Co zrobić, gdy hamulec ręczny nie trzyma?

Pozostawienie samochodu z niesprawnym hamulcem ręcznym jest dość ryzykowne, ponieważ nawet zostawienie samochodu na biegu nie gwarantuje że samochód się nie przemieści. Problemy z hamulcem ręcznym powodowane są przez rozregulowanie układu, uszkodzoną lub zapieczoną śrubę regulacyjną czy zużyty lub uszkodzony bęben. Lepiej niedopuścić do stoczenia pojazdu z górki i narażenia się na wysokie koszty naprawy, nie tylko swojego samochodu.

Aby nie obciążać zbytnio skrzyni biegów i zapobiec ewentualnemu przeskoczeniu biegu i stoczeniu się samochodu, wyposażony on został w hamulec ręczny. Blokuje on z reguły tylne koła samochodu (chociaż zdarzają się wyjątki) i zapobiega przemieszczaniu samochodu nawet przy dużej pochyłości nawierzchni. Jeżeli hamulec ręczny nie spełnia swojego zadania powinien zostać jak najszybciej naprawiony, ponieważ wpływa na bezpieczeństwo prowadzącego, ale także innych użytkowników drogi.

 

Jak działa hamulec ręczny:

Układ hamulcowy może się różnić w zależności od producenta samochodu, a nawet jego modelu. Niektóre układy wyposażone są w hamulce tarczo-bębnowe, gdzie hamulec bębnowy wykorzystywany jest do zaciągania hamulca ręcznego, a tarczowy do hamowania podczas jazdy. W innych znowu hamulec bębnowy wykorzystywany jest w obu przypadkach.

Gdy tylko pociągniemy dźwignię hamulca umieszczoną między fotelami, lub naciśniemy pedał znajdujący się pod deską rozdzielczą, linka hamulca awaryjnego zaciąga hamulce blokując samochód. Podczas zwolnienia dźwigni, czy pedału hamulca awaryjnego, sprężyna powrotna zwalnia układ a kierowca ponownie może ruszyć z miejsca.
Z biegiem czasu układ ten może wymagać regulacji.

Dlaczego hamulec ręczny nie trzyma?

  • Rozregulowane hamulce – Jedną z głównych przyczyn nietrzymania hamulca ręcznego jest rozregulowanie układu hamulcowego. Większość hamulców awaryjnych posiada system samoregulacji, jednak jeżeli hamulec ten jest używany bardzo rzadko, system może przestać funkcjonować, lub samochód może być w niego niewyposażony.
  • Uszkodzona lub zapieczona śruba regulacyjna – regulacja hamulca ręcznego odbywa się za pomocą śruby regulacyjnej umieszczonej w bębnie, która ustawia stopień rozparcia szczęk hamulcowych. Jeżeli śruba ta będzie uszkodzona lub zapieczona, nie będzie można wyregulować hamulca.
  • Zużyty lub uszkodzony bęben – na nic zda się regulacja jeżeli zużyciu lub uszkodzeniu uległ bęben hamulcowy. W takiej sytuacji może się okazać, że szczęki hamulcowe nie stykają się z bębnem, lub styk jest zbyt słaby aby zatrzymać ważący ponad tonę samochód.
  • Nie trzymanie hamulca – Problemem może nie być samo utrzymanie samochodu w miejscu. Może się okazać, że hamulec ręczny w ogóle nie działa. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być rdza, uszkodzone sprężyny powrotne i wiele innych elementów układu, które mogą ulec uszkodzeniu.

hamulec ręczny

Jak to się robi:

Mechanik sprawdza cały system hamulcowy, łącznie z dźwignią, przewodami, sprężynami, szczękami itd. W tym celu konieczny będzie demontaż kół, a możliwa także dalsza rozbiórka układu hamulcowego.

Jak to jest ważne?

Jeżeli hamulec ręczny jest nieskuteczny, parkowanie na jakimkolwiek wzniesieniu może być bardzo niebezpieczne. Nawet bieg w automatycznej skrzyni biegów może przeskoczyć, a następnie doprowadzić do stoczenia samochodu, który uderzy w jakikolwiek obiekt na jego drodze.

 


Przeczytaj także

Co zrobić, gdy samochód jest przechylony na jedną stronę?

Co zrobić, gdy samochód jest przechylony na jedną stronę?

Przechylenie samochodu w jedną stronę najczęściej jest spowodowane uszkodzeniem kolumny zawieszenia, amortyzatora lub sprężyny. Może się także okazać, że sama konstrukcja ramy czy podwozia została wygięta lub skręcona. Najmniejszy problem to zbyt niskie ciśnienie w którymś z kół....

więcej

Co zrobić, gdy samochód wydaje dziwne dźwięki?

Co zrobić, gdy samochód wydaje dziwne dźwięki?

   Nienaturalne dźwięki w samochodzie mogą mieć różnorakie pochodzenie. Tak samo i skutki mogą być niegroźne, bądź opłakane. Najważniejsze, to jak najszybciej zlokalizować źródło hałasu. Jeżeli dźwięki będą pochodziły od przerdzewiałego układu wydechowego, to naprawa nie będzie tak...

więcej

Co zrobić, gdy musisz pompować pedał hamulca?

Co zrobić, gdy musisz pompować pedał hamulca?

 Konieczność pompowania pedału hamulca jest oznaką poważnej usterki układu hamulcowego. Kierowca powinien mieć możliwość natychmiastowego zatrzymania samochodu, a problem z pompowaniem pedału może być spowodowany zapowietrzonym układem, awarią pompy hamulcowej, czy niewłaściwy stan i poziom...

więcej

Co zrobić, gdy paruje przednia szyba?

Co zrobić, gdy paruje przednia szyba?

 Jazda z zaparowaną szybą skutecznie ogranicza widoczność oraz prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Za niesprawny układ odparowania i ogrzewania szyby może odpowiadać uszkodzona dmuchawa lub rezystor dmuchawy, niski poziom płynu chłodzącego oraz uszkodzona nagrzewnica. Aby nie...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę