Typowe usterki silnika

Silnik stanowi serce każdego samochodu. Aby jednak prawidłowo funkcjonowało, trzeba o nie dbać. Z reguły silniki benzynowe nie należą do problemowych, za to często usterkom ulega cały osprzęt wokół nich. Jakich awarii możesz się spodziewać? I co zrobić, gdy już się przydarzą?

 

Problem z wtryskiem paliwa

W benzynowych silnikach z czasem ulegać awarii mogą bezpośrednie wtryskiwacze paliwa oraz pompa wysokiego ciśnienia, która je obsługuje. Koszt ich wymiany jest spory, dlatego trzeba liczyć się z uszczupleniem portfela. Z bezpośrednim wtryskiwaczem związany jest też inny problem – kolektorze dolotowym i na zaworach często zbiera się nagar, co pogarsza osiągi silnika i może zwiększać spalanie paliwa.

Łańcuch rozrządu do wymiany

Silniki turbodoładowane wymagają zastosowania specjalnych łańcuchów rozrządu, które ponoszą bardzo duże obciążenia. Niestety konsekwencją jest ich rozciąganie, a co za tym idzie – wymiana. I nie wystarczy tylko kupno nowego łańcucha… Do kosztów musisz doliczyć napinacz hydrauliczny, kółko rozrządu, prowadnice i niejednokrotnie wariator faz rozrządu. Podsumowując, wychodzi naprawdę duża suma.

Kłopoty z elektroniką

Niestety, elektronika często daje o sobie znać w przypadku silników benzynowych. Awarii mogą ulec m.in. czujniki położenia wału korbowego, położenia wałków rozrządu, spalania stukowego, masy powietrza zwanego powszechnie przepływomierzem oraz sondy lambda. Jak rozpoznać problem? Najczęściej zapala się kontrolka silnika. Poza tym możesz zauważyć wyraźny spadek mocy, czy większe spalanie. Najczęściej usterka jest spowodowana eksploatacją i nie ma się na to większego wpływu. Trzeba po prostu wymienić czujnik – całe szczęście, nie kosztuje to dużo.

Jeśli masz problem z rozruchem lub silnik działa nierównomiernie, usterce mógł ulec jego sterownik. Przyczyn może być wiele – wady konstrukcyjne, założenie w samochodzie instalacji gazowej, czy zwyczajne zużycie. Tutaj także niewiele da naprawa – z reguły potrzebny jest nowy sterownik.

Nagar – największy wróg

Posiadacze silnika z bezpośrednim wtryskiem często narzekają na nagar, czyli niedopalone cząsteczki benzyny i oleju silnikowego, które odkładają się na zaworach i w głowicy, co znacznie zmniejsza osiągi auta. Jeśli zlekceważysz problem lub zareagujesz zbyt późno, może dojść do całkowitego zniszczenia silnika. Czym spowodowany jest ten problem? Przyczyn może być wiele, jednak najczęściej jest to paliwo niskiej jakości lub źle dobrany olej silnikowy.

Zużyte cewki zapłonowe

Po kilku latach eksploatacji cewki zapłonowe z reguły odmawiają posłuszeństwa. Koszt wymiany nie jest wielki i oscyluje w granicach ok. 300zł. Wymiana raz na kilka lat nie powinna być więc zbyt odczuwalna dla naszych portfeli.

Downsizing

Niestety jednostki z downsizingiem skracają żywotność silnika, ponieważ są bardziej skomplikowane technicznie. Co to ma wspólnego z awarią? Wytłumaczenie jest banalnie proste – im więcej elementów, tym większe prawdopodobieństwo, że któryś z nich zawiedzie.






Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów

Przeczytaj także

Co zrobić, gdy paruje przednia szyba?

Co zrobić, gdy paruje przednia szyba?

 Jazda z zaparowaną szybą skutecznie ogranicza widoczność oraz prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Za niesprawny układ odparowania i ogrzewania szyby może odpowiadać uszkodzona dmuchawa lub rezystor dmuchawy, niski poziom płynu chłodzącego oraz uszkodzona nagrzewnica. Aby nie...

więcej

Usterki i ich objawy – musisz to wiedzieć

Jeśli posiadasz auto, prędzej, czy później dojdzie w nim do usterki. Czasem niewielkiej, innym razem poważnej. Samochód z reguły daje nam znak, że coś jest nie tak. Większość z nas jednak nie rozpoznaje typowym objawów awarii. Warto więc je poznać i zawczasu zdiagnozować problem.

więcej

Co zrobić, gdy poziom oleju jest niski?

Co zrobić, gdy poziom oleju jest niski?

Zbyt niski poziom oleju silnikowego może doprowadzić do bardzo poważnych uszkodzeń silnika i kosztownej naprawy, dlatego najlepiej jak najszybciej umówić się do warsztatu. Do obniżenia poziomu oleju może doprowadzić wyciek oleju przez nieszczelność układu, zużyte pierścienie tłokowe, prowadnice...

więcej

Co zrobić, gdy samochód jest przechylony na jedną stronę?

Co zrobić, gdy samochód jest przechylony na jedną stronę?

Przechylenie samochodu w jedną stronę najczęściej jest spowodowane uszkodzeniem kolumny zawieszenia, amortyzatora lub sprężyny. Może się także okazać, że sama konstrukcja ramy czy podwozia została wygięta lub skręcona. Najmniejszy problem to zbyt niskie ciśnienie w którymś z kół....

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę