Nawiew działa tylko na najwyższym biegu – co robić?

Gdy pojawiają się pierwsze upały, większość kierowców bez wahania sięga po udogodnienie, jakim jest wentylacja samochodowa. Niestety, często zdarza się, że dmuchawa wnętrza działa tylko na najwyższym biegu, a to już spory problem. Jeśli spotkało cię coś takiego, prawdopodobnie przepaleniu uległ rezystor, odpowiadający za sterowanie układem. Oczywiście możesz udać się do warsztatu i dokonać naprawy, ale nie jest to konieczne. Przy odrobinie umiejętności i chęci możesz spróbować samodzielnie rozwiązać problem i zaoszczędzić tym samym sporo pieniędzy.

Bezpośrednią przyczyną przepalania się rezystora jest stary i zabrudzony filtr kabinowy, przez co obniża się przepływ powietrza, a w konsekwencji przepala się bezpiecznik termiczny. Jest to specjalne zabezpieczenie, które chroni przed przegrzaniem, a także zapaleniem auta. Naprawa tego elementu wcale nie musi być kosztowna, jeśli zaopatrzysz się we wszystkie potrzebne rzeczy.

Oczywiście podstawą jest nowy rezystor i filtr kabinowy, do tego wystarczy już tylko odpowiedni klucz nasadowy. Najpierw trzeba wymontować stary filtr kabinowy, który znajduje się w nogach pasażera po lewej stronie. Wystarczy zdjąć pokrywę filtra i wyjąć go. Następnie zamontować nowy, ale ze szczególną ostrożnością, ponieważ może ulec uszkodzeniu. Trzeba przy tym lekko go naginać, aby cały znalazł się na swoim miejscu. Potem już pozostaje tylko zamknięcie pokrywy tak, aby wszystkie zatrzaski zaskoczyły.

Drugim etapem jest wymiana rezystora nawiewu. W tym celu należy otworzyć schowek po stronie pasażera i zwolnić jego blokady. Aby to zrobić, wystarczy odciągnąć je delikatnie w stronę wnętrza schowka, aż wyskoczą. Tutaj także należy zachować ostrożność, aby nie narobić nieodwracalnych szkód. Po wykonaniu tej czynności naszym oczom powinien ukazać się rezystor – wygląda jak kostka z dwoma wtykami. Najpierw odłączmy dwa złącza elektryczne, a następnie odkręcamy śruby mocujące. Teraz można już swobodnie zdemontować rezystor i umieścić w tym miejscu nowy. Nie pozostaje już nic, jak przykręcić go i podłączyć kostki elektryczne. Na końcu montujemy schowek i voila – problem z głowy.

Prawda jednak jest taka, że niedoświadczona osoba podczas wymiany może narobić więcej szkód, niż pożytku. W takim wypadku lepiej wybrać się do sprawdzonego fachowca. Jakich kosztów należy się spodziewać? Sam rezystor dmuchawy ma dość zróżnicowane ceny, w zależności od rodzaju i modelu auta. Koszt może więc wynosić od 100 do nawet 600zł. Do tego dochodzi robocizna, za którą trzeba zapłacić około 100zł.

Problemy z rezystorem dmuchawy pojawiają się dość często, zwłaszcza w starszych samochodach. Z reguły jednak należą do bardzo wytrzymałych elementów. Przy odpowiedniej eksploatacji samochodu w ogóle nie powinieneś mieć do czynienia z usterką tej części – wystarczy tylko pamiętać o regularnej wymianie filtra kabinowego. W ten sposób zaoszczędzisz znaczną kwotę, którą będziesz mógł wydać na przyjemniejsze rzeczy.


Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA



Serwis klimatyzacji samochodowej

Przeczytaj także

Filtr oleju – jak wymienić?

Filtr oleju – jak wymienić?

Wymiana oleju jest niezwykle ważną sprawą, aby silnik mógł prawidłowo działać i służyć nam bez zakłóceń jak najdłużej. Bardzo rzadko jednak mówi się o konieczności wymiany przy tej czynności także filtra oleju, który pełni nie mniej ważną rolę. Z reguły jednak się o nim zapomina, co stanowi...

więcej

Piszczące klocki hamulcowe

Piszczące klocki hamulcowe

Piszczenie hamulców spowodowane jest drganiami elementów układu hamulcowego podczas hamowania. Niestety, często dźwięk ten jest bardzo nieprzyjemny dla ucha i przeszkadza podczas jazdy. W wielu przypadkach konieczne jest odwiedzenie warsztatu, aby wyeliminować tą usterkę. Nie warto jej...

więcej

Awaria auta za granicą – co robić? Cz.I.

Awaria auta za granicą – co robić? Cz.I.

Długo planowałeś wymarzone wakacje za granicą. Wielomiesięczne oszczędzanie, długotrwałe planowanie wyjazdu, tona bagażu i w końcu jedziesz samochodem na urlop. Już jesteś prawie u celu, a tu nagle niemiła niespodzianka – auto ulega poważnej awarii i wymaga natychmiastowej naprawy… Co w takiej...

więcej

Czy przegląd gwarancyjny trzeba robić w ASO ?

Czy przegląd gwarancyjny trzeba robić w ASO ?

Przeglądy gwarancyjne w ASO do tanich nie należą – do tego nie trzeba nikogo przekonywać. Wielu kierowców boi się jednak, że wykonanie takiego badania w nieautoryzowanym warsztacie sprawi, że stracą gwarancję. Nie jest to jednak prawda – obowiązujące w Polsce rozporządzenie GVO zezwala na...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ