Jak rozpoznać zużyty pasek rozrządu?

  Pytanie to jest jednym z najczęściej zadawanych pytań przez kierowców. W zasadzie określenie stopnia zużycia paska rozrządu na podstawie jego wyglądu jest praktycznie niemożliwe. Przebieg jest nie do ustalenia. Jego wygląd niemal nie zmienia się w trakcie użytkowania, wygląda on niemal tak samo tuż po montażu jak i pod koniec okresu eksploatacji.

Znajdź warsztat i umów wymianę rozrządu

Przeglądaj 86365 opinie o warsztatach,
wybierz sprawdzonego i polecanego przez innych kierowców mechanika.

UMÓW WYMIANĘ ROZRZĄDU

 Jedynie w sytuacji gdy wskutek błędnego montażu lub przekroczonego przebiegu pasek „zgubi” kilka zębów możliwa jest jego ocena wzrokowa. Tyle tylko, że wtedy jest już zazwyczaj zbyt późno... często nie ma już czego ratować… Kiedy wszystko funkcjonuje normalnie, zawsze zachowany jest niewielki, ale bezpieczny odstęp zaworów i tłoków. Gdy pasek ulega zerwaniu (niekiedy także w razie jego "przeskoczenia"), większość silników ulega uszkodzeniu wskutek zderzenia tłoków z zaworami. Skutki mogą być różne - od wygięcia zaworów ssących i wydechowych po całkowite zniszczenie silnika - zależy to od konstrukcji jednostki napędowej oraz od prędkości obrotowej, przy której doszło do uszkodzenia. Zazwyczaj w silnikach wysokoprężnych uszkodzenia są zdecydowanie poważniejsze. Jedynie w nielicznych pojazdach zerwanie paska nie spowoduje większych problemów ze względu na tzw. bezkolizyjność silnika. Jest to jednak zaledwie niewielki odsetek konstrukcji. Nawet najlepiej wyglądający pasek może zerwać się wkrótce po wyjechaniu auta z serwisu! Gdy silnik naszego auta zaczyna nagle wydawać dziwne odgłosy, zawsze najrozsądniejszym wyjściem jest zatrzymanie go i wezwanie Assistance lub odholowanie auta do warsztatu. Może to oszczędzić naszych wydatków. Jeśli silnik zatrzyma się samoistnie podczas pracy i istnieje uzasadnione podejrzenie, że pasek uległ zerwaniu lub „przeskoczył” w żadnym wypadku nie próbujmy go uruchamiać, bo możemy znacznie powiększyć skalę zniszczeń!

Kiedy należy wymienić pasek rozrządu?

Bez względu na markę i model samochodu każdy z producentów podaje w sposób jednoznaczny przebieg po jakim należy dokonać wymiany rozrządu. Jest to również uzależnione od czasu jaki upłynął – zazwyczaj jest to okres 5 lat. Gdy kupujemy samochód używany i mamy jakąkolwiek wątpliwość co do przebiegu silnika i terminu wymiany pasków rozrządu, dokonajmy tej czynności profilaktycznie. Bardzo istotną rzeczą jest to, że paska rozrządu nie naciąga się wg uznania i potrzeby. Raz zamontowany pracuje do końca, aż do momentu jego wymiany. W trakcie tego okresu należy również bacznie obserwować czy nie pojawiają się ewentualne wycieki oleju bądź płynu chłodzącego. Ich obecność wpływa w bardzo degradujący sposób na stan paska, który nasiąknięty wyciekającymi płynami zmienia strukturę i zdecydowanie ulega osłabieniu niosąc ze sobą duże ryzyko uszkodzenia układu.

Jak właściwie założyć pasek rozrządu?


Bardzo dużo zależy też od serwisanta montującego pasek. Ma on niezbędną wiedzę aby dokonać jego wymiany. Niewłaściwe naprężenie paska bez użycia tensjometru, czyli urządzenia do pomiaru naprężenia - zbyt lekkie lub zbyt mocne - może drastycznie skrócić jego żywotność. Bezwarunkowo należy pamiętać o tym, że wraz z paskiem rozrządu wymieniamy również pozostałe elementy układu takie jak pompa płynu chłodzącego, wszystkie rolki napinające, prowadzące oraz zwrotne. Tylko takie rozwiązanie daje nam 100-procentową gwarancję i pozwoli na komfortowe i długie użytkowanie. Dlatego wymianę paska warto powierzać tylko doświadczonym fachowcom. Pamiętać należy, że silników z paskiem rozrządu nie należy uruchamiać przez holowanie lub "na pych". Pasek może przeskoczyć, a w skrajnym przypadku nawet się zerwać.

Pasek rozrządu czy łańcuch?


Czasami pojawia się pytanie dlaczego nie stosuje się tak powszechnie łańcuchów skoro są trwalsze? Odpowiedź jest prosta – po pierwsze koszt produkcji paska i łańcucha jest nieporównywalny, a po drugie interwały serwisowe w przypadku rozrządu napędzanego paskiem wymuszają częstsze wizyty w serwisie generując większe obroty i dodatkową sprzedaż.
Wniosek nasuwa się jednoznaczny – z braku możliwości oceny paska w każdej sytuacji, zwłaszcza po zakupie auta i braku pełnej historii serwisowej należy go bezwzględnie wymienić na nowy. Unikniemy wówczas niepotrzebnych problemów i zbędnych wydatków. W dzisiejszych czasach, przy obecnym stopniu zaawansowania technologicznego w produkcji jednostek napędowych - niejednokrotnie naprawa silnika po zerwanym pasku rozrządu staje się ekonomicznie nieuzasadniona. Koszt naprawy takiego silnika bardzo często przekracza kwotę 4-5 tysięcy złotych stawiając użytkownika przed dylematem – co dalej?

 



 




Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

Przeczytaj także

Jak wymienić filtr kabinowy?

Jak wymienić filtr kabinowy?

W twoim aucie unosi się brzydki zapach i zaparowują szyby? Klimatyzacja działa bez zarzutu, a problem nadal daje ci się we znaki? Prawdopodobnie odpowiedzialny za to jest filtr kabinowy, oczyszczający powietrze zasysane do kabiny pojazdu. Niestety, wielu kierowców traktuje go po macoszemu i...

więcej

Głębokość bieżnika a droga hamowania

Głębokość bieżnika a droga hamowania

Każdy kierowca samochodu bezwzględnie musi pamiętać, iż opony stanowią jeden z najważniejszych elementów całego systemu bezpieczeństwa w pojeździe. To właśnie od opon, a szczególnie od ich stanu technicznego, a także głębokości bieżnika, uzależniona jest przyczepność do drogi. Wielkość bieżnika...

więcej

Dziecko w samochodzie

Dziecko w samochodzie

Zapewnienie bezpieczeństwa podczas jazdy jest niezwykle ważne, a już zwłaszcza, gdy pasażerem jest dziecko. Odpowiednio dobrany fotelik samochodowy to absolutny priorytet, jeśli chodzi o wyposażenie pojazdu. Zanim jednak przystąpisz do kupna, musisz pamiętać o kilku istotnych kwestiach – wybór...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ