Cena wymiany rozrządu w Opel Astra H, J i K wraz z usługą wymiany wynosi ok. 900-2400 zł. Szczegóły zostały przedstawiona w poniższej tabeli. Wycenie podlegały najpopularniejsze silniki na rynku. Ostateczna cena wymiany rozrządu może się różnić w zależności od producenta części zamiennych, renomy serwisu czy rejonu kraju.
Ceny wymiany rozrządu wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Opel Astra H, J i K przedstawiono poniżej.
Cena wymiany paska rozrządu z pompą wody Opel Astra H | |||
Paliwo | Silnik | zestaw paska rozrządu | cena z wymianą |
Benzyna | 1.4 TWINPORT ecoFLEX 90KM 66kW | 627 PLN | 960 PLN |
1.6 ECOTEC 115KM 85kW | 629 PLN | 960 PLN | |
1.6 Twinport ECOTEC 105KM 77kW | 650 PLN | 915 PLN | |
1.8 ECOTEC 140KM 103KW | 681 PLN | 915 PLN | |
1.4 TWINPORT ecoFLEX 90KM 66kW* | 348 PLN | 1061 PLN | |
Diesel |
1.7 CDTI ECOTEC 100KM 74kW | 529 PLN | 988 PLN |
1.9 CDTI ECOTEC 120KM 88KW | 528 PLN | 908 PLN | |
1.3 CDTI ecoFLEX 90KM 66kW* | 486 PLN | 1116 PLN |
*dotyczy rozrządu na łańcuchu
Cena wymiany paska rozrządu z pompą wody Opel Astra J | |||
Paliwo | Silnik | zestaw paska rozrządu | cena z wymianą |
Benzyna | 1.4 87KM 64kW * | 519 PLN | 1319 PLN |
1.4 Twinport ECOTEC 100KM 74kW* | 515 PLN | 1315 PLN | |
1.4 Turbo LPGTEC 140KM 103kW* | 494 PLN | 1294 PLN | |
1.4 Turbo ECOTEC 120KM 88kW* | 512 PLN | 1312 PLN | |
1.4 Turbo ECOTEC 140KM 103kW* | 508 PLN | 1308 PLN | |
1.6 Twinport ECOTEC 115KM 85kW | 710 PLN | 1310 PLN | |
1.6 SIDI Turbo ECOTEC 170KM 125kW* | 602 PLN | 1402 PLN | |
1.6 Turbo ECOTEC 180KM 132kW | 715 PLN | 1365 PLN | |
Diesel |
1.3 CDTI ecoFLEX 95KM 70kW* | 529 PLN | 1329 PLN |
1.6 CDTI ecoFLEX 110KM 81kW* | 940 PLN | 1740 PLN | |
1.6 CDTI 136KM 100kW* | 935 PLN | 1735 PLN | |
1.7 CDTI ECOTEC 110KM 81kW | 613 PLN | 1213 PLN | |
1.7 CDTI ECOTEC 125KM 92kW | 686 PLN | 1336 PLN | |
2.0 CDTI ECOTEC 160KM 118kW | 633 PLN | 1283 PLN | |
2.0 CDTI ECOTEC 165KM 121kW | 629 PLN | 1279 PLN |
*dotyczy rozrządu na łańcuch
Cena wymiany łańcucha rozrządu Opel Astra K | |||
Paliwo | Silnik | zestaw łańcucha rozrządu | cena z wymianą |
Benzyna | 1.0 Turbo 105KM 77kW | 1189 PLN | 2089 PLN |
1.4 Twinport 100KM 74kW | 1490 PLN | 2390 PLN | |
1.4 Turbo 125KM 92kW | 1441 PLN | 2341 PLN | |
1.4 Turbo 150KM 110kW | 1356 PLN | 2256 PLN | |
1.6 Turbo 200KM 147kW | 602 PLN | 1502 PLN | |
Diesel |
1.6 CDTI 110KM 81kW | 940 PLN | 1840 PLN |
1.6 CDTI 136KM 100kW | 942 PLN | 1842 PLN | |
1.6 CDTi 150KM 110kW | 938 PLN | 1838 PLN | |
1.6 CDTI 160KM 118kW | 933 PLN | 1833 PLN |
Wymiana rozrządu jest jedną z tych usług, których czas drastycznie różni się w zależności od zamontowanego w aucie silnika. W tym samym modelu samochodu wymiana może zająć od 2 godzin do nawet kilkudziesięciu. Zależy to od lokalizacji rozrządu czy też samego ustawienia silnika. Zdarza się, że do wymiany rozrządu trzeba zdemontować pół przodu (zderzak, lampy, podłużnicę itd.), a nawet wyjąć cały silnik. W przypadku Opla Astra wymiana rozrządu trwa najmniej 2h a najwięcej 8h.
Rozróżniamy dwa główne sposoby sterowania zaworami - paskiem i łańcuchem rozrządu. W zależności od zastosowanej technologii różny jest interwał jego wymiany. Z reguły konstruktorzy danego silnika określają okres eksploatacji rozrządu i to oni powinni być głównym wyznacznikiem. Warto też skonsultować to z mechanikami, ponieważ nawet producent może się pomylić i znawcy tematu zalecają częstsze wymiany w celu uniknięcia poważnej awarii. Z czasem utarły się pewne ramy określające te interwały.
W przypadku wymiany paska rozrządu jest to 120 tys. km. lub 5 lat. Jeżeli samochód użytkowany jest głównie w mieście, warto skrócić ten okres. Tak samo w przypadku wymiany rozrządu w dieslu, generującym większe obciążenie na pasku. Dlaczego 5 lat? Ponieważ pasek wykonany jest poza teflonem i kordem z włókna szklanego m.in. z gumy, która z wiekiem traci swoje właściwości i może dużo szybciej pęknąć.
Mówi się, że łańcuch rozrządu nie podlega wymianie. W niektórych legendarnych silnikach było to możliwe, jednak obecnie nawet i łańcuch z czasem trzeba wymienić. Jego interwał jest oczywiście dużo większy z racji znacznej wytrzymałości. W końcu jednak ulegnie rozciągnięciu i zacznie hałasować, a sama wymiana także będzie droższa niż w przypadku paska. Łańcuch podlega wymianie wtedy, kiedy zacznie generować metaliczne dzwonienie. Może się to wydarzyć zarówno już przy 150 tys. km jak i przy 400 tys. km. Dlatego nie przewidziano konkretnego przebiegu czy czasu wymiany. Na jego dłuższą żywotność wpływa regularna wymiana oleju silnikowego.
Opel Astra to auto klasy kompaktowej segmentu C, który produkowany jest od 1991 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstało 6 generacji modelu, produkowanych w nadwoziu hatchback, sedan, kombi i coupe-cabrio. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Focus, Hyundai i3-, Kia Ceed, Peugeot 308, Renault Megane, Seat Leon. Opel Astra pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Nie, nie trzeba. W przypadku układu rozrządu na pasku, układ smarowania silnika jest oddzielnym elementem i jedno na drugie nie ma wpływu. W przypadku wymiany łańcucha rozrządu, który jest smarowany olejem silnikowym, także nie ma konieczności jego wymiany. Podczas prac związanych z wymianą łańcucha, cały olej spłynie do miski olejowej. Jeżeli podczas wymiany doprowadzimy do zanieczyszczenia oleju, wtedy należy go wymienić. Jedną z sytuacji w których warto wymienić olej po wymianie rozrządu jest zakup samochodu. Jeżeli silnik sterowany jest paskiem, należy go wymienić zaraz po zakupie. Wtedy też przeprowadza się serwis olejowy i wymianę filtrów.
Zależnie od konstrukcji pasek rozrządu może napędzać pompę wody (pompę cieczy chłodzącej). Czy trzeba ją wymienić? Nie trzeba, ale warto. W sytuacji w której cały układ jest już rozebrany, warto dokupić pompę wody jeżeli nie było jej w zestawie. Unikniemy wtedy sytuacji, w której do wymiany samej pompy znowu trzeba zdejmować pasek rozrządu generując kolejne koszty. Co więcej, raz zdjęty pasek rozrządu nie powinien być zakładany ponownie! Pompa wody z czasem może zacząć przeciekać lub się zatrzeć. Gdy się zatrze i nagle zatrzyma, może doprowadzić do zerwania paska rozrządu powodując ogromne szkody. Czasami pompa wody pełni też rolę napinacza, stąd jej wymiana może być niezbędna do prawidłowego napięcia paska rozrządu.
Kupiłeś niedawno samochód i nie wiesz kiedy był wymieniany rozrząd? Na obudowie rozrządu lub w jego okolicy mechanicy po wymianie mogą nakleić naklejkę z datą i przebiegiem auta. Często jest to naklejka z logiem producenta zamontowanego rozrządu.
W przypadku silników sterowanych paskiem rozrządu najpopularniejsze elementy układu obejmują:
Jeżeli silnik wyposażony jest w rozrząd na łańcuchu, popularne elementy to:
Jeżeli chodzi o podział pasków to rozróżniamy paseki wzmocnione kevlarem oraz pracujące w kąpieli olejowej. Takie rozwiązanie z paskiem rorządu w oleju zastosowano np. w 1.8 TDCi w modelach Forda. To rozwiązanie pozwala osiągać dwa razy większe przebiegi między wymianami. Łańcuchy rozrządu podzielić można na jedno, dwu i wielo rzędowe. Polecanymi producentami elementów rozrządu jest: Bosch, INA, SKF, Febi, Gates, Conti, Dayco czy SNR.
Niestety określenie stanu rozrządu jest mocno utrudnione, dlatego powstały zalecenia o jego natychmiastowej wymianie zaraz po zakupie auta używanego. Pasek rozrządu mimo, że może być na widoku, jego zużycie może być niezauważalne. Być może mechanik byłby w stanie zauważyć jakieś pęknięcia czy otarcia paska, lub zrywanie zębów. W większości przypadków jednak pasek może być zasłonięty pokrywą. Objawy jakie mogą towarzyszyć zużytemu rozrządowi w przypadku paska to piszczenie łożysk rolek napinających. Wtedy razem z rolkami należy wymienić pasek na nowy. W przypadku łańcucha, jego stan jest nie do określenia bez rozbierania silnika, co jest ekonomicznie nieuzasadnione. Tutaj sytuacja jest łatwiejsza do rozpoznania, ponieważ łańcuch zacznie hałasować i zanim doszloby do jego ewentualnego zerwania, mamy czas na reakcję.
W niektórych samochodach jak np. popularnym w grupie VW 1.8T czy 1.8 TDCi od Forda układ rozrządu nie jest w całości realizowany jedynie przez pasek lub jedynie przez łańcuch. Zastosowano tam podwójne rozwiązanie. Np. łańcuch może łączyć wałki rozrządu, lub napędzać samą pompę. Nie oznacza to, że należy wymieniać wtedy wszystkie elementy za każdym razem. Stan układu należy pozostawić do oceny mechanikowi podczas wymiany jednego z elementów.
Opel Astra H to trzecia generacja jednego z najpopularniejszych modeli samochodów na świecie, produkowana w latach 2004-2014. Gama dostępnych silników jest obszerna i składa się z 9 silników benzynowych o przedziale pojemności skokowej 1.4-2.0 oraz 8 silników diesla gdzie najmniejszy to...
Opel Astra to auto klasy kompaktowej segmentu C, który produkowany jest od 1991 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstało 6 generacji modelu, produkowanych w nadwoziu hatchback, sedan, kombi i coupe-cabrio. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Focus, Hyundai i3-, Kia Ceed, Peugeot 308, Renault...
Opel Astra G oferowany był w nadwoziach coupe, cabrio, kombi, hatchback oraz sedan. Pojazd produkowano w latach 1998-2009. To jeden z najpopularniejszych modeli Opla, który w swojej ofercie silników benzynowych zaprezentował aż 17 możliwości do wyboru, gdzie silników diesla było dostępnych...
Opel Astra G oferowany był w nadwoziach coupe, cabrio, kombi, hatchback oraz sedan. Pojazd produkowano w latach 1998-2009. To jeden z najpopularniejszych modeli Opla, który w swojej ofercie silników benzynowych zaprezentował aż 17 możliwości do wyboru, gdzie silników diesla było dostępnych...