Konieczność pompowania pedału hamulca jest oznaką poważnej usterki układu hamulcowego. Kierowca powinien mieć możliwość natychmiastowego zatrzymania samochodu, a problem z pompowaniem pedału może być spowodowany zapowietrzonym układem, awarią pompy hamulcowej, czy niewłaściwy stan i poziom płynu hamulcowego. Wszelkie usterki układu hamulcowego powinny być natychmiast naprawiane.
Gdy decydujesz się zwolnić, lub zatrzymać samochód, naciskasz pedał hamulca. Przez większość czasu pedał będzie sztywny i będziesz miał pełną kontrolę nad wywieranym ciśnieniem, czyli siłą hamowania. Może się jednak zdarzyć, że wciśnięty pedał hamulca powędruje aż do samej podłogi, i aby był sztywny i skuteczny będzie trzeba go kilka razy nacisnąć. Jeżeli potrzeba pompowania pedału hamulca występuje w Twoim samochodzie, to spodziewać się możesz usterki usterki układu hamulcowego, która powinna być jak najszybciej usunięta.
Układ hamulcowy do swojej pracy wykorzystuje ciśnienie płynu hamulcowego. Jeżeli układ nie jest w stanie utrzymać odpowiedniego ciśnienia, pedał hamulca będzie zachowywał się inaczej niż zwykle. Może być on właśnie miękki i gumowaty. Wtedy będzie wymagał pompowania podczas hamowania.
Gdy naciśniesz pedał hamulca, pompa hamulcowa pompuje płyn hamulcowy w przewodach hamulcowych wytrwarzając wyższe ciśnienie. Płyn wywierający ciśnienie na klocki hamulcowe umieszczone w zaciskach, powoduje hamowanie samochodu wytwarzając tarcie między klockami, a tarczami hamulcowymi. Sytuacja wygląda bardzo podobnie w przypadku hamulców bębnowych, z tą rożnicą, że tam cylinderek rozpycha szczęki z okładziną cierną, dociskając je do bębna w celu wytworzenia tarcia.
Oczywistym jest, że gdy układ nie wytworzy odpowiedniego ciśnienia, proces hamowania nie rozpocznie się. Taka sama sytuacja będzie miała miejsce, jeżeli do płynu hamulcowego dostanie się wilgoć. Woda ma niższą temperatrę wrzenia, a jak wiadomo z fizyki, wraz ze wzrostem ciśnienia wzrasta temperatura. W takim przypadku woda w przewodach zacznie parować, a para wodna jako substacja ściśliwa, nie będzie wywierać wystarczającego nacisku na klocki hamulcowe.
Mechanik sprawdza cały układ hamulcowy w poszukiwaniu nieszczelności. Do wykonania diagnostyki może być wymagany demontaż kół w celu lepszego dotarcia do układu hamulcowego. Mechanik skontroluje stan i połączenia takich elementów jak zaciski hamulcowe, przewody, czy pompa hamulcowa.
Brak możliwości natychmiastowego zahamowania pojazdu to bardzo niebezpieczna sytuacja. Kierowca powinien mieć możliwość szybkiej reakcji na dynamicznie zmieniające się warunki na drodze i nie ma czasu na zbędne pompowanie hamulca. Po jakimś czasie jazdy z taką usterką kierowca może wypompować z układu tyle płynu hamulcowego, że po prostu kolejny raz nie zahamuje. Układ hamulcowy jest kluczowym elementem bezpieczeństwa w samochodzie i powinien być jak najszybciej naprawiony.
Nagła głośniejsza niż zazwyczaj praca silnika może sygnalizować jego poważny problem. W większości przypadków niedomagania silnika objawiają się m.in. dudnieniem czy stukami. Spowodowane może być to tak błachą przyczyną jak zużyte świece zapłonowe, a także poważniejszymi jak uszkodzony tłumik...
Korek wlewu paliwa zapobiega rozlewaniu, parowaniu i zanieczyszczaniu paliwa. Za wyświetlenie kontrolki może odpowiadać brak korka, niepoprawne zamontowanie korka lub usterka elektroniki samochodu.
Nagły problem z uruchomieniem samochodu to coraz rzadszy widok ze względu na postęp technologiczny. Mimo to, elektronika która z jednej strony czyni auta nowoczesnymi pojazdami, z drugiej strony utrudnia ich diagnostykę na poboczu drogi. Bez komputera diagnostycznego, niewiele można zdziałać w...
Nienaturalne dźwięki w samochodzie mogą mieć różnorakie pochodzenie. Tak samo i skutki mogą być niegroźne, bądź opłakane. Najważniejsze, to jak najszybciej zlokalizować źródło hałasu. Jeżeli dźwięki będą pochodziły od przerdzewiałego układu wydechowego, to naprawa nie będzie tak...