Co zrobić, gdy płyn hamulcowy wycieka koło pedału sprzęgła?

Układ hydrauliczny sprzęgła korzysta z tego samego zasobu płynu co układ hamulcowy. Oznacza to, że wyciek płynu z okolic sprzęgła, może wpłynąć na pracę obu systemów. Usterka może pochodzić od wycieku z gumowych lub metalowych przewodów pompy hamulcowej, lub przecieku w samej pompie sprzęgła. Wycieki zdarzają się także na uszczelce pompy hamulcowej. Sam płyn hydrauliczny stosowany w wymienionych układach jest żrący, dlatego powinno się jak najszybciej usunąć wyciek.

Poza sprzęgłami działającymi za pomocą linki, w samochodach stosowane są także sprzęgła hydrauliczne. Układ hydrauliczny posiada wiele zalet takich jak płynniejsza praca, brak rozciągającej się czy pękającej linki i inne. Oczywiście układy hydrauliczne nie są pozbawione wad, więc gdy zauważysz wyciekający płyn hamulcowy z okolic pedału sprzęgła, umów się do warsztatu na diagnostykę.

Jak to działa:

Sprzęgło hydrauliczne działa na takiej samej zasadzie jak hamulec. Za pomocą ciśnienia hydraulicznego sprzęgło zostaje rozłączone umożliwiając zmianę biegu. W momencie wciśnięcia pedału sprzęgła, metalowy trzpień zostaje wciśnięty w pompie sprzęgła, a wytworzone ciśnienie za pomocą cieczy hydraulicznej wprawia w ruch wysprzęglik. Sprzęgło zostaje rozłączone.

W zależności od marki i modelu samochodu, pompa sprzęgła może być umieszczona pod maską, lub zamontowana obok ściany grodziowej w pobliżu pompy hamulcowej. Zdarza się także, że montowana jest wewnątrz kabiny pod deską rozdzielczą, gdzie jest zdecydowanie utrudniony dostęp.

We wszystkich samochodach, układ hydrauliczny sprzęgła jest połączony z układem hamulcowym i korzysta z tego samego płynu. Płyn przekazywany jest z pompy hamulcowej za pomocą gumowych rurek. Dalej pod zwiększonym ciśnieniem uzyskanym w pompie sprzęgła, płyn wędruje metalowym przewodem do wysprzęglika.

dlaczego płyn hamulcowy wycieka koło pedału sprzęgła?

Dlaczego płyn hamulcowy wycieka koło pedału sprzęgła?

  • Wyciek z gumowych przewodów pompy hamulcowej - jednym z powodów wycieku płynu hamulcowego z okolic pedału sprzęgła jest nieszczelność na przewodzie idącym z pompy hamulcowej do pompy sprzęgła.
  • Wyciek z pompy sprzęgła - pompa sprzęgła może przeciekać w kilku miejscach. Jeden z nich to plastikowy zbiorniczek wyrównawczy. Jednak bardziej prawdopodobne jest, że płyn przepuszcza uszczelka w pompie. Jako, że płyn hamulcowy jest żrący może uszkodzić uszczelkę powodując jej przeciekanie
  • Wyciek z przewodu metalowego - rzadko, ale zdarza się, że płyn przecieka na metalowym przewodzie łączącym pompę sprzęgła z wysprzęglikiem. Dodatkowo płyn w tym miejscu znajduje się pod ciśnieniem, dlatego też łatwiej mu się wydostać nawet najmniejszą nieszczelnością.
  • Wyciek z uszczelki pompy hamulcowej - praktycznie się nie zdarza aby płyn hamulcowy spływający z nieszczelnej pompy hamulcowej trafił na pedał sprzęgła, jednak technicznie jest to wykonalne. Głównym powodem takiego zachowania może być przepuszczająca uszczelka w pompie hamulcowej.

Jak to się robi:

W pierwszej kolejności mechanik sprawdza wyciek przy pedale sprzęgła. Następnie sprawdza wszystkie elementy sterujące sprzęgłem w poszukiwaniu nieszczelności. Dodatkowo sprawdza też poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym pompy hamulcowej. Jeżeli świeci się kontrolka hamulców, należy podłączyć komputer w celu odczytania ewentualnych błędów.

Jak to jest ważne?

Jeżeli zauważysz wyciek płynu hamulcowego w okolicy pedału sprzęgła, masz niewiele czasu do działania. Jeżeli ubywa płynu sterującego sprzęgłem, jednocześnie ubywa płynu z układu hamulcowego. Oznacza to, że w niedługim czasie możesz stracić możliwość zmiany biegów, czy bezpiecznego hamowania. W takiej sytuacji należy jak najszybciej umówić się do warsztatu na diagnostykę i naprawę wycieku.

 


Przeczytaj także

Ford Focus Mk1 - Cena wymiany oleju silnikowego

Ford Focus Mk1 - Cena wymiany oleju silnikowego

 Na tamte czasy kształty zarówno zewnątrz jak i wewnątrz Focusa I generacji były dość futurystyczne. Niesymetryczna deska rozdzielcza nie każdemu przypadła do gustu, jednak sam model stał się bardzo popularny także w środowisku sportowym za sprawą występów w rajdach WRC z Colinem McRae w...

więcej

Co zrobić, gdy poziom oleju jest niski?

Co zrobić, gdy poziom oleju jest niski?

Zbyt niski poziom oleju silnikowego może doprowadzić do bardzo poważnych uszkodzeń silnika i kosztownej naprawy, dlatego najlepiej jak najszybciej umówić się do warsztatu. Do obniżenia poziomu oleju może doprowadzić wyciek oleju przez nieszczelność układu, zużyte pierścienie tłokowe, prowadnice...

więcej

Co zrobić, gdy silnik chodzi głośniej niż zawsze?

Co zrobić, gdy silnik chodzi głośniej niż zawsze?

Nagła głośniejsza niż zazwyczaj praca silnika może sygnalizować jego poważny problem. W większości przypadków niedomagania silnika objawiają się m.in. dudnieniem czy stukami. Spowodowane może być to tak błachą przyczyną jak zużyte świece zapłonowe, a także poważniejszymi jak uszkodzony tłumik...

więcej

Co zrobić, gdy samochód nie ma mocy?

Co zrobić, gdy samochód nie ma mocy?

 Jazda samochodem z ograniczoną mocą silnika może być dość stresująca. Za brak mocy może odpowiadać wadliwy układ paliwowy, problemy z dostarczeniem odpowiedniej ilości powietrza, czy zatkany katalizator. Jazda z ograniczoną mocą i niesprawnymi elementami w którymś z układów może...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty