Co zrobić, gdy poziom oleju jest niski?

Zbyt niski poziom oleju silnikowego może doprowadzić do bardzo poważnych uszkodzeń silnika i kosztownej naprawy, dlatego najlepiej jak najszybciej umówić się do warsztatu. Do obniżenia poziomu oleju może doprowadzić wyciek oleju przez nieszczelność układu, zużyte pierścienie tłokowe, prowadnice zaworowe, czy nieodpowiedni typ oleju.

Silnik do pracy potrzebuje oleju. Jego brak lub zbyt niski poziom może doprowadzić do jego uszkodzenia. Olej silnikowy smaruje wszystkie główne części ruchowe w silniku, chłodząc je i zmniejszając ich zużycie. Olej silnikowy pracuje w układzie zamkniętym, więc jeżeli jego poziom się obniża, oznacza to że gdzieś musi być nieszczelność.

Jak to działa:

Olej silnikowy znajduję się w misce olejowej, która może pomieścić ok 4-6 litrów oleju w zależności od samochodu. Po uruchomieniu silnika pompa olejowa zasysa olej z miski olejowej za pomocą rury ssącej. Następnie olej trafia do filtra oleju, który oczyszcza go z zanieczyszczeń. Dalej olej krąży po silniku specjalnymi kanałami, po czym z powrotem trafia do miski olejowej.

pierscienie tlokowe

Dlaczego poziom oleju silnikowego jest niski?

  • Świeci się kontrolka oleju - kontrolka niskiego poziomu oleju silnika zapala się, gdy poziom oleju spadnie poniżej poziomu w misce olejowej. Kontrolka przybiera różne kształty w zależności od modelu samochodu, ale najczęściej jest to olejarka z kroplą wydostającą się z dzióbka. Jeżeli kontrolka świeci się dłużej niż kilka sekund podczas rozruchu, należy natychmiast sprawdzić silnik, ponieważ poziom oleju jest zbyt niski. Może to doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika i kosztownych napraw.
  • Wyciek oleju - może wystąpić w prawie każdym elemencie układu smarowania. Typową usterką jest przeciekanie oleju przez uszczelkę miski olejowej. W miarę starzenia uszczelki, kurczy się i ma tendencję do przepuszczania oleju. Tak błaha usterka może doprowadzić do poważnych uszkodzeń w wyniku braku smarowania ruchomych części silnika.
  • Zużyte pierścienie tłokowe - pierścienie tłokowe pomagają kontrolować ciśnienie oleju w silniku. Jeżeli są uszkodzone lub zużyte, poziom oleju spadnie. Objawem mogą być białe lub szare spaliny, słabe przyspieszenie i nadmierne zużycie oleju. Ta usterka może generować wysokie koszty naprawy, dlatego warto jak najszybciej odstawić samochód do warsztatu.
  • Zużyte prowadnice zaworów - prowadnice zaworów to cylindryczny kawałek metalu, który jest tłoczony lub wlewany do głowicy cylindrów. Pomagają odprowadzać ciepło z procesu spalania do głowicy, gdzie zostają schłodzone za pomocą układu chłodzenia. Jeżeli prowadnice zaworowe są zużyte, popękane lub uszkodzone, silnik zassie olej wzdłuż prowadnic prosto do cylindra. Spowodowuje to wyciąganie oleju z układu smarowania i spalanie go. W ten sposób poziom oleju będzie stale spadał. Taki problem należy jak najszybciej rozwiązać.
  • Nieprawidłowy typ oleju - Silniki mogą być zalane olejem syntetycznym o niskiej lepkości, co zmniejsza tarcie i zwiększa zużycie paliwa. Olej o niższej lepkości jest cieńszy i może przeciekać przez pierścienie, a na prowadnicach zaworów powodują utratę oleju. W okresie docierania silnika nie należy stosować oleju syntetycznego.
  • Błędy montażu - Pierścienie tłokowe, które nie są prawidłowo osadzone lub uszczelnione, mogą spowodować wyciek oleju z silnika. Ten problem może spowodować znaczną utratę oleju. Silnik musi zostać ponownie poprawnie złożony, aby rozwiązać ten problem.

Jak to się robi:

Mechanik sprawdzi Twój samochód pod kątem wycieków oleju, rodzaju oleju i czy lampka ostrzegawcza poziomu oleju działa tak, jak powinna. Mechanik sprawdzi także niektóre powiązane komponenty silnika. Będzie to obejmować prowadnice zaworów, pierścienie tłokowe i wiele innych elementów układu smarowania.

Jak to jest ważne?

Utrata oleju silnikowego jest prawie zawsze oznaką poważniejszego problemu. Olej silnikowy pozwala pracować silnikowi przez setki tysięcy kilometrów, a jeśli jego poziom jest zbyt niski, może doprowadzić do krytycznych uszkodzeń podzespołów silnika. Utratę oleju lub wysokie zużycie oleju należy jak najszybciej skontrolować w warsztacie.

 

 






Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów

Przeczytaj także

Co zrobić, gdy silnik nie odpala?

Co zrobić, gdy silnik nie odpala?

Nagły problem z uruchomieniem samochodu to coraz rzadszy widok ze względu na postęp technologiczny. Mimo to, elektronika która z jednej strony czyni auta nowoczesnymi pojazdami, z drugiej strony utrudnia ich diagnostykę na poboczu drogi. Bez komputera diagnostycznego, niewiele można zdziałać w...

więcej

Używany Seat Ibiza III [2002-2008]: mały hatchback na różne okazje

Używany Seat Ibiza III [2002-2008]: mały hatchback na różne okazje

Ładny, stylowy i przede wszystkim tani samochód segmentu B, który będzie też niedrogi w utrzymaniu. Seat Ibiza III kosztuje nie więcej niż 15 tys. zł, a mnogość wersji pozwala znaleźć coś dla każdego i na każdą okazję. Zarówno dla tych, którzy potrzebują mało wymagającego serwisowo środka...

więcej

Co zrobić, gdy musisz pompować pedał hamulca?

Co zrobić, gdy musisz pompować pedał hamulca?

 Konieczność pompowania pedału hamulca jest oznaką poważnej usterki układu hamulcowego. Kierowca powinien mieć możliwość natychmiastowego zatrzymania samochodu, a problem z pompowaniem pedału może być spowodowany zapowietrzonym układem, awarią pompy hamulcowej, czy niewłaściwy stan i poziom...

więcej

Jak ustawić dysze spryskiwaczy przedniej szyby?

Jak ustawić dysze spryskiwaczy przedniej szyby?

Prawidłowe ustawienie dyszy spryskiwaczy jest podstawą do bezpieczego podróżowania. Warunki atmosferyczne oraz zabrudzenia z jezdni powodują zanieczyszczenia szyby. Sprawne spryskiwacze, wycieraczki oraz poziom płynu do spryskiwaczy gwarantują bezpieczną jazdę. 

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę