Co zrobić, gdy samochód jest przechylony na jedną stronę?

Przechylenie samochodu w jedną stronę najczęściej jest spowodowane uszkodzeniem kolumny zawieszenia, amortyzatora lub sprężyny. Może się także okazać, że sama konstrukcja ramy czy podwozia została wygięta lub skręcona. Najmniejszy problem to zbyt niskie ciśnienie w którymś z kół. Niezależnie od przyczyny, usterki związane z zawieszeniem powinny być szybko naprawiane przez mechanika. Samochód, który jest przechylony w jedną stronę to nie tylko usterka wizualna. Pojazdy są tak konstruowane, aby balans i estetyka nie był zachowany tylko w kwestii mechaniki i osiągów, ale także całej bryły. Jeżeli samochód z jednej strony stoi niżej niż z drugiej, to może być oznaką poważniejszej usterki.

 

Jak to działa:

Samochód wyposażony jest w wiele elementów, które odpowiadają za utrzymanie balansu, zarówno podczas jazdy jak i podczas postoju. Jeżeli wszystko jest sprawne i trzyma się pewnie, zawieszenie, amortyzatory, podwozie, koła to samochód jest poprawnie zbalansowany.

sprężyna zawieszenia

Przyczyny usterki:

  • Uszkodzona kolumna zawieszenia, amortyzatory, sprężyny – kolumna zawieszenia to cały zestaw elementów znajdujących się między kołem a podwoziem, amortyzujący wszystkie nierówności. Przejmuje ona także część ciężaru samochodu i przekazuje go na koła. Kolumna jest w stanie przenosić duże obciążenia z uwagi na konstrukcję składającą się z amortyzatora i metalowej sprężyny. W przypadku awarii może dojść do zablokowania kolumny i samochód z tej strony nie będzie się ani podnosił ani opuszczał. Może także dojść do awarii powodującej opadnięcie jednej strony samochodu powodując brak równowagi w całej bryle.
  • Wygięte elementy zawieszenia lub rama – zawieszenie i podwozie jako cała płyta podłogowa to fundament samochodu. Jeżeli któryś z elementów czy sama rama, płyta została wygięta, skręcona czy w jakiś sposób zniekształcona, to samochód ma prawo stać krzywo. Widoczne dla oka nadwozie, które określa kształt i balans samochodu oparte jest właśnie na zawieszeniu i podwoziu.
  • Nierówna średnica kół – średnica kół jest w pewien sposób zależna też od ciśnienia w oponach. Opona mocno napompowana będzie powodowała, że samochód stoi wyżej, natomiast brak ciśnienia spowoduje opuszczenie samochodu z tej strony, z której znajduje się koło. Jest jeszcze możliwość przypadkowego zamontowana różnych kół na jednej osi samochodu. Wtedy także różnica w wysokości kół zostanie przeniesiona na nadwozie i widoczne będzie przechylenie całego samochodu na jedną stronę.

Jak to się robi:

Mechanik często jest w stanie określić problem już po samym sposobie przechylenia samochodu. Każda diagnostyka i tak nie obejdzie się bez podniesienia samochodu i sprawdzenia zawieszenia, podwozia, ramy, kół w razie wystąpienia dodatkowych uszkodzeń. Niektóre problemy jak brak ciśnienia w oponie można szybko rozwiązać, podczas gdy uszkodzone zawieszenie podlega wymianie na nowe.

Jak to jest ważne?

Przechylenie samochodu na jedną stronę prawie zawsze spowodowane jest usterkami związanymi z amortyzatorami, sprężynami lub ogólnie podwoziem i zawieszeniem. Są to kluczowe elementy samochodu dlatego nie powinno się lekceważyć tego problemu. Jazda samochodem który nie jest zbalansowany będzie powodowała dalsze uszkodzenia innych elementów. Nawet jeżeli problem jest błahy, w krótkim czasie zmienić się może w poważną awarię.

 


Przeczytaj także

Co zrobić, gdy hamulec ręczny nie trzyma?

Co zrobić, gdy hamulec ręczny nie trzyma?

Pozostawienie samochodu z niesprawnym hamulcem ręcznym jest dość ryzykowne, ponieważ nawet zostawienie samochodu na biegu nie gwarantuje że samochód się nie przemieści. Problemy z hamulcem ręcznym powodowane są przez rozregulowanie układu, uszkodzoną lub zapieczoną śrubę regulacyjną czy...

więcej

Typowe usterki silnika

Typowe usterki silnika

Silnik stanowi serce każdego samochodu. Aby jednak prawidłowo funkcjonowało, trzeba o nie dbać. Z reguły silniki benzynowe nie należą do problemowych, za to często usterkom ulega cały osprzęt wokół nich. Jakich awarii możesz się spodziewać? I co zrobić, gdy już się przydarzą?  

więcej

Co zrobić, gdy poziom oleju jest niski?

Co zrobić, gdy poziom oleju jest niski?

Zbyt niski poziom oleju silnikowego może doprowadzić do bardzo poważnych uszkodzeń silnika i kosztownej naprawy, dlatego najlepiej jak najszybciej umówić się do warsztatu. Do obniżenia poziomu oleju może doprowadzić wyciek oleju przez nieszczelność układu, zużyte pierścienie tłokowe, prowadnice...

więcej

Co zrobić, gdy płyn hamulcowy wycieka koło pedału sprzęgła?

Co zrobić, gdy płyn hamulcowy wycieka koło pedału sprzęgła?

Układ hydrauliczny sprzęgła korzysta z tego samego zasobu płynu co układ hamulcowy. Oznacza to, że wyciek płynu z okolic sprzęgła, może wpłynąć na pracę obu systemów. Usterka może pochodzić od wycieku z gumowych lub metalowych przewodów pompy hamulcowej, lub przecieku w samej pompie sprzęgła....

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty