Prawidłowa kondycja ogumienia jest bardzo istotna, jeśli zależy nam na bezpieczeństwie i komforcie jazdy. Duże znaczenie ma w tym przypadku głębokość bieżnika, którego stan powinien kierowca na bieżąco kontrolować. Dzięki regularnemu przeprowadzaniu tej czynności, możemy być pewni, że nasze opony zapewniają optymalne właściwości, na których nam przecież zależy najbardziej.
Podstawy na temat bieżnika
Bieżnik opon jest elementem łączącym samochód z nawierzchnią. Jest to szczególnie, ważne jeśli chodzi o przyczepność i pewne prowadzenie. W Polsce minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm dla opony letniej i zimowej. Płytki bieżnik opony stwarza znacznie większe ryzyko wypadku oraz naraża nas na mandat, a nawet zabranie dowodu rejestracyjnego.
Wiele profesjonalistów uważa, że ustalona przez przepisy głębokość bieżnika, jest wartością krytyczną, ponieważ opona traci swoje właściwości, gdy jej bieżnik jest płytszy niż 3-4 mm. Opony z takim bieżnikiem zwiększają znacznie podatność samochodu na poślizg hydrokinetyczny. Dzieje się tak, gdy opona nie może prawidłowo odprowadzać sprzed swojego czoła zalegającej wody na powierzchni drogi. Wówczas rośnie ciśnienie gromadzącej się wody przed oponą, co prowadzi do utraty kontaktu bieżnika z nawierzchnią. Takie zjawisko może skutecznie doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem. W takich sytuacjach, gdzie mamy do czynienia z mokrą nawierzchnią, najważniejszy jest właśnie bieżnik, a dokładniej jego dobra kondycja. Gdy jest on zbyt płytki, mamy trudności z hamowaniem, ponieważ nie ma zapewnionego odpowiedniego trzymania bocznego.
Jak widać, kontrolowanie stanu bieżnika jest jedną z priorytetowych czynności w samochodzie, która powinna znaleźć się na liście każdego kierowcy. Dobrą informacją jest to, że owa czynność nie należy do skomplikowanych i można ją przeprowadzić samodzielnie.
Jak zmierzyć głębokość bieżnika?
Większość opon posiada już wskaźniki zużycia, które nazywane są TWI. Są to mostki/zgrubienia między klockami bieżnika, które pomagają w ustaleniu momentu, w którym bieżnik opony osiąga minimalną głębokość. Informacji na ten temat należy szukać na ścianie bocznej opony pod postacią symbolu trójkąta.
Jeśli chcemy zmierzyć głębokość bieżnika, to najlepiej zaparkować samochód na równej i płaskiej powierzchni oraz maksymalnie skręcić koła pojazdu. Dzięki temu będziemy mogli w bardziej przystępny sposób sprawdzić ogólną kondycję ogumienia oraz dokonać pomiaru. Pomiar głębokości bieżnika wykonujemy w kilku miejscach na obwodzie opony, ponieważ wówczas możemy się przekonać, czy bieżnik zużywa się równomiernie. Jeśli odnotujemy w obrębie którejś z opon różnice w głębokości, to mogą one informować o problemach z geometrią zawieszenia. W tym przypadku będzie niestety potrzebna wizyta u mechanika samochodowego, który upora się z powstałym problemem.
Kondycja bieżnika na kołach tylnych jest trochę trudniejszą do sprawdzenia i często może wymagać trochę więcej wysiłku, ale tą czynność też możemy wykonać samodzielnie. Jeśli jednak nie czujemy się na siłach, to można pokusić się o zakup profesjonalnego urządzenia, czyli miernika głębokości bieżnika. Koszt takiego gadżetu nie jest wysoki bo wynosi on kilkanaście złotych. Warto kupić takie urządzenie, ponieważ nie tylko jest pomocne i użyteczne, ale także proste w użyciu i nie zabiera dużo miejsca ze względu na swoje małe gabaryty.
Każdy kierowca prędzej, czy później, musi wymienić opony w swoim aucie. Pojawia się wtedy niemały problem – co zrobić ze starym ogumieniem? Niestety, wyrzucenie go w standardowy sposób jako zwykłe odpady nie wchodzi w grę – wymagana jest utylizacja. Wiele osób zwyczajnie składuje opony w garażu,...
Czy na zimę zostawić „alusy”, czy postawić auto na felgach stalowych? Jest tyle opinii, ilu kierowców. Istnieje jednak kilka niepodważalnych faktów.
Każdy kierowca wie jak dobierać rozmiar opon do swojego samochodu, potrafi odczytać wszystkie informacje wytłoczone na oponie. Trochę gorzej wygląda sytuacja w przypadku felg.
Kwestia bieżnikowania opon jest bardzo zróżnicowana, ponieważ są zwolennicy oraz przeciwnicy, a każda ze stron ma całą masę argumentów na ten temat. Jedni uważają, że bieżnikowane opony to dobre i niedrogie rozwiązanie, a inni twierdzą, że jest to jedna z najgorszych opcji. Kto ma więc rację i...