Co zrobić, gdy silnik odpala i od razu gaśnie?

Silnik który gaśnie zaraz po odpaleniu skutecznie uniemożliwia jazdę. Tego typu objawy wskazują na problem z układem paliwowym lub elektrycznym. Silnik do pracy potrzebuje ciągłego zasilania oraz dostarczania paliwa, dlatego podejrzenia o nagłe gaśnięcie samochodu padają w stronę przepływomierza, przekaźnika pompy paliwa, lub cewki zapłonowej. Brak interwencji mechanika będzie skutkował pogłębianiem się problemu.

Problem z nagłym gaśnięciem silnika zaraz po jego uruchomieniu może być bardzo frustrujący, szczególnie jeśli taka sytuacja nie miała miejsca nigdy wcześniej. Z reguły, problem z nagłym gaśnięciem zaraz po odpaleniu związany jest z układem paliwowym lub elektrycznym. Warto także kontrolować poziom paliwa, ponieważ nawet jego brak może powodować takie objawy.

 

Jak przebiega uruchamianie silnika?

Do odpalenia silnika potrzebny jest rozrusznik oraz akumulator. Dalsza jego praca opiera się o stały dostęp do paliwa oraz sprawne świece zapłonowe, do inicjowania zapłonu. Jeżeli wystąpi problem z dostarczeniem paliwa lub z jego zapłonem, silnik momentalnie zgaśnie. Współczesne silniki wyposażone w nowoczesne komputery mogą podtrzymywać pracę silnika na dostępne akurat sposoby, jak również wyłączyć go w przypadku wykrycia niepoprawnej mieszanki paliwowej. O ile starsze silniki są łatwiejsze w zdiagnozowaniu i naprawie, o tyle nowoczesne mogą dostarczyć wielu przydatnych informacji po podłączeniu do nich skanera diagnostycznego.

przekaźnik

Przyczyny gaśnięcia silnika od razu po odpaleniu:

  • Przepływomierz - przepływomierz mierzy masę powietrza jaka została dostarczona do silnika, dzięki czemu komputer może dobrać odpowiednią dawkę paliwa, jaką powinny wtrysnąć wtryskiwacze. Problem z przepływomierzem może wygenerować błąd który zostanie wyświetlony na kokpicie, a sama usterka może powodować gaśnięcie silnika niedługo po odpaleniu.
  • Przekaźnik pompy paliwa - przekaźnik pompy paliwa działa podobnie do bezpiecznika elektrycznej pompy paliwa. Podczas uruchamiania silnika przekaźnik aktywuje pompę paliwa. Gdy silnik zostanie odpalony, przekaźnik przerywa połączenie a pompa paliwa zasilana jest przez ciśnienie oleju. Jeżeli komputer samochodu nie jest w stanie załączyć przekaźnika podczas próby uruchamiania, może objawić się to krótkim zapłonem i zgaśnięciem silnika.
  • Cewka zapłonowa - cewka zapłonowa pobiera mały prąd z akumulatora, zwiększając go do kilku tysięcy voltów w celu wytworzenia iskry za pomocą świecy zapłonowej. Jeżeli cewka zapłonowa nie będzie zdolna do wytworzenia prądu wystarczającego do zasilenia świecy zapłonowej, silnik po chwili zgaśnie.

Jak to się robi:

Wszystko rozpoczyna się od podpięcia skanera diagnostycznego do komputera pokładowego. Dzięki informacjom zawartym w zapisanych kodach błędów lub za pomocą obserwacji parametrów, mechanik powinien zawęzić obszar poszukiwań.

Jeżeli usterka związana jest z przepływomierzem, mechanik odszukuje przepływomierz w komorze silnika i sprawdza go pod kątem ewentualnych nieprawidłowości. Sprawdza stan przewodów i poprawność ich podłączenia. Po zdemontowaniu przepływomierza mechanik powinien sprawdzić powód uszkodzenia i zamontować nową sztukę.

Jeżeli usterka dotyczy przekaźnika pompy paliwa, warto w pierwszej kolejności sprawdzić komputer pokładowy. Jeżeli układ ma problem z dostarczeniem stałego zasilania do przekaźnika pompy paliwa, może się okazać konieczna wymiana komputera. Jeżeli komputer samochodu okaże się sprawny, do wymiany kwalifikować się będzie przekaźnik.

Gdy podejrzana o gaśnięcie silnika jest cewka zapłonowa, przed jej sprawdzeniem należy odłączyć akumulator. Następnie należy odpiąć wtyczkę z cewki i wymontować ją z silnika. W miejsce starej cewki montuje nową, podłącza akumulator i sprawdza czy silnik pracuje prawidłowo.

Jak to jest ważne?

Jeśli silnik uruchamia się na chwilę po czym gaśnie, powinien go skontrolować doświadczony mechanik. Usterki związane z układem paliwowym czy elektrycznym stale się pogłębiają, jeżeli problem nie jest na czas rozwiązany. Obserwowanie kontrolek ostrzegawczych może na czas ostrzec nas przed poważną awarią silnika.

 


Przeczytaj także

Citroen C4 I - Cena diagnostyki komputerowej

Citroen C4 I - Cena diagnostyki komputerowej

 Model produkowano w latach 2004-2010. Citroen C4 I zdobył nagrodę World Car Design of the Year. W roku 2008 przeprowadzono face lifting. W ofercie silnikowej znalazły się 4 silniki benzynowe w mocy od 90KM do 138KM oraz 3 silnków wysokoprężnych od 92KM do 138KM.

więcej

Honda Civic VII - Cena diagnostyki komputerowej

Honda Civic VII - Cena diagnostyki komputerowej

 Siódma generacji modelu Civic zadebiutowała na rynku w 2000r. Okres produkcji trwał 6 lat, a pojazd był oferowany w dwóch wersjach stylistycznych: sedan oraz hatchback. Facelifting modelu odbył się w 2004r. W ofercie znajdowało się 5 odmian silnikowych o mocach od 90KM do 200KM oraz...

więcej

Mazda 2 I - Cena diagnostyki komputerowej

Mazda 2 I - Cena diagnostyki komputerowej

 Pierwsza genaracja Mazdy 2 byłą produkowna w latach 2002-2007. Podczas prezentacji tego modely po praz pierwszy użyto nazwy Mazda 2, wcześniej używano zwrotu Mazda Demio. W ofercie silnikowej znalazły się 3 jednostki benzynowe od 75KM do 103KM oraz 2 silniki diesla od 68KM do 100KM.

więcej

Skoda Octavia II - Cena diagnostyki komputerowej

Skoda Octavia II - Cena diagnostyki komputerowej

 Druga generacja Skody Octavia była produkowana w latach 2004 - 2013. Powstała na platformie PQ35, takiej samej jak Golf V. Facelifting tego modelu odbył się w roku 2009. W ofercie było dostępnych kilka silnków benzynowych o mocach od 75KM do 200KM oraz silników diesla o mocach od 105KM do...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę