Co zrobić, gdy samochód wydaje dziwne dźwięki?

Nienaturalne dźwięki w samochodzie mogą mieć różnorakie pochodzenie. Tak samo i skutki mogą być niegroźne, bądź opłakane. Najważniejsze, to jak najszybciej zlokalizować źródło hałasu. Jeżeli dźwięki będą pochodziły od przerdzewiałego układu wydechowego, to naprawa nie będzie tak kosztowna, jak remont silnika wynikający z np. niskiego poziomu oleju silnikowego.

Z biegiem czasu, kierowca poznaje swój samochód i dźwięki, które wydaje podczas jazdy. Dlatego, gdy tylko samochód zacznie wydawać nowe dźwięki, warto zainteresować się skąd one pochodzą i czy nie informują o zbliżającej się usterce.

 

Dlaczego samochód wydaje dziwne dźwięki?

Pierwszym krokiem w zdiagnozowaniu powodu nowego hałasu jest określenie jego lokalizacji. Poniżej przedstawiono główne miejsca i dźwięki, które mogą wystąpić w samochodzie.

Pod maską:

  • Paski i rolki - jeżeli spod maski wydobywa się pisk o powtarzalnym tonie, może być to zużyty pasek klinowy, lub współpracujące z nim rolki. Pasek ten odpowiada za zasilanie wielu elementów w samochodzie, włączając w to spreżarkę klimatyzacji, alternator, wspomaganie układu kierowniczego, czy pompę wody. Pisk paska osprzętu jest łatwy do zdiagnozowania i zmienia się w zależności od prędkości obrotowej silnika.
  • Przewody - pod maską znajduje się wiele przewodów, które z czasem mogą pękać i tracić na szczelności, tym samym pogarszając osiągi samochodu. Jeżeli słychać syczenie, lub wyciek np. płynu chłodzącego pod przodem samochodu, powodem mogą być zużyte przewody.
  • Wewnętrzne elementy silnika - jeżeli słyszalne są metaliczne uderzenia, stuki, prawdopodobnie spowodowane są one przez ruchome elementy silnika. Powodem może być niski poziom oleju, problemy z układem rozrządu czy regulacją pracy silnika. Jeżeli jest się pewnym, że hałas pochodzi z silnika, należy jak najszybciej umówić się do warsztatu na diagnostykę.

Pod samochodem:

  • Hamulce i koła - jeżeli występuje głośny i wysoki pisk, prawdopodobnie klocki hamulcowe kwalifikują się do wymiany. Jeżeli dźwiek przypomina mielenie itp. może okazać sie, że już nie tylko klocki hamulcowe, ale i dodatkowe elementy będą wymagały wymiany.
  • Układ wydechowy - jeżeli słychać brzęczenie spod samochodu, lub jest to po prostu normalny odgłos pracy lecz głośniejszy niż zazwyczaj, prawdopodobnie będzie trzeba przyjżeć się układowi wydechowemu.
  • Zawieszenie - układ zawieszenia składa się z wielu ruchomych elementów, które zużyte mogą zacząć generować nietypowe dźwięki. W celu zlokalizowania źródła hałasu, mechanik sprawdzi dokładnie całe zawieszenia, w tym tuleje i przeguby.

Zewnątrz samochodu:

  • Zawirowania aerodynamiczne - z upływem czasu zewnętrzne elementy samochodu ulegają wyrobieniu, poluzowaniu co w rezultacie może prowadzić do dodatkowych szumów w trakcie jazdy. Cechą charakterystyczną jest wzrost hałasu wraz z nabieraną prędkością, który może jednak niespodziewanie, całkowicie zaniknąć w trakcie jazdy.
  • Opony - jeżeli szum wzrasta wraz z nabieraną prędkością, oraz zanika w momencie zatrzymania samochodu, warto sprawdzić opony. W zależności od sposobu zużywania się bieżnika, mogą one generować różne dziwne dźwięki i wibracje. Sprawdzeniu podlega także głębokość bieżnika.

stuki w zawieszeniu

Jak to jest ważne?

Wszystko zależy od źródła hałasu. Zarówno konieczność szybkiej wizyty w warsztacie, jak i ceny naprawy. Jeżeli za hałas odpowiedzialny jest niski poziom oleju silnikowego, jego zaniedbanie może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika i wysokich kosztów naprawy. Najbezpieczniej będzie po prostu umówić się do warsztatu na diagnostykę, która pozwoli mechanikowi określić powagę sytuacji. Jednocześnie kierowca nie będzie narażony na nagłe pogłębienie się problemu w trakcie jazdy i unieruchomienie samochodu.

 


Przeczytaj także

Usterki i ich objawy – musisz to wiedzieć

Jeśli posiadasz auto, prędzej, czy później dojdzie w nim do usterki. Czasem niewielkiej, innym razem poważnej. Samochód z reguły daje nam znak, że coś jest nie tak. Większość z nas jednak nie rozpoznaje typowym objawów awarii. Warto więc je poznać i zawczasu zdiagnozować problem.

więcej

Co zrobić, gdy świeci się kontrolka niskiego ciśnienia oleju?

Co zrobić, gdy świeci się kontrolka niskiego ciśnienia oleju?

Gdy zaświeci się kontrolka niskiego ciśnienia oleju jedyna rzecz jaką powinno się zrobić, to zatrzymać samochód. Olej silnikowy odpowiada za utrzymanie zaworów, tłoków i korbowodów w dobrym stanie. Jeżeli tego oleju zabraknie, lista elementów do wymiany może zrobić się na prawdę długa. Jeżeli...

więcej

Ford Focus Mk1 - Cena wymiany oleju silnikowego

Ford Focus Mk1 - Cena wymiany oleju silnikowego

 Na tamte czasy kształty zarówno zewnątrz jak i wewnątrz Focusa I generacji były dość futurystyczne. Niesymetryczna deska rozdzielcza nie każdemu przypadła do gustu, jednak sam model stał się bardzo popularny także w środowisku sportowym za sprawą występów w rajdach WRC z Colinem McRae w...

więcej

Co zrobić, gdy powietrze nie leci z nawiewu?

Co zrobić, gdy powietrze nie leci z nawiewu?

Systemy wentylacji pojazdu odpowiada za dostarczanie powietrza do kabiny samochodu. Brak nawiewu może być spowodowany szybkimi w naprawie usterkami jak; przepalony bezpiecznik, uszkodzony przekaźnik. Może jednak okazać się, że awarii uległ silnik dmuchawy lub zatkał się wlot powietrza. Jazda z...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty