Pozostawienie samochodu z niesprawnym hamulcem ręcznym jest dość ryzykowne, ponieważ nawet zostawienie samochodu na biegu nie gwarantuje że samochód się nie przemieści. Problemy z hamulcem ręcznym powodowane są przez rozregulowanie układu, uszkodzoną lub zapieczoną śrubę regulacyjną czy zużyty lub uszkodzony bęben. Lepiej niedopuścić do stoczenia pojazdu z górki i narażenia się na wysokie koszty naprawy, nie tylko swojego samochodu.
Aby nie obciążać zbytnio skrzyni biegów i zapobiec ewentualnemu przeskoczeniu biegu i stoczeniu się samochodu, wyposażony on został w hamulec ręczny. Blokuje on z reguły tylne koła samochodu (chociaż zdarzają się wyjątki) i zapobiega przemieszczaniu samochodu nawet przy dużej pochyłości nawierzchni. Jeżeli hamulec ręczny nie spełnia swojego zadania powinien zostać jak najszybciej naprawiony, ponieważ wpływa na bezpieczeństwo prowadzącego, ale także innych użytkowników drogi.
Układ hamulcowy może się różnić w zależności od producenta samochodu, a nawet jego modelu. Niektóre układy wyposażone są w hamulce tarczo-bębnowe, gdzie hamulec bębnowy wykorzystywany jest do zaciągania hamulca ręcznego, a tarczowy do hamowania podczas jazdy. W innych znowu hamulec bębnowy wykorzystywany jest w obu przypadkach.
Gdy tylko pociągniemy dźwignię hamulca umieszczoną między fotelami, lub naciśniemy pedał znajdujący się pod deską rozdzielczą, linka hamulca awaryjnego zaciąga hamulce blokując samochód. Podczas zwolnienia dźwigni, czy pedału hamulca awaryjnego, sprężyna powrotna zwalnia układ a kierowca ponownie może ruszyć z miejsca.
Z biegiem czasu układ ten może wymagać regulacji.
Mechanik sprawdza cały system hamulcowy, łącznie z dźwignią, przewodami, sprężynami, szczękami itd. W tym celu konieczny będzie demontaż kół, a możliwa także dalsza rozbiórka układu hamulcowego.
Jeżeli hamulec ręczny jest nieskuteczny, parkowanie na jakimkolwiek wzniesieniu może być bardzo niebezpieczne. Nawet bieg w automatycznej skrzyni biegów może przeskoczyć, a następnie doprowadzić do stoczenia samochodu, który uderzy w jakikolwiek obiekt na jego drodze.
Przechylenie samochodu w jedną stronę najczęściej jest spowodowane uszkodzeniem kolumny zawieszenia, amortyzatora lub sprężyny. Może się także okazać, że sama konstrukcja ramy czy podwozia została wygięta lub skręcona. Najmniejszy problem to zbyt niskie ciśnienie w którymś z kół....
Nienaturalne dźwięki w samochodzie mogą mieć różnorakie pochodzenie. Tak samo i skutki mogą być niegroźne, bądź opłakane. Najważniejsze, to jak najszybciej zlokalizować źródło hałasu. Jeżeli dźwięki będą pochodziły od przerdzewiałego układu wydechowego, to naprawa nie będzie tak...
Konieczność pompowania pedału hamulca jest oznaką poważnej usterki układu hamulcowego. Kierowca powinien mieć możliwość natychmiastowego zatrzymania samochodu, a problem z pompowaniem pedału może być spowodowany zapowietrzonym układem, awarią pompy hamulcowej, czy niewłaściwy stan i poziom...
Jazda z zaparowaną szybą skutecznie ogranicza widoczność oraz prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Za niesprawny układ odparowania i ogrzewania szyby może odpowiadać uszkodzona dmuchawa lub rezystor dmuchawy, niski poziom płynu chłodzącego oraz uszkodzona nagrzewnica. Aby nie...