aerodynamiczne - z upływem czasu zewnętrzne elementy samochodu ulegają wyrobieniu, poluzowaniu co w rezultacie może prowadzić do dodatkowych szumów w trakcie jazdy. Cechą charakterystyczną jest wzrost hałasu wraz z nabieraną prędkością, który może jednak niespodziewanie, całkowicie zaniknąć w trakcie jazdy.
  • Opony - jeżeli szum wzrasta wraz z nabieraną prędkością, oraz zanika w momencie zatrzymania samochodu, warto sprawdzić opony. W zależności od sposobu zużywania się bieżnika, mogą one generować różne dziwne dźwięki i wibracje. Sprawdzeniu podlega także głębokość bieżnika.

stuki w zawieszeniu

Jak to jest ważne?

Wszystko zależy od źródła hałasu. Zarówno konieczność szybkiej wizyty w warsztacie, jak i ceny naprawy. Jeżeli za hałas odpowiedzialny jest niski poziom oleju silnikowego, jego zaniedbanie może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika i wysokich kosztów naprawy. Najbezpieczniej będzie po prostu umówić się do warsztatu na diagnostykę, która pozwoli mechanikowi określić powagę sytuacji. Jednocześnie kierowca nie będzie narażony na nagłe pogłębienie się problemu w trakcie jazdy i unieruchomienie samochodu.

 


Przeczytaj także

Co zrobić, gdy płyn hamulcowy wycieka koło pedału sprzęgła?

Co zrobić, gdy płyn hamulcowy wycieka koło pedału sprzęgła?

Układ hydrauliczny sprzęgła korzysta z tego samego zasobu płynu co układ hamulcowy. Oznacza to, że wyciek płynu z okolic sprzęgła, może wpłynąć na pracę obu systemów. Usterka może pochodzić od wycieku z gumowych lub metalowych przewodów pompy hamulcowej, lub przecieku w samej pompie sprzęgła....

więcej

Co zrobić, gdy paruje przednia szyba?

Co zrobić, gdy paruje przednia szyba?

 Jazda z zaparowaną szybą skutecznie ogranicza widoczność oraz prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Za niesprawny układ odparowania i ogrzewania szyby może odpowiadać uszkodzona dmuchawa lub rezystor dmuchawy, niski poziom płynu chłodzącego oraz uszkodzona nagrzewnica. Aby nie...

więcej

Co zrobić, gdy wycieka płyn chłodniczy?

Co zrobić, gdy wycieka płyn chłodniczy?

Z pozoru niegroźny wyciek płynu chłodniczego może w krótkim czasie doprowadzić do przegrzania się silnika i w konsekwencji do poważnej usterki. Elementy najbardziej narażone na wycieki to: chłodnica, przewody chłodnicy, zbiorniczek wyrównawczy, pompa wody lub korek chłodnicy. Jeżeli pod...

więcej

Co zrobić, gdy hamulec ręczny nie trzyma?

Co zrobić, gdy hamulec ręczny nie trzyma?

Pozostawienie samochodu z niesprawnym hamulcem ręcznym jest dość ryzykowne, ponieważ nawet zostawienie samochodu na biegu nie gwarantuje że samochód się nie przemieści. Problemy z hamulcem ręcznym powodowane są przez rozregulowanie układu, uszkodzoną lub zapieczoną śrubę regulacyjną czy...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę