Klimatyzacja - napełnianie, cena

Średnia cena usługi: od 204,74 PLN do 241,77 PLN

Sprawna klimatyzacja w samochodzie to podstawa komfortowej podróży, szczególnie w upalne dni. Aby jednak działała efektywnie, niezbędne jest regularne sprawdzanie i uzupełnianie czynnika chłodniczego. W DobryMechanik.pl pomożemy Ci znaleźć specjalistyczny warsztat, który profesjonalnie zajmie się napełnianiem klimatyzacji w Twoim aucie, niezależnie od rodzaju stosowanego czynnika.

 

 

Napełnianie klimatyzacji samochodowej w serwisie
Profesjonalne napełnianie klimatyzacji to gwarancja komfortu i bezpieczeństwa.

 

 

Dlaczego regularne napełnianie klimatyzacji jest ważne?

Czynnik chłodniczy w układzie klimatyzacji jest odpowiedzialny za odbieranie ciepła z wnętrza pojazdu i oddawanie go na zewnątrz. Z czasem jego ilość w układzie naturalnie maleje (średnio o 10-15% rocznie). Zbyt mała ilość czynnika prowadzi do:

  • Spadku wydajności chłodzenia – klimatyzacja słabiej chłodzi lub w ogóle nie działa.
  • Ryzyka uszkodzenia sprężarki – czynnik chłodniczy transportuje również olej smarujący sprężarkę. Jego niedobór może prowadzić do zatarcia tego kosztownego elementu.
  • Wyższego zużycia paliwa – nieefektywnie pracujący układ klimatyzacji może obciążać silnik w większym stopniu.
  • Problemów z odparowywaniem szyb – sprawna klimatyzacja szybko osusza powietrze, ułatwiając odparowanie szyb.

Regularny serwis klimatyzacji, w tym kontrola i nabijanie klimatyzacji, pozwala uniknąć tych problemów.

Objawy wskazujące na niski poziom czynnika chłodniczego

Zwróć uwagę na następujące symptomy, które mogą świadczyć o konieczności wizyty w warsztacie w celu sprawdzenia i ewentualnego uzupełnienia czynnika w klimatyzacji:

  • Powietrze z nawiewów jest tylko lekko chłodne lub ma temperaturę otoczenia.
  • Sprężarka klimatyzacji często się włącza i wyłącza, lub pracuje głośniej niż zwykle.
  • Słyszalne nietypowe dźwięki (np. syczenie) dochodzące z układu klimatyzacji po jej włączeniu.
  • Oblodzenie przewodów klimatyzacji.

Czynnik R134a vs R1234yf – Kluczowe różnice i który wybrać?

W samochodowych układach klimatyzacji stosuje się różne rodzaje czynników chłodniczych. Wybór odpowiedniego zależy od daty produkcji pojazdu i specyfikacji producenta. Dwa najpopularniejsze to R134a oraz nowszy, bardziej ekologiczny R1234yf.

Czynnik R134a

  • Stosowany powszechnie w samochodach produkowanych do około 2011-2017 roku (w zależności od marki i modelu).
  • Charakteryzuje się wysokim potencjałem tworzenia efektu cieplarnianego (GWP = 1430).
  • Jest tańszy w zakupie i serwisowaniu niż R1234yf.
  • Układy na R134a nie są kompatybilne z czynnikiem R1234yf bez modyfikacji.

Czynnik R1234yf (HFO-1234yf)

  • Wprowadzony jako bardziej ekologiczny zamiennik dla R134a.
  • Obowiązkowy w nowych modelach samochodów homologowanych w Unii Europejskiej po 1 stycznia 2011 roku i we wszystkich nowych pojazdach sprzedawanych od 1 stycznia 2017 roku.
  • Ma znacznie niższy potencjał tworzenia efektu cieplarnianego (GWP < 1).
  • Jest droższy od R134a.
  • Jest lekko łatwopalny, co wymaga od warsztatów stosowania specjalistycznego sprzętu do jego obsługi.
  • Nie można go stosować zamiennie z R134a bez odpowiedniej konwersji układu (co jest zazwyczaj nieopłacalne i rzadko praktykowane).

Ważne: Zawsze należy stosować czynnik chłodniczy przewidziany przez producenta pojazdu. Informacja o typie czynnika zazwyczaj znajduje się na naklejce w komorze silnika.

Jak przebiega proces napełniania klimatyzacji w warsztacie?

Profesjonalny serwis napełniania klimatyzacji obejmuje kilka etapów:

  1. Podłączenie specjalistycznej stacji obsługi klimatyzacji.
  2. Opróżnienie układu ze starego czynnika chłodniczego i zużytego oleju.
  3. Test szczelności układu – najczęściej wykonywany metodą próżniową. Wykrycie nieszczelności wymaga jej naprawy przed napełnieniem.
  4. Wytworzenie próżni w układzie w celu usunięcia wilgoci i resztek powietrza.
  5. Napełnienie układu odpowiednią ilością nowego czynnika (zgodnie ze specyfikacją pojazdu dla danego modelu) oraz świeżego oleju smarującego sprężarkę. Dodawany jest również kontrast UV, ułatwiający ewentualną lokalizację nieszczelności w przyszłości.
  6. Kontrola ciśnień i ogólnego działania systemu klimatyzacji po napełnieniu.

Jak często należy napełniać klimatyzację?

Zaleca się przeprowadzanie pełnego serwisu klimatyzacji, w tym kontrolę ilości czynnika, co najmniej raz na dwa lata. Jeśli jednak zauważysz spadek wydajności chłodzenia, warto udać się do warsztatu wcześniej. Pamiętaj, że regularna kontrola i uzupełnianie czynnika to nie tylko komfort, ale także ochrona komponentów układu klimatyzacji przed drogimi awariami.

Warto również rozważyć ozonowanie klimatyzacji w celu usunięcia grzybów i bakterii, co zapewni świeże i zdrowe powietrze w kabinie.

Znajdź warsztat i umów napełnianie klimatyzacji

Nie pozwól, by niesprawna klimatyzacja zepsuła Ci podróż. Na portalu DobryMechanik.pl szybko i wygodnie znajdziesz polecane warsztaty w swojej okolicy, które specjalizują się w serwisie i napełnianiu klimatyzacji samochodowej, obsługując zarówno czynnik R134a, jak i R1234yf. Porównaj opinie, sprawdź cenniki i umów wizytę online już dziś!

WYSZUKAJ NA MAPIE

WARSZTATY W POBLIŻU

Nasze porady

Ozonowanie, a odgrzybianie klimatyzacji

Ozonowanie, a odgrzybianie klimatyzacji

Nieprzyjemny zapach unoszący się z klimatyzacji potrafi znacznie pogorszyć komfort jazdy, jednak nie to jest najgorsze. Grzyby i drobnoustroje, które rozwijają się w tym miejscu, mogą prowadzić do...

więcej

Seat Leon II - Cena napełnienia klimatyzacji

Seat Leon II - Cena napełnienia klimatyzacji

 Produkcję Seat Leon II rozpoczęto w 2005 roku. W porównaniu do swojego poprzednika, druga generacja została całkowicie odmieniona stylistycznie. W 2009 roku samochód przeszedł facelifting. W...

więcej

Ile kosztuje nabicie i odgrzybienie klimatyzacji?

Ile kosztuje nabicie i odgrzybienie klimatyzacji?

Klimatyzacja w aucie to spore udogodnienie, ale wymagające kontroli i serwisowania. Przy zachowaniu podstawowych zasad pielęgnacji może ona służyć nam długo i bez zarzutów. Trzeba jednak liczyć...

więcej

Nawiew działa tylko na najwyższym biegu – co robić?

Nawiew działa tylko na najwyższym biegu – co robić?

Gdy pojawiają się pierwsze upały, większość kierowców bez wahania sięga po udogodnienie, jakim jest wentylacja samochodowa. Niestety, często zdarza się, że dmuchawa wnętrza działa tylko na...

więcej