Co zrobić, gdy zobaczysz wyciek czystego płynu pod samochodem?

 Aby samochód mógł poprawnie funkcjonować potrzebuje różnych płynów. Znajomość tych płynów może być przydatna podczas rozmowy z mechanikiem, dzięki czemu łatwiej będzie mu ocenić skalę problemu występującego w Twoim samochodzie. Większość płynów, które wykorzystuje samochód wymieniane lub uzupełniane są pod maską silnika. Niektóre płyny są niebezpieczne dla środowiska i zagrażają bezpieczeństwu, także należy jak najszybciej usunąć nieszczelność u mechanika.

 

Przyczyny wycieku płynu pod samochodem:

  • Woda z układu klimatyzacji – Plama przezroczystej cieczy z przodu samochodu może okazać się wodą. Układ klimatyzacji podczas pracy kondensuje parę wodną w ciecz, która kapie z elementów samochodu na ziemię. Jest to naturalne zjawisko fizyczne i nie jest powodem do niepokoju. Dla pewności warto sprawdzić poziom cieczy chłodzącej w zbiorniczku wyrównawczym, aby mieć pewność, że to na pewno tylko woda z atmosfery.
  • Nieszczelne przewody hamulcowe – Przezroczysty płyn znajdujący się pod samochodem może być płynem hamulcowym. Świeży płyn hamulcowy jest bardzo przezroczysty. Z upływem czasu staje się żółty, a nawet brązowy. Jeżeli dotkniesz płynu hamulcowego, jest on zdecydowanie bardziej gładki i śliski niż woda. Sztywne przewody hamulcowe z upływem czasu mogą rdzewieć, a elastyczne zacząć parcieć i przepuszczać płyn hamulcowy. Wycieki płynu hamulcowego w okolicy kół mogą być spowodowane zużyciem uszczelek cylinderków hamulcowych. Wyciek płynu hamulcowego jest niebezpieczny, ponieważ może doprowadzić do utraty ciśnienia w układzie hamulcowym i pozbawić możliwości hamowania.
  • Przeciekający zbiornik paliwa – Przezroczysty płyn kapiący z tyłu samochodu może być paliwem. Benzynę poznasz po jej zapachu i tęczowych efektach, gdy ta rozleje się po asfalcie. Wyciek paliwa jest niebezpieczny dla ekosystemu dlatego warto szybko go usunąć. Tak samo jak przewody hamulcowe, szyjka zbiornika i sam zbiornik może zardzewieć i zacząć przepuszczać paliwo.

zbiorniczek płyn hamulcowy

Jak to się robi:

W pierwszej kolejności mechanik identyfikuje rodzaj płynu i miejsce wycieku. Poinformowanie mechanika jaki to płyn może usprawnić pracę i skrócić czas poszukiwań. Jeżeli wyciek płynu będzie wodą, mechanik powinien sprawdzić układ klimatyzacji i chłodzenia czy wszystko na pewno działa poprawnie. Jeżeli będzie to płyn hamulcowy, mechanik może wymienić przewody hamulcowe jeżeli one będą odpowiedzialne za wyciek. Jeżeli będzie konieczność wymiany przewodów hamulcowych to warto wymieniać je całymi kompletami. Da nam to gwarancję, że za niedługi czas nie zacznie przeciekać inny przewód hamulcowy. Oczywiście układ hamulcowy musi zostać odpowietrzony, płyn hamulcowy uzupełniony lub wymieniony i miejsce wycieku ponownie skontrolowane. Jeżeli wyciek będzie dotyczył paliwa, mechanik sprawdzi i wymieni szyjkę zbiornika lub cały zbiornik w zależności od potrzeby. Podczas takiej naprawy, jak i każdej innej mechanik powinien sprawdzić stan pozostałych elementów samochodu i ewentualnie zalecić ich wymianę jeżeli zajdzie taka potrzeba.

Jak to jest ważne?

Wszystkie wycieki płynów z samochodu są istotne i trzeba je kontrolować, a szczególnie te które pochodzą ze środkowej części samochodu lub tyłu. Wyciekające paliwo lub płyn hamulcowy mogą prowadzić do pożaru, lub utraty możliwości hamowania. Samochodem w którym zauważymy wyciek paliwa lub płynu hamulcowego nie powinniśmy jeździć, póki nieszczelność nie zostanie usunięta przez mechanika. Znajomość wyciekającego płynu przyspieszy naprawę usterki, a kierowca szybciej odzyska swój sprawny samochód.

 


Przeczytaj także

Usterki i ich objawy – musisz to wiedzieć

Jeśli posiadasz auto, prędzej, czy później dojdzie w nim do usterki. Czasem niewielkiej, innym razem poważnej. Samochód z reguły daje nam znak, że coś jest nie tak. Większość z nas jednak nie rozpoznaje typowym objawów awarii. Warto więc je poznać i zawczasu zdiagnozować problem.

więcej

Jak ładować akumulator?

Jak ładować akumulator?

Chyba każdy posiadacz auta wie, czym skutkuje zostawienie w nim otwartych drzwi, włączonego światła, czy radia… Gdy akumulator się rozładuje, pozostaje już tylko sięgnąć po prostownik i uzbroić się w cierpliwość. Zanim jednak przystąpisz do tej prostej, jak się zdaje czynności, dobrze się do...

więcej

Co zrobić, gdy silnik trzęsie się, pulsuje lub wibruje?

Co zrobić, gdy silnik trzęsie się, pulsuje lub wibruje?

Trzęsienie i wibracje silnika mogą oznaczać prostą usterkę wynikającą ze zużycia np. świec i przewodów zapłonowych. Może za to odpowiadać też mocowanie silnika, które z czasem się wyrabia od tłumienia wibracji. Najgorzej jest, jeżeli wibracje spowodowane są wewnętrznymi awariami silnika. W celu...

więcej

Co zrobić, gdy silnik chodzi głośniej niż zawsze?

Co zrobić, gdy silnik chodzi głośniej niż zawsze?

Nagła głośniejsza niż zazwyczaj praca silnika może sygnalizować jego poważny problem. W większości przypadków niedomagania silnika objawiają się m.in. dudnieniem czy stukami. Spowodowane może być to tak błachą przyczyną jak zużyte świece zapłonowe, a także poważniejszymi jak uszkodzony tłumik...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę