Co zrobić, gdy samochód nie ma mocy?

 Jazda samochodem z ograniczoną mocą silnika może być dość stresująca. Za brak mocy może odpowiadać wadliwy układ paliwowy, problemy z dostarczeniem odpowiedniej ilości powietrza, czy zatkany katalizator. Jazda z ograniczoną mocą i niesprawnymi elementami w którymś z układów może doprowadzić do dalszych uszkodzeń zwiększając jednocześnie koszt naprawy. Im szybciej uda się mechanikowi określić usterkę, tym niższe będą koszty naprawy.

Kiedy samochód traci moc, lub jego moc jest ograniczona mimo wciskania pedału gazu, jest to nie tylko denerwujące, ale może być także niebezpieczne. Jazda autostradą lub przejazd przez ruchliwe skrzyżowanie samochodem, który ma ograniczoną moc może stwarzać poważne zagrożenie.
W większości przypadków brak mocy może wynikać z nieprawidłowego działania układu paliwowego. Przyczyny mogą leżeć w całym układzie, od nieszczelnych przewodów paliwowych do uszkodzonej pompy paliwa. Bez względu na przyczynę, silnik, który nie generuje wystarczającej mocy, powinien zostać natychmiast naprawiony przez mechanika.

 

Jak to działa:

Układ paliwowy dostarcza paliwo do silnika. Komora spalania to miejsce, w którym paliwo jest mieszane z powietrzem, a następnie zapalane. Układy paliwowe różnią się w zależności od modelu samochodu, jednak wszystkie składają się z tych samych podstawowych elementów.

Paliwo magazynowane jest w zbiorniku, a pompa paliwa przepycha paliwo przez przewody paliwowe do filtra paliwa, a następnie do wtryskiwaczy. W starszych pojazdach paliwo dostarczane jest do gaźnika, gdzie zostaje zmieszane z powietrzem. W przypadku wtryskiwaczy, paliwo zostaje wtryśnięte do cylindra, gdzie miesza się z powietrzem i zapala podczas kompresji. Powstały wybuch napędza tłoki.

wypalony i zatkany katalizator

Dlaczego samochód nie ma mocy?

  • Uszkodzona pompa paliwa lub filtr paliwa - pompa paliwa odpowiada za dostarczenie paliwa do silnika, a w przypadku jej nieprawidłowego działania odczuwalna będzie utrata mocy. Z biegiem czasu pompa paliwa ulega zużyciu lub może się zatkać zanieczyszczeniami, które zablokują dostęp paliwa do wtryskiwaczy. Może to spowodować szarpanie pojazdu przy dużych prędkościach lub brak płynności podczas przyspieszania. Zatkany filtr paliwa również może powodować takie problemy, dlatego warto pamiętać o jego okresowej wymianie.
  • Zatkany lub uszkodzony wtryskiwacz paliwa - Podobnie jak pompa paliwa, wtryskiwacze mogą się zatkać z powodu zanieczyszczeń paliwa. Zatkany wtryskiwacz będzie miał obniżoną wydajność, a silnik będzie miał ograniczoną moc. Może to również powodować utrudnienia w uruchomieniu silnika, twardą pracę na wolnych obrotach i zwiększone zużycie paliwa.
  • Przeciekające przewody paliwowe - Przeciekające przewody paliwowe nie dostarczą wystarczającej ilości paliwa do wtryskiwaczy, co może skutkować ograniczeniem mocy. Jeżeli odczuwalny w kabinie będzie silny zapach paliwa, lub zauważalna będzie kałuża paliwa pod samochodem, przyczyną zwykle są nieszczelne przewody paliwowe.
  • Nieszczelność podciśnienia - Nieszczelne podciśnienie może zakłócać pracę komputera, który będzie miał problem z określeniem odpowiedniej ilości powietrza do otrzymania stechiometrycznej mieszanki paliwa. Do prawidłowego procesu spalania trzeba zachować odpowiednie proporcje ilości powietrza i paliwa. Problemom z podciśnieniem przeważnie towarzyszy kontrolka Check Engine.
  • Brudny przepływomierz - masowy przepływomierz powietrza, mierzy ilość powietrza wprowadzanego do układu dolotowego. Na podstawie tej wartości dobierana jest ilość paliwa potrzebna do poprawnego spalenia mieszanki. Awaria lub zabrudzenie przepływomierza spowodują wysłanie błędnego sygnału do komputera, który niepoprawnie dobierze potrzebną ilość powietrza. W efekcie silnik nie będzie miał wystarczającej mocy. Jednocześnie zapali się także kontrolka Check Engine.
  • Zatkany katalizator - Jeśli katalizator jest zatkany lub zaczyna się zapychać, może uniemożliwić prawidłowy przepływ powietrza przez silnik. Może to doprowadzić do utraty mocy. Jednocześnie temperatura silnika będzie wyższa.

Jak to się robi:

Mechanik podłącza samochód pod komputer diagnostyczny w poszukiwaniu błędów. Następnie sprawdza filtr paliwa i pompę paliwa. Sprawdza też przewody paliwowe i podciśnienia pod kątem ewentualnych nieszczelności.

Jak to jest ważne?

Jazda samochodem z ograniczoną mocą silnika może być bardzo niebezpieczna. Szczególnie podczas przyspieszania, czy manewrowania po ruchliwych skrzyżowaniach. Dodatkowo jazda z niesprawnym układem paliwowym może doprowadzić do dalszych uszkodzeń elementów i zwiększenia kosztów naprawy.

 


Przeczytaj także

Co zrobić, gdy hamulec ręczny nie trzyma?

Co zrobić, gdy hamulec ręczny nie trzyma?

Pozostawienie samochodu z niesprawnym hamulcem ręcznym jest dość ryzykowne, ponieważ nawet zostawienie samochodu na biegu nie gwarantuje że samochód się nie przemieści. Problemy z hamulcem ręcznym powodowane są przez rozregulowanie układu, uszkodzoną lub zapieczoną śrubę regulacyjną czy...

więcej

Co zrobić, gdy silnik ciężko odpala?

Co zrobić, gdy silnik ciężko odpala?

Utrudnione uruchamianie silnika to bardzo niekomfortowa usterka. Jest ona ściśle związana z elementami odpowiadającymi za rozruch silnika, jak i samo jego zasilanie. W skład podejrzanych elementów wchodzą m.in.: rozrusznik, akumulator, stacyjka, filtr paliwa i pompa paliwa, świece zapłonowe.

więcej

Co zrobić, gdy nie działa ogrzewanie w samochodzie?

Co zrobić, gdy nie działa ogrzewanie w samochodzie?

Gdy temperatura na zewnątrz spada, temperatura wewnątrz kabiny utrzymywana jest przez układ ogrzewania. Jeżeli ogrzewanie nie działa poprawnie, oznacza to pewne zagrożenie i to nie ze względu na komfort podróżowania, a np. na same zdolności fizyczne człowieka. Poza utrudnieniem w kierowaniu...

więcej

Co zrobić, gdy pali się kontrolka hamulca?

Co zrobić, gdy pali się kontrolka hamulca?

 Kontrolka hamulca najczęściej świeci się z powodu zaciągniętego hamulca ręcznego i ma za zadanie ostrzeganie przed rozpoczęciem jazdy. Może być równie dobrze wywołana przez uszkodzony przełącznik, niezupełnie opuszczoną dźwignię hamulca, zablokowany hamulec, niski poziom płynu hamulcowego...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę