Co zrobić, gdy samochód słabo przyspiesza?

Przyspieszanie samochodu związane jest bezpośrednio z dostarczeniem do silnika odpowiedniej ilości mieszanki paliwa i powietrza. W związku z tym, powodem problemów z prawidłowym przyspieszaniem może być uszkodzony lub zatkany wtryskiwacz, zatkany filtr paliwa, brudny przepływomierz, zatkany lub zużyty katalizator, nieszczelność podciśnienia czy przeciekające przewody paliwowe, uniemożliwiające dostarczenie wystarczającej ilości paliwa do silnika.

Samochód w którym nie brakuje paliwa, oraz jest poprawnie zestrojony powinien szybko przyspieszać, gdy tylko naciśniemy pedał przyspieszenia. Samochód który ma problemy z płynnym i dynamicznym przyspieszaniem stanowi spore zagrożenie w ruchu ulicznym, szczególnie na skrzyżowaniach, gdzie liczy się dynamiczne włączenie do ruchu czy przecięcie innego pasa ruchu.
Współczesne silniki posiadają zaawansowane systemy zasilania paliwem, oraz układy wydechowe odprowadzające efekt spalania paliwa w postaci spalin. Problem z którymkolwiek elementem w tych systemach może spowodować osłabienie samochodu i wolne przyspieszanie. Głównie odpowiada za to jednak układ paliwowy.

 

Jak to działa:

Układ paliwowy odpowiada za dostarczenie paliwa do silnika. Paliwo zostaje zmieszane z powietrzem, wtryśnięte i zamienione w mgiełkę w układzie dolotowym. Tak zostaje dostarczona energia w postaci paliwa, która po zainicjowaniu zapłonu, zmienia się w rozprężające spaliny, popychające tłok w silniku. Istnieje wiele różnych układów zasilania paliwem, jednak wszystkie one składają się z tych samych podstawowych elementów.

filtr paliwa

Dlaczego samochód słabo przyspiesza?

  • Uszkodzony lub zatkany wtryskiwacz paliwa - wtryskiwacz paliwa może zostać zatkany zanieczyszczeniami znajdującymi się w paliwie. Z uwagi na bardzo wysoką dokładność wtryskiwanej dawki paliwa, wtryskiwacz musi być precyzyjnie kontrolowany. Aby dawka wtryskiwana do komory spalania była odpowiednia, kanaliki dostarczające paliwo są bardzo małe. W efekcie mogą zostać łatwo zatkane, gdy paliwo zawiera zanieczyszczenia.

Gdy wtryskiwacz jest zatkany, możliwości silnika zostają natychmiast ograniczone. Samochód wolno przyspiesza, lub nie ma wystarczającej mocy podczas jazdy. Poza tym praca silnika na wolnych obrotach jest nierówna, oraz występują problemy podczas uruchamiania silnika.

  • Zatkany filtr paliwa - Zadaniem filtra paliwa jest oczyszczenie paliwa z zanieczyszczeń. Jeżeli filtr zostanie zatkany, ograniczy się jego przepustowość, zmniejszając jednocześnie ilość paliwa jaka trafia do wtryskiwacza. W efekcie samochód ma problem z przyspieszaniem. Filtr paliwa jest elementem eksploatacyjnym, który podlega okresowej wymianie.
  • Brudny przepływomierz - przepływomierz ma za zadanie zmierzenie masy powietrza, która dostaje się do układu dolotowego silnika. Na podstawie tej informacji, komputer dobiera odpowiednią ilość paliwa do zassanego powietrza, w celu przygotowania mieszanki stechiometrycznej. Czujnik przepływomierza może zostać zabrudzony, czego efektem będzie wysyłanie niepoprawnych danych do komputera. Ilość dostarczanego paliwa będzie nieodpowiednia, proces spalania niewłaściwy, co ostatecznie objawi się utratą mocy silnika. W tym przypadku może także zaświecić się kontrolka Check Engine.
  • Przeciekające przewody paliwowe - wyciek paliwa przez przewody paliwowe może być na tyle duży, że do wtryskiwacza zostanie doprowadzona zbyt mała jego ilość. Usterka ta nie tylko powoduje utratę mocy, ale też niebezpieczne sytuacje. Jeżeli w okolicach samochodu czuć zapach paliwa, lub pod podwoziem znajduje się kałuża paliwa, samochód powinien trafić do mechanika jak najszybciej.
  • Nieszczelność podciśnienia - tutaj sytuacja jest podobna jak w przypadku zabrudzonego przepływomierza, tylko w drugą stronę. Jeżeli do układu dostaje się dodatkowe powietrze, poza tym obliczonym przez komputer, to nie będzie się zgadzał stosunek paliwa do powietrza. W efekcie silnik nie uzyska pełnej mocy podczas przyspieszania. Dodatkowo może zaświecić się kontrolka Check Engine.
  • Zużyty lub zatkany katalizator - zatkanie katalizatora spowoduje pogorszenie przepływu spalin, co jednocześnie wpływa na ilość zasysanego paliwa do cylindrów. W takiej sytuacji temperatura silnika będzie także wyższa, samochód będzie wolno przyspieszał i odczuwalny będzie brak mocy. Niestety, problemy z katalizatorem z reguły kończą się kosztowną naprawą.

Jak to się robi:

Mechanik sprawdza układ paliwowy w poszukiwaniu awarii lub wycieków. Sprawdzone zostają wtryskiwacze, pompa paliwa, filtr paliwa, przepływomierz masy powietrza i inne elementy mające wpływ na dynamikę silnika. Może się okazać, że wymagana także będzie diagnostyka wykonywana na bieżąco w trakcie jazdy testowej.

Jak to jest ważne?

Samochód, który wolno przyspiesza stanowi zagrożenie, szczególnie na skrzyżowaniach i pasach rozbiegowych. Zwlekanie z naprawą małej usterki układu paliwowego może doprowadzić do poważnych awarii unieruchamiających samochód w drodze i generujących wysokie koszty naprawy.

 


Przeczytaj także

Seat Leon II - Cena diagnostyki komputerowej

Seat Leon II - Cena diagnostyki komputerowej

 Produkcję Seat Leon II rozpoczęto w 2005 roku. W porównaniu do swojego poprzednika, druga generacja została całkowicie odmieniona stylistycznie. W 2009 roku samochód przeszedł facelifting. W ofercie znalazło się 11 silników benzynowych o mocach od 77KM do 195KM oraz 5 silników diesla od 77...

więcej

Fiat Bravo II - Cena diagnostyki komputerowej

Fiat Bravo II - Cena diagnostyki komputerowej

 Produkowany w latach 2007 - 2012 Fiat Bravo II to następca modelu Stilo. Auto wyglądem nawiązuje do Grande Punto oraz swojej pierwszej wersji. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 90KM do 150KM oraz 5 silników diesla od 105KM do 165KM.

więcej

Volkswagen Polo III - Cena diagnostyki komputerowej

Volkswagen Polo III - Cena diagnostyki komputerowej

Produkcję Volkswagen Polo III rozpoczęto w 1994 roku, a zakończono 7 lat później, w roku 2001. Model poddano faceliftingowi w 1999 roku, zmieniając wygląd przodu pojazdu. Auto było laureatem nagrody w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1995. Do dyspozycji kierowców pozostawiono 13 silników...

więcej

Nissan Note I - Cena diagnostyki komputerowej

Nissan Note I - Cena diagnostyki komputerowej

  Nissan Note to miejski minivan, który w kolejnej generacji przeszedł z segmentu K do B. Produkowany był w latach 2005-2016, gdzie 1 generacja przeszła lifting w 2010 roku, a jej produkcja zakończyła się w 2013. Samochód wyposażany był w dwa silniki benzynowe 1.4 88KM i 1.6 110KM oraz dwa...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty