Regulacja luzów zaworowych, cena

Średnia cena usługi: od 337,68 PLN do 609,47 PLN

Chcesz mieć pewność, że głowice w Twoim aucie działają prawidłowo? Zleć specjaliście sprawdzenie luzów zaworowych i ich regulację. Luzy te są bardzo istotne dla prawidłowego działania silnika ponieważ pozwalają na szczelne zamknięcie zaworów przy rozszerzalności cieplnej materiałów, a także zużywaniu się elementów. W większości współcześnie produkowanych samochodów co prawda taka kontrola jest już niepotrzebna, ale na polskim rynku nadal jeżdżą głównie pojazdy używane. A w przypadku takich aut, regulacja luzów jest koniecznością.

regulacja luzu zaworowego

Luzy zaworowe są niezbędne dla prawidłowej pracy silnika, ale przy zachowaniu odpowiednich wartości. Zbyt duże lub zbyt małe wpływają negatywnie na trwałość jednostki napędowej. Duże luzy powodują metaliczny hałas i szybsze zużycie zaworów, krzywek wałka rozrządu oraz dźwigienek. Z kolei małe lub ich brak prowadzą do niepełnego zamykania zaworu i spadku ciśnienia w komorze spalania. W efekcie mamy też nieszczelny cylinder. W najnowszych samochodach luzy zaworowe regulują się automatycznie i nie trzeba w to ingerować. Inaczej jest w przypadku starszych aut, gdzie należy dokonywać kontroli pod tym względem co pewien okres czasu.

Jak dokonuje się regulacji luzów? Przeprowadza się ją przez odpowiedni dobór odległości pomiędzy końcem dźwigni zaworowej i popychaczem lub przez podkładanie stalowych płytek regulacyjnych o konkretnej grubości. To drugie rozwiązanie odnosi się do konstrukcji, w których krzywka wałka rozrządu oddziałuje na zawór bez żadnych dodatkowych, ruchomych części. W dźwigni zaworowej z kolei znajduje się specjalna śruba regulacyjna, która jest zabezpieczona przed samoistnym odkręcaniem. Po jej odblokowaniu można wkręcać i wykręcać śrubę wedle uznania i uregulować luz wedle uznania. Można go zmierzyć tzw. szczelinomierzem między drugim końcem dźwigi i trzonkiem zaworu, gdy jest on zamknięty. Po ustawieniu odpowiedniej wartości należy silnie dokręcić przeciwnakrętkę lub zabezpieczyć płytkę regulacyjną, jeśli jest taka możliwość.

Luzy zaworowe zalecane dla danego modelu auta można bez problemu sprawdzić w instrukcji obsługi silnika. Nie ma też większych trudności ze znalezieniem takiej informacji w sieci. Jeżeli jednak nie możesz dotrzeć w żaden sposób do tych danych, przyjmuje się, że luz zaworu dolotowego powinien wynosić około 0,2 mm, a wylotowego – 0,3 mm w rozgrzanym silniku.

W większości przypadków regulacja luzów nie jest trudna – wystarczy tylko zdjąć pokrywę zaworów, a do regulacji użyć klucza i śrubokręta. Niestety, nie w każdym modelu tak to wygląda. Zdarza się, że wymagany jest demontaż wielu elementów, a to już zadanie dla fachowca. Jak często dokonywać regulacji luzów zaworowych? To zależy od danego auta. Wartości wahają się od 10 do 100 tys. przejechanych kilometrów. W wielu autach czynność tę wykonuje się przy każdym przeglądzie okresowym. Jest to kwestia w dużej mierze indywidualna i zależy od wielu czynników (np. posiadania instalacji LPG).

 

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady

Po czym rozpoznać zużycie amortyzatorów - ile kosztuje ich wymiana?

Po czym rozpoznać zużycie amortyzatorów - ile kosztuje ich wymiana?

 Jakie są objawy zużycia amortyzatorów? Jak wydłużyć ich żywotność? Czym grozi jazda autem, w którym są one skrajnie wyeksploatowane? Ile kosztuje wymiana amortyzatorów w największych...

więcej

Audi A8 D3 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

Audi A8 D3 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

Żywotność zawieszenia pneumatycznego przewidziana jest na 10 lat lub na przebieg około 200 000 km. Jednak długość eksploatacji jest w dużej mierze uzależniona od jakości dróg na jakich użytkowane...

więcej

Volkswagen Golf IV - Cena wymiany rozrządu

Volkswagen Golf IV - Cena wymiany rozrządu

  Volkswagenem Golf IV jest obecnie jednym z najpopularniejszych samochodów poszukiwanych w internecie. Produkowany w latach 1997-2006 w nadwoziach hatchback, kombi i cabrio, oraz sedan. Auto...

więcej

Volkswagen Golf V - Cena wymiany rozrządu

Volkswagen Golf V - Cena wymiany rozrządu

 Produkcja piątej generacji Volkswagen Golf rozpoczęła się w 2003 roku, a zakończyła w 2008. Zainteresowanie modelem było bardzo duże, przez co produkcje starszej i nowszej generacji...

więcej