Nawiew działa tylko na najwyższym biegu – co robić?

Gdy pojawiają się pierwsze upały, większość kierowców bez wahania sięga po udogodnienie, jakim jest wentylacja samochodowa. Niestety, często zdarza się, że dmuchawa wnętrza działa tylko na najwyższym biegu, a to już spory problem. Jeśli spotkało cię coś takiego, prawdopodobnie przepaleniu uległ rezystor, odpowiadający za sterowanie układem. Oczywiście możesz udać się do warsztatu i dokonać naprawy, ale nie jest to konieczne. Przy odrobinie umiejętności i chęci możesz spróbować samodzielnie rozwiązać problem i zaoszczędzić tym samym sporo pieniędzy.

Bezpośrednią przyczyną przepalania się rezystora jest stary i zabrudzony filtr kabinowy, przez co obniża się przepływ powietrza, a w konsekwencji przepala się bezpiecznik termiczny. Jest to specjalne zabezpieczenie, które chroni przed przegrzaniem, a także zapaleniem auta. Naprawa tego elementu wcale nie musi być kosztowna, jeśli zaopatrzysz się we wszystkie potrzebne rzeczy.

Oczywiście podstawą jest nowy rezystor i filtr kabinowy, do tego wystarczy już tylko odpowiedni klucz nasadowy. Najpierw trzeba wymontować stary filtr kabinowy, który znajduje się w nogach pasażera po lewej stronie. Wystarczy zdjąć pokrywę filtra i wyjąć go. Następnie zamontować nowy, ale ze szczególną ostrożnością, ponieważ może ulec uszkodzeniu. Trzeba przy tym lekko go naginać, aby cały znalazł się na swoim miejscu. Potem już pozostaje tylko zamknięcie pokrywy tak, aby wszystkie zatrzaski zaskoczyły.

Drugim etapem jest wymiana rezystora nawiewu. W tym celu należy otworzyć schowek po stronie pasażera i zwolnić jego blokady. Aby to zrobić, wystarczy odciągnąć je delikatnie w stronę wnętrza schowka, aż wyskoczą. Tutaj także należy zachować ostrożność, aby nie narobić nieodwracalnych szkód. Po wykonaniu tej czynności naszym oczom powinien ukazać się rezystor – wygląda jak kostka z dwoma wtykami. Najpierw odłączmy dwa złącza elektryczne, a następnie odkręcamy śruby mocujące. Teraz można już swobodnie zdemontować rezystor i umieścić w tym miejscu nowy. Nie pozostaje już nic, jak przykręcić go i podłączyć kostki elektryczne. Na końcu montujemy schowek i voila – problem z głowy.

Prawda jednak jest taka, że niedoświadczona osoba podczas wymiany może narobić więcej szkód, niż pożytku. W takim wypadku lepiej wybrać się do sprawdzonego fachowca. Jakich kosztów należy się spodziewać? Sam rezystor dmuchawy ma dość zróżnicowane ceny, w zależności od rodzaju i modelu auta. Koszt może więc wynosić od 100 do nawet 600zł. Do tego dochodzi robocizna, za którą trzeba zapłacić około 100zł.

Problemy z rezystorem dmuchawy pojawiają się dość często, zwłaszcza w starszych samochodach. Z reguły jednak należą do bardzo wytrzymałych elementów. Przy odpowiedniej eksploatacji samochodu w ogóle nie powinieneś mieć do czynienia z usterką tej części – wystarczy tylko pamiętać o regularnej wymianie filtra kabinowego. W ten sposób zaoszczędzisz znaczną kwotę, którą będziesz mógł wydać na przyjemniejsze rzeczy.


Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA



Serwis klimatyzacji samochodowej

Przeczytaj także

Co to jest ABS i jak działa w samochodzie

Uklad ABS, z j. ang. Anti-Lock Breaking System zapobiega blokowaniu kół pojazdu podczas hamowania. Został stworzony po to aby umożliwiać jednoczesne hamowanie (szczególnie gwałtowne) z możliwością kierowania pojazdem. W samochodach osobowych jest stosowany od lat 70. ubiegłego wieku, a od 1 maja...

więcej

Używane opony - czy warto w nie zainwestować?

Używane opony - czy warto w nie zainwestować?

Wymiana opon to konieczność dla każdego posiadacza samochodu. Dopóki stare ogumienie jest w dobrej kondycji, nie musisz specjalnie przejmować się tą kwestią. Gorzej, gdy pojawia się konieczność zakupu nowego. Alternatywę dla wysokich kosztów stanowią serwisy opon używanych. Czy jednak warto się...

więcej

Co zrobić, gdy zobaczysz wyciek czystego płynu pod samochodem?

Co zrobić, gdy zobaczysz wyciek czystego płynu pod samochodem?

 Aby samochód mógł poprawnie funkcjonować potrzebuje różnych płynów. Znajomość tych płynów może być przydatna podczas rozmowy z mechanikiem, dzięki czemu łatwiej będzie mu ocenić skalę problemu występującego w Twoim samochodzie. Większość płynów, które wykorzystuje samochód wymieniane lub...

więcej

Opony typu run flat, czyli jazda bez ciśnienia

Opony typu run flat, czyli jazda bez ciśnienia

Coraz więcej kierowców marzy o takich oponach, aby zapewnić sobie komfort jazdy i nie martwić się o możliwość złapania gumy. Więcej miejsca w bagażniku, bezpieczeństwo jazdy i możliwość prowadzenia po przebiciu opony – brzmi cudownie. Czy opony typu run flat są jednak rzeczywiście tak wspaniałe,...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ