Co zrobić, gdy samochód jest przechylony na jedną stronę?

Przechylenie samochodu w jedną stronę najczęściej jest spowodowane uszkodzeniem kolumny zawieszenia, amortyzatora lub sprężyny. Może się także okazać, że sama konstrukcja ramy czy podwozia została wygięta lub skręcona. Najmniejszy problem to zbyt niskie ciśnienie w którymś z kół. Niezależnie od przyczyny, usterki związane z zawieszeniem powinny być szybko naprawiane przez mechanika. Samochód, który jest przechylony w jedną stronę to nie tylko usterka wizualna. Pojazdy są tak konstruowane, aby balans i estetyka nie był zachowany tylko w kwestii mechaniki i osiągów, ale także całej bryły. Jeżeli samochód z jednej strony stoi niżej niż z drugiej, to może być oznaką poważniejszej usterki.

 

Jak to działa:

Samochód wyposażony jest w wiele elementów, które odpowiadają za utrzymanie balansu, zarówno podczas jazdy jak i podczas postoju. Jeżeli wszystko jest sprawne i trzyma się pewnie, zawieszenie, amortyzatory, podwozie, koła to samochód jest poprawnie zbalansowany.

sprężyna zawieszenia

Przyczyny usterki:

  • Uszkodzona kolumna zawieszenia, amortyzatory, sprężyny – kolumna zawieszenia to cały zestaw elementów znajdujących się między kołem a podwoziem, amortyzujący wszystkie nierówności. Przejmuje ona także część ciężaru samochodu i przekazuje go na koła. Kolumna jest w stanie przenosić duże obciążenia z uwagi na konstrukcję składającą się z amortyzatora i metalowej sprężyny. W przypadku awarii może dojść do zablokowania kolumny i samochód z tej strony nie będzie się ani podnosił ani opuszczał. Może także dojść do awarii powodującej opadnięcie jednej strony samochodu powodując brak równowagi w całej bryle.
  • Wygięte elementy zawieszenia lub rama – zawieszenie i podwozie jako cała płyta podłogowa to fundament samochodu. Jeżeli któryś z elementów czy sama rama, płyta została wygięta, skręcona czy w jakiś sposób zniekształcona, to samochód ma prawo stać krzywo. Widoczne dla oka nadwozie, które określa kształt i balans samochodu oparte jest właśnie na zawieszeniu i podwoziu.
  • Nierówna średnica kół – średnica kół jest w pewien sposób zależna też od ciśnienia w oponach. Opona mocno napompowana będzie powodowała, że samochód stoi wyżej, natomiast brak ciśnienia spowoduje opuszczenie samochodu z tej strony, z której znajduje się koło. Jest jeszcze możliwość przypadkowego zamontowana różnych kół na jednej osi samochodu. Wtedy także różnica w wysokości kół zostanie przeniesiona na nadwozie i widoczne będzie przechylenie całego samochodu na jedną stronę.

Jak to się robi:

Mechanik często jest w stanie określić problem już po samym sposobie przechylenia samochodu. Każda diagnostyka i tak nie obejdzie się bez podniesienia samochodu i sprawdzenia zawieszenia, podwozia, ramy, kół w razie wystąpienia dodatkowych uszkodzeń. Niektóre problemy jak brak ciśnienia w oponie można szybko rozwiązać, podczas gdy uszkodzone zawieszenie podlega wymianie na nowe.

Jak to jest ważne?

Przechylenie samochodu na jedną stronę prawie zawsze spowodowane jest usterkami związanymi z amortyzatorami, sprężynami lub ogólnie podwoziem i zawieszeniem. Są to kluczowe elementy samochodu dlatego nie powinno się lekceważyć tego problemu. Jazda samochodem który nie jest zbalansowany będzie powodowała dalsze uszkodzenia innych elementów. Nawet jeżeli problem jest błahy, w krótkim czasie zmienić się może w poważną awarię.

 


Przeczytaj także

Typowe usterki silnika

Typowe usterki silnika

Silnik stanowi serce każdego samochodu. Aby jednak prawidłowo funkcjonowało, trzeba o nie dbać. Z reguły silniki benzynowe nie należą do problemowych, za to często usterkom ulega cały osprzęt wokół nich. Jakich awarii możesz się spodziewać? I co zrobić, gdy już się przydarzą?  

więcej

Co zrobić, gdy pedał gazu nie reaguje?

Co zrobić, gdy pedał gazu nie reaguje?

Brak reakcji na gaz skutecznie uniemożliwia lub utrudnia poruszanie się samochodem. Jeżeli nie jest to wina objektów blokujących ruch pedału gazu, to być może jest to zablokowana przepustnica, awaria czujnika położenia pedału gazu, uszkodzona linka gazu lub uszkodzona sprężyna powrotna gazu....

więcej

Co zrobić, gdy samochód nie ma mocy?

Co zrobić, gdy samochód nie ma mocy?

 Jazda samochodem z ograniczoną mocą silnika może być dość stresująca. Za brak mocy może odpowiadać wadliwy układ paliwowy, problemy z dostarczeniem odpowiedniej ilości powietrza, czy zatkany katalizator. Jazda z ograniczoną mocą i niesprawnymi elementami w którymś z układów może...

więcej

Co zrobić, gdy silnik się przegrzewa?

Co zrobić, gdy silnik się przegrzewa?

 Przegrzewanie się silnika to usterka mogąca w krótkim czasie doprowadzić do jego kompletnego uszkodzenia. Za problemy z temperaturą odpowiadać może awaria praktycznie każdego z elementów układu chłodzenia. Sprawdzić należy chłodnicę, rury chłodnicy, pompę wody, termostat, wentylator...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty