Co zrobić, gdy silnik odpala i od razu gaśnie?

Silnik który gaśnie zaraz po odpaleniu skutecznie uniemożliwia jazdę. Tego typu objawy wskazują na problem z układem paliwowym lub elektrycznym. Silnik do pracy potrzebuje ciągłego zasilania oraz dostarczania paliwa, dlatego podejrzenia o nagłe gaśnięcie samochodu padają w stronę przepływomierza, przekaźnika pompy paliwa, lub cewki zapłonowej. Brak interwencji mechanika będzie skutkował pogłębianiem się problemu.

Problem z nagłym gaśnięciem silnika zaraz po jego uruchomieniu może być bardzo frustrujący, szczególnie jeśli taka sytuacja nie miała miejsca nigdy wcześniej. Z reguły, problem z nagłym gaśnięciem zaraz po odpaleniu związany jest z układem paliwowym lub elektrycznym. Warto także kontrolować poziom paliwa, ponieważ nawet jego brak może powodować takie objawy.

 

Jak przebiega uruchamianie silnika?

Do odpalenia silnika potrzebny jest rozrusznik oraz akumulator. Dalsza jego praca opiera się o stały dostęp do paliwa oraz sprawne świece zapłonowe, do inicjowania zapłonu. Jeżeli wystąpi problem z dostarczeniem paliwa lub z jego zapłonem, silnik momentalnie zgaśnie. Współczesne silniki wyposażone w nowoczesne komputery mogą podtrzymywać pracę silnika na dostępne akurat sposoby, jak również wyłączyć go w przypadku wykrycia niepoprawnej mieszanki paliwowej. O ile starsze silniki są łatwiejsze w zdiagnozowaniu i naprawie, o tyle nowoczesne mogą dostarczyć wielu przydatnych informacji po podłączeniu do nich skanera diagnostycznego.

przekaźnik

Przyczyny gaśnięcia silnika od razu po odpaleniu:

  • Przepływomierz - przepływomierz mierzy masę powietrza jaka została dostarczona do silnika, dzięki czemu komputer może dobrać odpowiednią dawkę paliwa, jaką powinny wtrysnąć wtryskiwacze. Problem z przepływomierzem może wygenerować błąd który zostanie wyświetlony na kokpicie, a sama usterka może powodować gaśnięcie silnika niedługo po odpaleniu.
  • Przekaźnik pompy paliwa - przekaźnik pompy paliwa działa podobnie do bezpiecznika elektrycznej pompy paliwa. Podczas uruchamiania silnika przekaźnik aktywuje pompę paliwa. Gdy silnik zostanie odpalony, przekaźnik przerywa połączenie a pompa paliwa zasilana jest przez ciśnienie oleju. Jeżeli komputer samochodu nie jest w stanie załączyć przekaźnika podczas próby uruchamiania, może objawić się to krótkim zapłonem i zgaśnięciem silnika.
  • Cewka zapłonowa - cewka zapłonowa pobiera mały prąd z akumulatora, zwiększając go do kilku tysięcy voltów w celu wytworzenia iskry za pomocą świecy zapłonowej. Jeżeli cewka zapłonowa nie będzie zdolna do wytworzenia prądu wystarczającego do zasilenia świecy zapłonowej, silnik po chwili zgaśnie.

Jak to się robi:

Wszystko rozpoczyna się od podpięcia skanera diagnostycznego do komputera pokładowego. Dzięki informacjom zawartym w zapisanych kodach błędów lub za pomocą obserwacji parametrów, mechanik powinien zawęzić obszar poszukiwań.

Jeżeli usterka związana jest z przepływomierzem, mechanik odszukuje przepływomierz w komorze silnika i sprawdza go pod kątem ewentualnych nieprawidłowości. Sprawdza stan przewodów i poprawność ich podłączenia. Po zdemontowaniu przepływomierza mechanik powinien sprawdzić powód uszkodzenia i zamontować nową sztukę.

Jeżeli usterka dotyczy przekaźnika pompy paliwa, warto w pierwszej kolejności sprawdzić komputer pokładowy. Jeżeli układ ma problem z dostarczeniem stałego zasilania do przekaźnika pompy paliwa, może się okazać konieczna wymiana komputera. Jeżeli komputer samochodu okaże się sprawny, do wymiany kwalifikować się będzie przekaźnik.

Gdy podejrzana o gaśnięcie silnika jest cewka zapłonowa, przed jej sprawdzeniem należy odłączyć akumulator. Następnie należy odpiąć wtyczkę z cewki i wymontować ją z silnika. W miejsce starej cewki montuje nową, podłącza akumulator i sprawdza czy silnik pracuje prawidłowo.

Jak to jest ważne?

Jeśli silnik uruchamia się na chwilę po czym gaśnie, powinien go skontrolować doświadczony mechanik. Usterki związane z układem paliwowym czy elektrycznym stale się pogłębiają, jeżeli problem nie jest na czas rozwiązany. Obserwowanie kontrolek ostrzegawczych może na czas ostrzec nas przed poważną awarią silnika.

 





Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów

Przeczytaj także

Volkswagen Touran I - Cena diagnostyki komputerowej

Volkswagen Touran I - Cena diagnostyki komputerowej

Touran I generacji to średniej wielkości van w ofercie Volkswagena. Produkcję rozpoczęto w 2003 roku, a zakończono 7 lat później, w roku 2010. W międzyczasie pojazd przeszedł facelifting, a w 2007 został według holendrów Samochodem Roku. W ofercie znalazło się 5 silników benzynowych o mocach od...

więcej

Audi A5 I - Cena diagnostyki komputerowej

Audi A5 I - Cena diagnostyki komputerowej

 Audi A5 I generacji można porównać do Audi A4 w nadwoziu coupe i liftback. Jego produkcja rozpoczęła się w 2007 i trwała do 2016, przechodząc facelifting w 2011 roku. W ofercie znalazło się 11 silnikow benzynowych o mocach od 144KM do 450KM oraz 11 silników diesla od 136KM do 245KM.

więcej

BMW Serii 3 E90 - Cena diagnostyki komputerowej

BMW Serii 3 E90 - Cena diagnostyki komputerowej

 BMW Serii 3 E90 to następca modelu E46, którego produkcją ruszyła w 2004 roku. W porównaniu do swojego poprzednika auto zwiększyło swoje rozmiary. Nowa trójka w 2006 roku uzyskała tytuł Światowego Samochodu Roku. Do wyboru było 11 silników benzynowych od 316i 122KM do 4.0 V8 420KM oraz 12...

więcej

Volkswagen Passat B5 - Cena diagnostyki komputerowej

Volkswagen Passat B5 - Cena diagnostyki komputerowej

 VW Passat B5 produkowano w latach 1996-2005. W 2000 roku nudny model B5 przeszedł facelifting. „B5” to dotychczas najpopularniejsza generacja na całym świecie. W swojej ofercie prezentowała 20 silników benzynowych i 13 diesla. Najsłabszy silnik oferowany w Passacie to 1.6 100KM, a...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę