Skoda Superb II - Cena wymiany filtra paliwa

 

Produkcję Skody Superb drugiej generacji rozpoczęto w 2008 roku. W odróżnieniu od poprzedniej wersji modelu, pojazd jest liftbackiem o sylwetce standardowego sedana. Pojazd zbudowano na bazie płyty podłogowej PQ46. W 2013 roku samochód przeszedł facelifting, a produkcję Skody zakończono dwa lata później. Pojazd posiadał kilkanaście silników benzynowych o mocach od 125KM do 260KM oraz silników diesla o mocach od 105KM do 170KM.

Samochód wyposażony jest w kilka filtrów mających na celu jedno i to samo – oczyszczanie określonego środowiska. Pośród nich znajduje się filtr paliwa, który obecnie głównie stosowany jest w silnikach diesla z uwagi na dużą precyzję działania układów wtryskowych i ich wrażliwość na jakość paliwa. Sam olej napędowy jest gorszej jakości niż benzyna, stąd konieczność regularnej wymiany wspomnianego filtra.

Jak często wymieniać?

Obecnie produkowane filtry paliwa są w stanie skutecznie filtrować paliwo przez 30 do nawet 120 tys. km w niektórych przypadkach. W przypadku wymiany filtra paliwa nie należy patrzeć jedynie na przebyte kilometry, ale także czas. W celu wydłużenia trwałości układu wtryskowego warto wymienić go raz na rok przed okresem zimowym. Po roku eksploatacji w filtrze znajduje się sporo wody oraz innych zanieczyszczeń, które w ujemnych temperaturach szczególnie dadzą o sobie znać. Filtr warto wymienić także profilaktycznie zaraz po zakupie używanego samochodu.

Jak działa filtr paliwa?

Sam filtr składa się z metalowej obudowy z umieszczonymi wewnątrz bibułami filtrującymi. W niektórych modelach samochodów wymianie podlegać może sam wkład, a w innych cała metalowa puszka z wkładem. Każdy filtr ma określoną przepustowość, dlatego należy dobrać odpowiedni filtr do modelu i silnika. Zbyt mała przepustowość może ograniczyć moc i wpłynąć na przyspieszenie zużycia np. pompy wtryskowej. Po wymianie filtra układ należy odpowietrzyć, czy to ręcznie poprzez gumową pompkę, czy automatycznie włączając kilkukrotnie zapłon, w zależności od rozwiązania w danym samochodzie.

Jak wymienić?

Mimo, że filtr paliwa znajduje się na ogół w łatwo dostępnym miejscu, warto zlecić tę czynność profesjonaliście. Niepoprawnie wymieniony lub źle dobrany filtr paliwa może doprowadzić do nierównej pracy silnika, ograniczenia mocy silnika, zwiększenie zużycia pompy wtryskowej czy braku prawidłowego przepływu paliwa.

W tabeli przedstawiono ceny filtrów paliwa oraz średni koszt usługi wymiany filtra wraz z rekomendowanym filtrem. Pod uwagę wzięto najpopularniejsze wersje silnikowe na rynku.

 

Paliwo
 

 

Silnik
 

Filtr paliwa 
Najtańszy

Rekomendowany

Średni koszt +
wymiana

  

 

Diesel

1.6 TDI CR DPF 105KM 77kW

 

 

54 PLN

 

 

100 PLN

 

 

136 PLN

1.9 TDI PD 105KM 77kW
2.0 TDI CR DPF 140KM 103kW
2.0 TDI CR DPF 170KM 125kW

 Ceny filtrów paliwa zależne są od producenta i stosowanej przez niego technologii, a kierowcy wybierać mogą m.in. pośród Magneti Marelli, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Średni czas potrzebny na wymianę filtra paliwa w omawianym modelu to 20 minut.




Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

Przeczytaj także

CZYTAJ WIĘCEJ

POTRZEBUJESZ MECHANIKA?

Darmowa porada mechanika