Przyspieszanie samochodu związane jest bezpośrednio z dostarczeniem do silnika odpowiedniej ilości mieszanki paliwa i powietrza. W związku z tym, powodem problemów z prawidłowym przyspieszaniem może być uszkodzony lub zatkany wtryskiwacz, zatkany filtr paliwa, brudny przepływomierz, zatkany lub zużyty katalizator, nieszczelność podciśnienia czy przeciekające przewody paliwowe, uniemożliwiające dostarczenie wystarczającej ilości paliwa do silnika.
Samochód w którym nie brakuje paliwa, oraz jest poprawnie zestrojony powinien szybko przyspieszać, gdy tylko naciśniemy pedał przyspieszenia. Samochód który ma problemy z płynnym i dynamicznym przyspieszaniem stanowi spore zagrożenie w ruchu ulicznym, szczególnie na skrzyżowaniach, gdzie liczy się dynamiczne włączenie do ruchu czy przecięcie innego pasa ruchu.
Współczesne silniki posiadają zaawansowane systemy zasilania paliwem, oraz układy wydechowe odprowadzające efekt spalania paliwa w postaci spalin. Problem z którymkolwiek elementem w tych systemach może spowodować osłabienie samochodu i wolne przyspieszanie. Głównie odpowiada za to jednak układ paliwowy.
Układ paliwowy odpowiada za dostarczenie paliwa do silnika. Paliwo zostaje zmieszane z powietrzem, wtryśnięte i zamienione w mgiełkę w układzie dolotowym. Tak zostaje dostarczona energia w postaci paliwa, która po zainicjowaniu zapłonu, zmienia się w rozprężające spaliny, popychające tłok w silniku. Istnieje wiele różnych układów zasilania paliwem, jednak wszystkie one składają się z tych samych podstawowych elementów.

Gdy wtryskiwacz jest zatkany, możliwości silnika zostają natychmiast ograniczone. Samochód wolno przyspiesza, lub nie ma wystarczającej mocy podczas jazdy. Poza tym praca silnika na wolnych obrotach jest nierówna, oraz występują problemy podczas uruchamiania silnika.
Mechanik sprawdza układ paliwowy w poszukiwaniu awarii lub wycieków. Sprawdzone zostają wtryskiwacze, pompa paliwa, filtr paliwa, przepływomierz masy powietrza i inne elementy mające wpływ na dynamikę silnika. Może się okazać, że wymagana także będzie diagnostyka wykonywana na bieżąco w trakcie jazdy testowej.
Samochód, który wolno przyspiesza stanowi zagrożenie, szczególnie na skrzyżowaniach i pasach rozbiegowych. Zwlekanie z naprawą małej usterki układu paliwowego może doprowadzić do poważnych awarii unieruchamiających samochód w drodze i generujących wysokie koszty naprawy.
Gaśnięcie silnika po dodatniu gazu świadczy o problemie, który powinien zostać jak najszybciej naprawiony. Gaśnięcie silnika może być spowodowane przez awarie układu zapłonowego, awarie pompy paliwa, zużycie filtra paliwa, nieszczelność podciśnienia, przerwane połączenie elektryczne...
Silnik który gaśnie zaraz po odpaleniu skutecznie uniemożliwia jazdę. Tego typu objawy wskazują na problem z układem paliwowym lub elektrycznym. Silnik do pracy potrzebuje ciągłego zasilania oraz dostarczania paliwa, dlatego podejrzenia o nagłe gaśnięcie samochodu padają w stronę...
Świecąca kontrolka Service może oznaczać drobny problem, jak również poważną usterkę silnika. Aby uniknąć kosztownej napraw należy jak najszybciej umówić się do warsztatu na diagnostykę. Mechanik poprzez podłączenie komputera odczytuje błędy i określa wagę usterki. Mogą one dotyczyć emisji,...
Kontrolka silnika Check Engline świeci się, gdy komputer pokładowy OBD wykrywa problem ze składem spalin spowodowany np. usterką silnika. Kontrolkę Check Engine wywołać może tak błaha rzecz jak otwarty zbiornik paliwa, ale również poważniejsza jak awaria sondy lambda, uszkodzony przepływomierz,...