Opony sezonowe czy całoroczne?

Bez dobrego ogumienia samochód daleko nie zajedzie, dlatego też wysoka ich jakość jest bardzo ważnym elementem każdego samochodu Każdy sezon niesie ze sobą inne warunki atmosferyczne i drogowe, więc każdy kierowca powinien odpowiednio przygotować swoje auto. Wymiana opon jest sprawą kluczową, ale tutaj dla wielu pojawia się pewien dylemat dotyczący wyboru ogumienia – czy kupić opony sezonowe, czy też może postawić na opony całoroczne? Każde rozwiązanie posiada wady i zalety, więc warto zastanowić się przed podjęciem ostatecznej decyzji.

Funkcje opony

Nie jest żadnym odkryciem, że głównym zadaniem opon jest utrzymanie przyczepności poruszającego się na drodze pojazdu, co zapewnia kierowcy bezpieczeństwo nie tylko kierowcy, ale także wszystkim uczestnikom ruchu drogowego. Dlatego też podczas regularnego przeglądu swojej maszyny, powinno się sprawdzić stan ogumienia. Zużyte i źle dobrane opony mogą stwarzać większe ryzyko wpadnięcia w poślizg oraz problemy związane z poradzeniem sobie w takiej niebezpiecznej sytuacji. Nie bez znaczenia jest także komfort podczas prowadzenia samochodu, który może zostać zaburzony przez nieprawidłowe ciśnienie powietrza w oponie. Zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie może sprawić, że wszelkie nierówności na drodze będą znacznie bardziej odczuwalne podczas jazdy.

Opony sezonowe
Na pierwszy rzut oka opony sezonowe są mniejsze i lżejsze, co daje się wyczuć wyraźnie podczas jazdy. Jest tak dlatego, ponieważ są one przeznaczony do jazdy w ściśle określonych warunkach. Do ich produkcji wykorzystuje się materiały, które zachowują swoje właściwości w temperaturach nie mniejszych niż 70C. Natomiast bieżnik jest delikatniejszy i płytszy, czego wymagają warunki pogodowe.

Dla wielu osób dbających o wygląd swojego samochodu, dobrą wiadomością jest możliwość założenia opon w wersji z aluminiowymi felgami, które znacząco wpłyną na oryginalny wygląd ich maszyn. Jest to ciekawa opcja, która pełni funkcję dodatkowej atrakcji wizualnej, a wybór jest naprawdę spory.

Niestety minusem letnich opon jest fakt, że stosunkowo szybko się one zużywają i już po kilku sezonach wymagają wymiany. Wpływ na to maja przede wszystkim kierowcy, którzy pozwalają sobie na bardziej agresywne szarżowanie w okresie letnim, kiedy to drogi są suche i nie zalega na nich śnieg. Brawurowa jazda, której towarzyszy gwałtowne hamowanie i piski opon, źle wpływają na kondycję ogumienia.

Opony całoroczne

Opony całoroczne są najczęściej wybierane przez kierowców ze względu na pewien znaczący powód, którym jest po prostu ekonomia. Ten typ ogumienia jest znacznie tańszym rozwiązaniem, niż opony sezonowe, więc można zaoszczędzić niezłą kwotę pieniędzy, którą można przeznaczyć na zakup jakiś dodatkowych akcesoriów czy też przydatnych gadżetów, o których marzyliśmy już wcześniej, ale nie było wolnych środków do dyspozycji. Oczywiście wybierając tańsze rozwiązanie, nie musimy koniecznie mieć z niego jakiejś niebywałej korzyści. Opony całoroczne nie są najlepszym gwarantem bezpieczeństwa, szczególnie podczas niekorzystnych warunków pogodowym w okresie zimowym. Nie ma co ukrywać, że podczas mroźnej i srogiej zimy, opony całoroczne nie radzą sobie z odprowadzaniem śniegu. Z kolei latem takie ogumienie może znacząco wydłużać drogę hamowania co zwiększa ryzyko dojścia do wypadku drogowego.
Dodatkową wadą jest to, że korzystając nieustannie z całorocznych opon, dochodzi znacznie szybciej do ich zużywania się. Częstszy zakup całego ogumienia nie równa się wcale dużej oszczędności.



Przeczytaj także

Volkswagen Touran II - Cena wymiany klocków hamulcowych

Volkswagen Touran II - Cena wymiany klocków hamulcowych

 Początek produkcji najnowszej generacji modelu Touran to 2015 rok. Auto zostało całkowicie zaprojektowane od postaw w stosunku do poprzedniej generacji. Pojazd powstał na płycie podłogowej MQB. W ofercie znajdują się 3 jednostki benzynowe o mocach od 105KM do 170KM oraz silników diesla od...

więcej

BMW Serii 1 F20-21 - Cena wymiany tarcz hamulcowych

BMW Serii 1 F20-21 - Cena wymiany tarcz hamulcowych

 BMW Serii 1 F20-21 to kontynuacja modelu E81-87 który odniósł duży sukces. Model urósł w porównaniu do poprzednika nie tylko na zewnątrz. Gama silników benzynowych liczy aż 14 jednostek oraz 8 diesli. Produkcja rozpoczęła się w 2011 roku i trwa do dziś.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Wyszukaj warsztat