Regulacja luzów zaworowych, cena

Średnia cena usługi: od 365,65 PLN do 660,59 PLN | sprawdź w okolicy

regulacja luzów zaworowych

 Luz zaworowy w silnikach spalinowych ma swoje uzasadnienie z powodu rozszerzalności cieplnej elementów metalowych. Inaczej pracuje silnik na zimno, a inaczej po rozgrzaniu. Regulowanie luzu zaworowego to czynność, którą okresowo muszą wykonywać właściciele samochodów wyposażonych w mechaniczną regulację luzu. We współczesnych samochodach systemy te obecne są głównie w silnikach Hondy i Toyoty. Pozostałe silniki z reguły mają automatyczną regulację hydrauliczną. Interwał tej czynności jest dość szeroki i mocno zależy od silnika. Mieści się on w granicach 10-100 tys km, a przebieg ten zostaje skrócony o połowę, jeżeli silnik zasilany jest gazem LPG. Objawami nieodpowiednich luzów zaworowych jest metaliczne stukanie z silnika, nierówna praca na wolnych obrotach, brak mocy i trudności z odpaleniem zimnego silnika. Jazda z nieodpowiednio ustawionymi zaworami grozi usterkami wielu współpracujących elementów, znacznie podnosząc koszt naprawy. Należy pamiętać, że regulacji luzu zaworowego dokonuje się na zimnym silniku.

Chcesz mieć pewność, że głowice w Twoim aucie działają prawidłowo? Zleć specjaliście sprawdzenie luzów zaworowych i ich regulację. Luzy te są bardzo istotne dla prawidłowego działania silnika ponieważ pozwalają na szczelne zamknięcie zaworów przy rozszerzalności cieplnej materiałów, a także zużywaniu się elementów. W większości współcześnie produkowanych samochodów co prawda taka kontrola jest już niepotrzebna, ale na polskim rynku nadal jeżdżą głównie pojazdy używane. A w przypadku takich aut, regulacja luzów jest koniecznością.

regulacja luzu zaworowego

Luzy zaworowe są niezbędne dla prawidłowej pracy silnika, ale przy zachowaniu odpowiednich wartości. Zbyt duże lub zbyt małe wpływają negatywnie na trwałość jednostki napędowej. Duże luzy powodują metaliczny hałas i szybsze zużycie zaworów, krzywek wałka rozrządu oraz dźwigienek. Z kolei małe lub ich brak prowadzą do niepełnego zamykania zaworu i spadku ciśnienia w komorze spalania. W efekcie mamy też nieszczelny cylinder. W najnowszych samochodach luzy zaworowe regulują się automatycznie i nie trzeba w to ingerować. Inaczej jest w przypadku starszych aut, gdzie należy dokonywać kontroli pod tym względem co pewien okres czasu.

Jak dokonuje się regulacji luzów? Przeprowadza się ją przez odpowiedni dobór odległości pomiędzy końcem dźwigni zaworowej i popychaczem lub przez podkładanie stalowych płytek regulacyjnych o konkretnej grubości. To drugie rozwiązanie odnosi się do konstrukcji, w których krzywka wałka rozrządu oddziałuje na zawór bez żadnych dodatkowych, ruchomych części. W dźwigni zaworowej z kolei znajduje się specjalna śruba regulacyjna, która jest zabezpieczona przed samoistnym odkręcaniem. Po jej odblokowaniu można wkręcać i wykręcać śrubę wedle uznania i uregulować luz wedle uznania. Można go zmierzyć tzw. szczelinomierzem między drugim końcem dźwigi i trzonkiem zaworu, gdy jest on zamknięty. Po ustawieniu odpowiedniej wartości należy silnie dokręcić przeciwnakrętkę lub zabezpieczyć płytkę regulacyjną, jeśli jest taka możliwość.

Luzy zaworowe zalecane dla danego modelu auta można bez problemu sprawdzić w instrukcji obsługi silnika. Nie ma też większych trudności ze znalezieniem takiej informacji w sieci. Jeżeli jednak nie możesz dotrzeć w żaden sposób do tych danych, przyjmuje się, że luz zaworu dolotowego powinien wynosić około 0,2 mm, a wylotowego – 0,3 mm w rozgrzanym silniku.

W większości przypadków regulacja luzów nie jest trudna – wystarczy tylko zdjąć pokrywę zaworów, a do regulacji użyć klucza i śrubokręta. Niestety, nie w każdym modelu tak to wygląda. Zdarza się, że wymagany jest demontaż wielu elementów, a to już zadanie dla fachowca. Jak często dokonywać regulacji luzów zaworowych? To zależy od danego auta. Wartości wahają się od 10 do 100 tys. przejechanych kilometrów. W wielu autach czynność tę wykonuje się przy każdym przeglądzie okresowym. Jest to kwestia w dużej mierze indywidualna i zależy od wielu czynników (np. posiadania instalacji LPG).

 

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady

Jak zabezpieczyć samochód na zimę?

Jak zabezpieczyć samochód na zimę?

Zima jest trudnym okresem dla samochodów, zwłaszcza tych parkowanych na zewnątrz. Negatywnie na poszczególne części auta wpływają niskie temperatury, opady śniegu, szron osadzający się na szybach...

więcej

Czy mechanik zregeneruje silnik za 73 zł?

Czy mechanik zregeneruje silnik za 73 zł?

Dobry mechanik to zbawienie każdego kierowcy. Można mu zaufać zarówno pod względem fachowości wykonania naprawy jak i przy uczciwym rozliczeniu. Niestety naprawy związane z silnikiem lub skrzynią...

więcej

Co zrobić, gdy świeci się kontrolka kontroli trakcji TC?

Co zrobić, gdy świeci się kontrolka kontroli trakcji TC?

Jazda z uszkodzonym układem kontroli trakcji stwarza poważne zagrożenie, tym bardziej, że może być to powiązane z układem ABS. Zapalenie kontrolki kontroli trakcji może być spowodowane awarią...

więcej

Raport awaryjności Volksawagen Passat B3-B7

Raport awaryjności Volksawagen Passat B3-B7

Volkswagena Passata zna chyba każdy. Obiekt wielu kawałów, dowcipów i drwin. Model poddawany mniej lub bardziej profesjonalnym tunningom. Wół roboczy taksówkarzy, przedstawicieli handlowych, ale...

więcej