Kiedy zmienić opony na letnie?

Zmiana opon to przełomowy moment w trakcie roku, zarówno dla kierowców jak i mechaników. Warsztaty pękają w szwach, a klienci walczą o najszybszy termin. O ile zmiana opon z letnich na zimowe jest bardzo istotna, bo znacząco wpływa na zmniejszenie bezpieczeństwa, to jazda na zimówkach w cieplejsze dni nie doprowadzi tak szybko do wypadku.

Kiedy zmienić opony na letnie

Przy ilu stopniach zmieniać opony?

Mówi się, że temperatura 7 stopni powyżej zera to magiczna bariera działająca w obie strony. Zarówno podczas zmiany ogumienia z letniego na zimowe, jak i z zimowego na letnie. Konsekwencje opóźnień będą różne w zależności od sezonu. Warto pamiętać, że temperatura 7 stopni musi być temperaturą stabilną utrzymującą się przez cały dzień. Jeżeli jeździsz do pracy rano, gdy temperatura jest bliska 0, to zmiana opon nie jest dobrym pomysłem. Co z tego, że powietrze ma 7 stopni, wtedy gdy samochód w południe stoi na parkingu pod biurem? Nie warto też działać pod wpływem 2-3 cieplejszych dni. Pogoda w lutym/marcu bywa bardzo nieprzewidywalna. Zaplanuj zmianę opon gdy sytuacja się ustabilizuje.

Ile kosztuje zmiana opon na letnie?

Poniżej zestawiono widełki cenowe usługi wymiany opon w najpopularniejszych miastach w Polsce. Kliknij "umów wizytę" i sprawdź listę serwisów w swoim mieście.

 Białystok  78-99 PLN Umów wizytę
 Bydgoszcz  84-99 PLN Umów wizytę
 Gdańsk  84-92 PLN Umów wizytę

 Gorzów

Wielkopolski

 88-100 PLN Umów wizytę
 Katowice  87-93 PLN Umów wizytę
 Kielce  82-90 PLN Umów wizytę
 Kraków  85-99 PLN Umów wizytę
 Lublin  59-68 PLN Umów wizytę
 Łódź  77-83 PLN Umów wizytę
 Olsztyn  66-73 PLN Umów wizytę
 Poznań 102-106 PLN Umów wizytę
Szczecin 107-109 PLN Umów wizytę
Toruń 84-91 PLN Umów wizytę
Warszawa 103-109 PLN Umów wizytę
Wrocław 84-92 PLN Umów wizytę
Zielona Góra 84-92 PLN Umów wizytę

Ile trwa zmiana opon?

Czas wymiany opon zależeć może od sprawności samego mechanika, ale także od sposobu w jaki koła mają zostać wymienione. Jeżeli warsztat wyposażony jest w podnośnik łapowy, sprawna wymiana opon może zająć ok. 40 minut. Koła po zmianie opon powinny zostać wyważone, aby nie generowały wibracji i bicia na kierownicy, co powoduje dodatkowe przedłużenie procesu. Jeżeli kierowca posiada opony letnie na dodatkowym zestawie felg, usługa może potrwać dużo krócej. Zdarza się, że serwis w okresie wiosennym jest mocno obciążony. Wtedy mechanicy aby nie stracić klientów, podejmują się wymiany opon za pomocą lewarka. Jest to najbardziej czasochłonna metoda. W ten sposób wymiana może zająć nawet 60 minut. W szczytach sezonu maszyny do demontażu opon i wyważania kół są tak często używane, że mechanik musi czekać na ich zwolnienie. To dodatkowo wydłuża czas usługi. Dlatego tak bardzo zaleca się wymianę opon w odpowiednim momencie, gdy nie zdecyduje się na to połowa kierowców w mieście. 

Gdzie zmienić opony na letnie?

Jest kilka typów miejsc, gdzie można wymienić opony. Są to m.in. zwykłe warsztaty samochodowe wyposażony w urządzenia do zmiany opon, serwisy wulkanizacyjne bazujące na naprawie i wymianie ogumienia z dodatkowymi innymi usługami oraz okazjonalnie stawiane punkty (namioty) z szybką zmianą kół. Wymiana opon jest na tyle podstawową czynnością, że nie ma większego znaczenia gdzie udamy się na wykonanie usługi. Kryterium pewnie będzie cena oraz czas oczekiwania. Jeżeli szukasz serwisu zajmującego się wymianą opon w Twoim mieście, kliknij tutaj  i wpisz nazwę swojej miejscowości. 

Opony letnie a zimowe? 

Producenci opon nie bez powodu zdecydowali się na stworzenie opon letnich i zimowych. Różnią się one przede wszystkim składem materiału z jakiego zostały stworzone oraz typem bieżnika. Guma zachowuje się różnie w zależności od temperatury. Dodatkowo należy pamiętać, że opona w trakcie jazdy również się nagrzewa. Czasami do takich temperatur, że nie można jej dotknąć ręką. Dlatego opona letnia stworzona jest z takich składników, aby w wyższej temperaturze dobrze "kleiła" się do drogi zapewniając najwyższą przyczepność, przy relatywnie niskim ścieraniu. Taka opona w ujemnej temperaturze twardnieje, przez co kontakt z powierzchnią jest pogorszony. Odwrotnie ma się sytuacja w oponach zimowych. Skład mieszanki jest tak dobrany, aby guma w temperaturze ujemnej nie twardniała i nadal zapewniała przyczepność. Jeżeli nie zmienimy opon zimowych na letnie na czas, w wyższej temperaturze stają się one bardzo miękkie i powodują ich szybkie zużycie. W oponie zimowej także znajduje się inaczej wyrzeźbiony, głębszy bieżnik, odpowiednio dostosowany do radzenia sobie z wodą, błotem, śniegiem. Opona letnie jest płytsza i głównie ma odprowadzać deszcz oraz zapewniać największą przyczepność w suche dni.

Opony Runflat

Są to dodatkowo wzmocnione opony, zaprojektowane do kontynuowania jazdy po utracie ciśnienia. Taka opona powinna pozwolić na pokonanie ok. 80 kilometrów z prędkością max. 80 km/h po utracie ciśnienia. Powinno to wystarczyć na dojechanie do najbliższego punktu obsługi. Opony runflat z uwagi na swoją ponadprzeciętną sztywność nie są wymieniane w każdym serwisie samochodowym. Potrzebna jest do tego odpowiednia maszyna i wprawiony mechanik. Takie opony są zdecydowanie droższe, cięższe, czasami niemożliwe do naprawienia, a ich trwałość też jest krótsza. Zapewniają jednak większe bezpieczeństwo, komfort w przypadku awarii i brak konieczności wożenia koła zapasowego. Szukasz serwisu wymieniającego opony RunFlat w Twoim mieście? Znajdziesz je tutaj

Czy warto kupić opony całoroczne?

Z każdym rokiem opony całoroczne wypuszczane na rynek stają się coraz lepsze. Chodzi tu o ich skuteczność na różnych nawierzchniach i w różnych temperaturach. Mimo upływu wielu lat nadal ciężko stwierdzić, czy już teraz warto zamienić komplet opon zimowych i letnich na jedne całoroczone. W podjęciu decyzji może pomóc klimat w jakim użytkowany jest samochód oraz ilość pokonywanych kilometrów. Mówi się, że opony całoroczne spełniają też zagraniczne wymogi opon typowo zimowych. Oznacza to, że opona taka może mieć bardziej właściwości zimówki niż letniej. Jeżeli kierowca pokonuje dużo kilometrów w ciągu roku, takie opony mogą dość szybko się zużyć. Od lat w Polsce widać, gdzie zima bywa najsurowsza, a gdzie jej prawie nie ma. Osoby mieszkające na południu Polski i wschodzie częściej doświadczą zimy, niż mieszkańcy zachodniej granicy. Wtedy też czas jazdy na oponach letnich jest wydłużony i zakup opon sezonowych raczej mija się z celem. 

Kiedy opony nadają się do wymiany?

Stan opon określa się za pomocą kilku kryteriów. Pierwszym z nich może być głębokość bieżnika. W końcu jest to ta warstwa pracująca, która odpowiada za skuteczność opony w niesprzyjających warunkach. Przepisy prawa mówią, że opona letnia powinna zostać zmieniona, gdy głębokość bieżnika osiągnie 1,6 mm. W przypadku opony zimowej ma to być 4-4,5 mm. Aby nie musieć co chwilę mierzyć głębokości suwmiarką, producenci opon wyposażają je w gumowe znaczniki. Co jakiś czas wewnątrz bieżnika przebiega niższa krawędź. Jeżeli bieżnik zrówna się z tą krawędzią, oznacza to osiągnięcie wartości granicznej. Co ciekawe, te znaczniki nie zawsze znajdują się na głębokości 1,6 mm, czy 4-4,5. 

Kolejnym kryterium będzie stan bieżnika. Czy opona nie ucierpiała w skutek ząbkowania (wyczuwalne progi podczas ślizgania ręki po bieżniku). Proces ząbkowania spotyka praktycznie każdą oponę, jednak aby opóźnić jego skutki warto co sezon zamieniać opony miejscami. Ważny jest także wiek opony. Z czasem guma ulega stwardnieniu i mimo świetnie wyglądającego bieżnika, mieszanka z której została stworzona opona nie współpracuje już tak dobrze z nawierzchnią. Opony powinno się poddać kontroli po 5 latach, lub najlepiej wymienić na nowe. Także pojawienie się jakikolwiek bąbli np. na boku opony powinno skutkować jej wymianą. Opony powinny być takie same przynajmniej dla jednej osi pojazdu.

Problemy po zmianie opon:

  • szum po wymianie opon - niektóre opony generują szum same z siebie. Jeżeli założono nowe opony, to być może taka jest budowa ich bieżnika. Producent określa poziom hałasu generowany przez opony, na temat którego informacje są zawsze dostępne. Jeżeli szum nie jest wynikiem opon, być może wymiana opon pokryła się z awarią łożyska, lub ocieraniem o jakiś przedmiot felgi.
  • bicie i drgania kierownicy - bicie i drgania kierownicy są efektem niewyważenia koła, lub złe jego przeprowadzenie. Wibracje może także generować uszkodzenie opony nadające się do wyważenia, jak np. bąbel. 
  • złe prowadzenie - może się okazać, że opony w zeszłym sezonie zostały nierówno wytarte. Dzieje się tak podczas jazdy z nieustawioną geometrią lub uszkodzenia w zawieszeniu. Taki samochód nie będzie się prowadził pewnie i stabilnie.
  • nierównomierne zużycie bieżnika - nierównomierne zużycie bieżnika oznacza jazdę z nieustawioną geometrią. Należy podmienić tak opony, aby pracowały mniej zużytymi krawędziami i ustawić poprawnie zbieżność. Może się to wiązać z naprawą zawieszenia, jeżeli na zmianę geometrii wpłynęło uszkodzenie.
  • wybrzuszenia na oponie - wybrzuszenie pojawia się z reguły w starej oponie, gdzie warstwa gumy nie jest już tak sprężysta. Zdarzają się oczywiście defekty produkcyjne powodujące wyskakiwanie bąbli nawet w nowej oponie. Taka opona powinna zostać oddana na gwarancji. W przypadku starej opony z bąblem należy niezwłocznie wymienić ją na nową.
Wiesz już wszystko na ten temat?

UMÓW WYMIANĘ OPON



Przeczytaj także

Toyota Auris I - Cena wymiany płynu chłodniczego

Toyota Auris I - Cena wymiany płynu chłodniczego

 Produkcję Toyoty Auris I rozpoczęto w 2006 roku. Samochód należy do segmentu klasy C, czyli niższej klasy średniej. Auto pod względem technicznym było podobne do Toyoty Corolla. Samochód facelifting przeszedł w 2009 roku. W ofercie znalazło się 6 silników benzynowych od 100KM do 147KM oraz...

więcej

BMW X3 E83 - Cena napełnienia klimatyzacji

BMW X3 E83 - Cena napełnienia klimatyzacji

 Generacja E83 produkowana była w latach 2003-2010 przechodząc facelifting w 2006 roku. BMW X3 to pośredni model w gamie SUV pomiędzy mniejszym X1, a większym X5. W ofercie znalazło się 6 silników benzynowych o mocach od 150KM do 272KM oraz 6 silników diesla od 150KM do 286KM.

więcej

Mazda 3 I - Cena wymiany filtra paliwa

Mazda 3 I - Cena wymiany filtra paliwa

 Samochód klasy kompaktowej produkowany od 2003 - 2009. Mazda 3 jest następcą modelu 323. Zajął 2 pozycje na Europejski samochód roku w 2004. W roku 2006 auto przeszło delikatny facelifting. Oferowany w 4 odmianach benzynowych od 84KM do 260KM oraz 3 silników diesla o mocy od 90KM do 143KM.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Darmowa porada mechanika