Regulacja luzów zaworowych, cena

Średnia cena usługi: od 380,00 PLN do 818,42 PLN

Ile kosztuje regulacja luzu zaworowego?

Najczęściej regulacja luzów zaworowych to wydatek rzędu od 300 do 700 zł. Cena regulacji luzów zaworowych będzie inna w zależności od typu jednostki napędowej. Najtańszy wariant to taki, gdzie wystarczy zdjać pokrywę zaworów i wykonać regulację luzów zaworowych przy użyciu szczelinomierza, klucza oczkowego i wkrętaka. Poza pracą mechanika jedynym dodatkowym kosztem może być uszczelka pokrywy zaworów. Cena wzrasta, gdy konieczny jest demontaż paska rozrządu. Zgodnie ze sztuką po regulacji zaworów mechanik nie powinien montować drugi raz tego samego paska rozrządu, a to powoduje znaczny wzrost kosztów. W takim przypadku warto aby regulacja luzów zaworowych wykonana była przy okazji wymiany rozrządu. Kolejnym czynnikiem wpływającym na cenę jest sposób w jaki odbywa się regulacja zaworów. Mechanik może potrzebować odpowiedniej grubości płytki, lub szklanki. Im więcej stakich płytek lub szklanek będzie do wymiany, tym wyższa cena ostateczna za regulację. 

 Białystok 200-550 PLN Wybierz serwis
 Bydgoszcz 230-600 PLN Wybierz serwis
 Gdańsk 250-650 PLN Wybierz serwis

 Gorzów Wlkp.

245-630 PLN Wybierz serwis
 Katowice 230-550 PLN Wybierz serwis
 Kielce  235-500 PLN Wybierz serwis
 Kraków 310-680 PLN Wybierz serwis
 Lublin 240-490 PLN Wybierz serwis
 Łódź 200-670 PLN Wybierz serwis
 Olsztyn 210-650 PLN Wybierz serwis
 Poznań 290-680 PLN Wybierz serwis
Szczecin 245-685 PLN Wybierz serwis
Toruń 240-670 PLN Wybierz serwis
Warszawa 270-750 PLN Wybierz serwis
Wrocław 240-710 PLN Wybierz serwis
Zielona Góra 230-590 PLN Wybierz serwis

regulacja luzu zaworowego

Co to i po co jest luz zaworowy w silniku?

Luz zaworowy to parametr określający odległość popychacza zaworu od krzywki wałka rozrządu. Ma to wpływ na poprawne otwieranie i zamykanie zaworów czyli pracę silnika, a także samo chłodzenie zaworów. Odległość ta zmienia się wraz z temperaturą na skutek rozszerzalności cieplnej oraz poprzez zużycie elementów współpracujących. O ile rozszerzalność cieplna znanych producentowi materiałów wykorzystanych do budowy silnika została wzięta pod uwagę podczas obliczeń bezpiecznego luzu, to inaczej sprawa wygląda w luzie powstałym na skutek zużycia. Z tego powodu konieczna jest okresowa regulacja w układach z mechaniczną regulacją luzu zaworowego. Właściciele aut z hydraulicznym systemem kasowania luzów mogą zapomnieć o tym problemie.

Mały i duży luz zaworowy

Zbyt mały luz zaworowy oznacza, że pomiędzy krzywką wałka rozrządu a popychaczem nie ma w ogóle przerwy, lub jest ona mniejsza od zalecanej przez producenta. Zbyt mały luz powoduje niepoprawną pracę zaworów, a w konsekwencji zwiększenie ciśnienia w komorze spalania. Dłuższy niż zalecany kontakt popychacza z gniazdem zaworowym prowadzi do przegrzania i uskodzenia zaworów oraz wypala gniazda zaworowe. Duży luz zaworowy ma miejsce wtedy, gdy przestrzeń pomiędzy krzywką wałka a popychaczem jest większa od zalecanej przez producenta. Nadmierny luz zaworowy generuje metaliczny hałas, a także prowadzi do szybszego zużycia zaworów, dźwigienek, krzywek wałka oraz samych wałków rozrządu.

Jakie są objawy źle ustawionych luzów zaworowych?

Opisane poniżej objawy nie muszą wprost wskazywać na luzy zaworowe. To dość popularne symptomy, które mogą występować przy różnych typach awarii, dlatego auto powinien obejrzeć specjalista.

  • nieregularna praca na biegu jałowym - spowodowana jest zaburzeniem prawidłowej pracy i przepływu mieszanki paliwowo-powietrznej oraz spalin
  • spadek mocy - odczuwalny jest z powodu zmniejszonej kompresji w cylindrach. Podczas suwu sprężania niedomknięty zawór przepuszcza mieszaninę gazów zmniejszając ciśnienie, a w konsekwencji ilość energii powstającej podczas spalania paliwa i rozprężania gazów
  • trudne uruchomienie ciepłego silnika - silnik do uruchomienia potrzebuje sprężonego powietrza i paliwa. Źle ustawione zawory uniemożliwiają utrzymanie odpowiedniego ciśnienia utrudniając tym samym rozruch
  • metaliczny hałas - to objaw pojawiający się szczególnie w rozwiązaniach z hydrauliczną regulacją luzu zaworowego w silniku. W początkowej fazie słyszalny jest tylko na zimnym silniku, jednak wraz z rozwojem zużycia popychaczy hydraulicznych hałas narasta i jest słyszalny niezależnie od temperatury jednostki.

Jak często regulować luz zaworowy?

W autach wyposażonych w hydrauliczny system kasowania luzu zaworowego kierowca może zapomnieć o tym problemie. W przypadku mechanicznej regulacji, którą najczęściej wykorzystuje Honda i Toyota oraz starsze modele większości marek, interwał określa się na 10-100 tys. km. Rozbieżność pokaźna, bo i zastosowane mechanizmy są różne. Niektóre wymagają regulacji dopiero przy wymianie rozrządu, a inne dużo wcześniej. Informacje znajdziesz w danych od producenta Twojego samochodu, a jeżeli auto jest wyposażone w LPG, warto skrócić ten czas o połowę.

Luz zaworowy a kompresja i moc silnika

Jednym z parametrów branych pod uwagę przy określaniu mocy jest moment obrotowy. Idąc dalej moment obrotowy to siła z jaką napędzany jest wał korbowy. Napędzanie wału korbowego odbywa się poprzez spalanie paliwa w odpowiednich ilościach i odpowiednim ciśnieniu. Oczywiście to wszystko dzieje się w komorze spalania, która otwierana i zamykana jest za pomocą zaworów dolotowych i wylotowych (ssących i wydechowych). Jeżeli luzy zaworowe nie są odpowiednio ustawione, proces spalania nie zachodzi prawidłowo. Kompresja podczas suwu sprężania może osiągnąć niższe wartości, skutkiem czego silnik Twojego auta będzie miał mniejszą moc. Teraz już wiesz jak regulacja zaworów i kompresja wpływa na moc silnika.

Gdzie ustawić luz zaworowy?

Temat regulacji luzów zaworowych powinien być znany każdemu mechanikowi i nie jest to nic trudnego, o ile ma on do czynienia z prostą konstrukcją. Jeżeli posiadasz auto marki Honda czy Toyota możesz potrzebować wykwalifikowanego w tych silnikach specjalisty. Źle ustawione zawory mogą doprowadzić do niepoprawnej pracy silnika kolizji z tłokiem, a w konsekwencji drogą naprawę jednostki napędowej. Wybierz miasto poniżej i zapoznaj się z listą ekspertów, dla których regulacja zaworów nie stanowi problemu.

Znajdź serwis w Twojej okolicy
Białystok Bydgoszcz Gdańsk
Gorzów Wlkp. Katowice Kielce
Kraków Lublin Łódź
Poznań Szczecin Toruń
Warszawa Wrocław Zielona Góra

 

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady

Fiat Panda (II, III) - Cena wymiany rozrządu

Fiat Panda (II, III) - Cena wymiany rozrządu

Fiat Panda to auto klasy aut najmniejszych segmentu A, które jest produkowane od 1980 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback. Głównymi...

więcej

Toyota Rav4 III - Cena wymiany rozrządu

Toyota Rav4 III - Cena wymiany rozrządu

 Produkowana w latach 2006 - 2012 Toyota Rav4 III znacznie odróżniła się od swojej wcześniejszej wersji. Przede wszystkim zwiększono rozmiar pojazdu, a sylwetkę unowocześniono. Konstrukcja...

więcej

Fiat 500 II - Cena wymiany rozrządu

Fiat 500 II - Cena wymiany rozrządu

Fiat 500 II to auto klasy aut miejskich segmentu A, które jest produkowane od 2007 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback i kabriolet. Głównymi...

więcej

Fiat Punto II - Cena wymiany rozrządu

Fiat Punto II - Cena wymiany rozrządu

 Fiat Punto II to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modelów samochodów klasy miejskiej. W drugiej wersji Punto znacznie podkreślono kształty nadwozia, lecz większość mechanizmów auto...

więcej