Wymiana filtra paliwa, cena

Średnia cena usługi: od 73,13 PLN do 112,28 PLN | sprawdź w okolicy

wymiana filtra paliwa

 W niektórych przypadkach filtr paliwa powinien być wymieniany razem z pozostałymi filtrami, przy okazji okresowej wymiany oleju silnikowego. Okres eksploatacji typowego filtra paliwa różni się znaczącą w zależności od producenta. Jest to średnio 15-50 tys. km. W przypadku silników diesla wyjątkowo czułych na jakość paliwa, zaleca się wymianę filtra przynajmniej raz do roku (szczególnie przed zimą) i nieodkładanie tej czynności do granicy ustalonej przez producenta. Niedrożność układu paliwowego wywołana zanieczyszczonym filtrem może w krótkim czasie doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika.

Podstawowe zadanie filtra paliwa to wychwytywanie zanieczyszczeń i niedopuszczenie ich do układu zasilania. Jego regularna wymiana jest więc bardzo ważna dla sprawnego funkcjonowania auta, a zaniedbanie tej czynności grozi uszkodzeniem wtryskiwaczy i zapowietrzeniem całego układu, co wiąże się z ogromnymi kosztami. Pytanie tylko, czy można zrobić to samemu? I jak często wymieniać tę część eksploatacyjną?

filtra paliwa

Podstawowym zaleceniem co do częstotliwości wymiany filtra paliwa są wskazania producenta, które można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu. Zazwyczaj wartość tą określa się na 30 tys. km, choć zdarzają się takie auta, które mogą na jednym filtrze przejechać nawet 100 tys. km! Dobrą praktyką jest coroczna wymiana filtra – nie trzeba wtedy pilnować przebiegu, a naszemu pojazdowi na pewno to nie zaszkodzi. W przypadku silników diesla warto dokonać wymiany przed zimą, ponieważ podczas tej pory roku w filtrze osadza się najwięcej wilgoci, ciężkich frakcji oleju i parafiny – jazda na zanieczyszczonym może skończyć się bardzo kosztowną naprawą osprzętu silnika. Czy jednak można taki zabieg wykonać samemu?

W większości przypadków tak, ale tylko wtedy, gdy filtr paliwa znajduje się w łatwo dostępnym miejscu. W nowszych autach jest to zwykle metalowa puszka połączona z przewodami paliwowymi. W zależności od konkretnego modelu auta, wymieniamy ją całą lub tylko wkład. Najczęściej filtr znajduje się w pobliżu kielichów kolumn McPhersona lub ściany grodziowej komory silnika, jednak w niektórych pojazdach można też znaleźć go w pobliżu zbiornika paliwa lub wzdłuż przewodów paliwowych. Jeśli znajduje się pod autem, to znacznie pogarsza sprawę, ponieważ potrzebny jest wtedy podnośnik lub kanał.

Po zlokalizowaniu filtra możemy przystąpić do czynności. Najpierw zaciskamy gumowe zakończenia przewodów i zdejmujemy z nich opaski. Wyciągamy filtr i zakładamy nowy, mając na uwadze kierunek przepływu. Teraz wystarczy już tylko z powrotem zamontować przewody tak samo, jak w starym filtrze. Proste, prawda? Jeśli filtr paliwa znajduje się w zbiorniku, sprawa niestety się komplikuje. Wtedy do wymiany potrzebne są specjalne klucze, których zakup raczej nie będzie opłacalnym przedsięwzięciem. Lepiej więc taką usługę zlecić w warsztacie.

Filtr paliwa, choć niewielki i raczej niezauważalny przy zwykłej eksploatacji auta, jest bardzo ważny dla jego sprawnego funkcjonowania. To właśnie on chroni cały układ przed wszelkimi zanieczyszczeniami. Jeśli więc zostanie zaniedbany, przestanie spełniać swe zadanie. Sam filtr jest niedrogi i kosztuje kilkadziesiąt złotych, jeśli jednak ulegnie zapchaniu, to naprawa szkód tym spowodowanych może nas naprawdę dużo kosztować – nieraz ceny napraw dochodzą do kilku tysięcy złotych! Nie warto więc ryzykować i regularnie wymieniać ten element, zwłaszcza jeśli posiadasz silnik diesla.

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady