Średnia cena usługi: od 89,44 PLN do 107,45 PLN
Cena wymiany opon zależna jest głównie od rozmiaru opony oraz materiału z jakiego wykonana została felga (stalowa/aluminiowa). Istotna jest także obecność czujników ciśnienia powietrza TPMS oraz specjalne zastosowanie opony jak np. RunFlat. Poniżej przedstawiono średnie ceny wymiany najpopularniejszego zestawu kół.
170-200 PLN
Białystok | 150-180 PLN | Wybierz serwis |
Bydgoszcz | 170-200 PLN | Wybierz serwis |
Gdańsk | 170-200 PLN | Wybierz serwis |
Gorzów Wlkp. |
170-200 PLN | Wybierz serwis |
Katowice | 170-200 PLN | Wybierz serwis |
Kielce | 170-200 PLN | Wybierz serwis |
Kraków | 170-200 PLN | Wybierz serwis |
Lublin | 170-200 PLN | Wybierz serwis |
Łódź | 170-200 PLN | Wybierz serwis |
Olsztyn | 170-200 PLN | Wybierz serwis |
Poznań | 170-200 PLN | Wybierz serwis |
Szczecin | 170-200 PLN | Wybierz serwis |
Toruń | 170-200 PLN | Wybierz serwis |
Warszawa | 170-200 PLN | Wybierz serwis |
Wrocław | 170-200 PLN | Wybierz serwis |
Zielona Góra | 170-200 PLN | Wybierz serwis |
Jeżeli chcesz wiedzieć jakie opony zamontowane są w Twoim samochodzie, nie musisz być specjalistą. Wystarczy zapoznać się z legendą i odszyfrować zawarte w kodzie opony informacje. Przeanalizujmy znaki przedstawione na oponie poniżej. 195/55R16 87H. To najistotniejsze informacje na oponie, chociaż na obwodzie ogumienia jest ich znacznie więcej.
Istotnym parametrem jest także data produkcji opony. Poza ogólnym stanem ogumienia, również ona determinuje czas jej użyteczności. Według zaleceń producentów opona zimowa może być użytkowana maksymalnie 6 lat, a letnia 10. Tak długi okres jest możliwy jedynie w przypadku niskiego zużycia opony i przechowywania jej w odpowiednich warunkach. Data produkcji opisana jest 4 cyfrowym kodem umieszczonym w zaokrąglonej ramce. 2 pierwsze cyfry to tydzień danego roku, a 2 drugie cyfry to rok produkcji. Tak więc 2215 oznacza 22 tydzień 2015 roku.
Poza stylem jazdy i ilością pokonywanych kilometrów, na żywotność opony ma także wpływ sposób jej przechowywania. Jeżeli chcesz dłużej cieszyć się swoim ulubionym zestawem opon, stosuj się do poniższej wskazówki. Zauważ, że oponie jest obojętne czy jest ona założona na felgę, czy nie.
W celu wydłużenia żywotności opony i zachowania jej skuteczności w trudnych warunkach zaleca się częste kontrolowanie ciśnienia powietrza w ogumieniu. Spadek ciśnienia wpływający na żywotność opony jest niezauważalny gołym okiem. Tyczy się to szczególnie opon RunFlat, które zachowują swoj kształt nawet po utracie powietrza. Nieodpowiednie ciśnienie w oponach wpływa także na jakość prowadzenia samochodu oraz drogę hamowania. Nieprawidłowe ciśnienie może prowadzić do ściągania samochodu w którąś stronę drogi.
Wymiana opon nie jest skomplikowaną czynnością, jednak składa się z kilku dłuższych procesów. Najdłuższy może okazać się demontaż i montaż samej opony na montażownicy oraz wyważanie. Jeżeli opona lub felga nie jest mocno zdeformowana, powinno dać się ją szybko wyważyć. Wprawnemu mechanikowi z przygotowanym stanowiskiem wymiana 4 opon powinna zająć ok. 30-40 minut.
Opony z reguły pompuje się powietrzem atmosferycznym, jednak niektóre serwisy wulkanizacyjne w ofercie mają także pompowanie kół azotem. Azot jako gaz mało wrażliwy na temperaturę zachowuje stałe ciśnienie w oponie niezależnie od pory roku i temperatury otoczenia. Dodatkowo zmniejsza się szansa na zardzewienie felgi stalowej, z uwagi na niewchodzenie azotu w reakcję z metalem.
Odpowiedni czas na wymianę opon na zimowe, jest powiązany z temperaturą na zewnątrz, oraz wykorzystanym do produkcji opon materiałem, ponieważ okazuje się, że mieszanka z której stworzona jest opona letnia traci swoje właściwości przy temperaturze ok. 7 stopni Celsjusza. Aby zachować odpowiednie parametry, twardość opony i elastyczność, zaleca się zmianę na opony zimowe.
Przed montażem opon zimowych warto sprawdzić m.in ich datę produkcji oraz głębokość bieżnika. Jako, że opona taka ma pracować głównie na błocie, śniegu, deszczu i lodzie, głębokość bieżnika powinna wynosić minimum 4mm. Opona nie powinna być też starsza niż 5 lat. Może się okazać, że opona wygląda dobrze, posiada glęboki bieżnik, jednak proces starzenia się gumy będzie tak postępował, że opona będzie krucha. Taka opona będzie podatniejsza na wybuchy, a nie ma chyba nic gorszego od konieczności jej wymiany na trasie przy ujemnej temperaturze i wszechobecnym błocie.
Trudniej jest wybrać odpowiedni moment na zmianę opon na letnie, z uwagi na mniej stabilną pogodę, niż ma to miejsce jesienią. Z reguły wiadomo kiedy robi się chłodno i na nadejście ciepłych dni nie ma co liczyć. Wiosną jest jednak inaczej i przez dobre 2 miesiące temperatura może się wahać od tej właściwej dla opon zimowych do tej wskazującej na opony letnie. Opony zimowe powinno się zmienić na letnie, gdy średnia temperatura powietrza stabilnie przekroczy 7 stopni. Wtedy możemy być prawie pewni, że opady śniegu nam nie grożą, a ewentualne sporadyczne spadki temperatury o kilka stopni nie wpłyną zbyt negatywnie na skuteczność i zużycie opon. Przed montażem opon letnich warto sprawdzić głębokość bieżnika. Minimalna wartość zgodna z prawem została określona na 1,6 mm. Jest to jednak na tyle mało, że w przypadku jazdy w deszczu łatwo może dojść do poślizgu opony.
Przy każdorazowej wymianie opon pojawia się problem – co zrobić ze zdjętym ogumieniem? Pytanie to może wydawać się banalne, jednak odpowiednie przechowywanie opon ma niezwykle istotne znaczenie -...
Prawidłowa kondycja ogumienia jest bardzo istotna, jeśli zależy nam na bezpieczeństwie i komforcie jazdy. Duże znaczenie ma w tym przypadku głębokość bieżnika, którego stan powinien kierowca na...
Kwestia bieżnikowania opon jest bardzo zróżnicowana, ponieważ są zwolennicy oraz przeciwnicy, a każda ze stron ma całą masę argumentów na ten temat. Jedni uważają, że bieżnikowane opony to dobre i...
Bez dobrego ogumienia samochód daleko nie zajedzie, dlatego też wysoka ich jakość jest bardzo ważnym elementem każdego samochodu Każdy sezon niesie ze sobą inne warunki atmosferyczne i drogowe,...