Wymiana płynu hamulcowego, cena

Średnia cena usługi: od 77,25 PLN do 117,07 PLN | sprawdź w okolicy

wymiana płynu hamulcowego

Płyn hamulcowy wchodzi w skład elementów eksploatacyjnych samochodu, które podlegają regularnej wymianie. Częstotliwość jego wymiany została określona poprzez czas - co 2 lata, lub przebieg - co 60 tys. km. Wynika to m.in. z procesu zużywania się płynu hamulcowego i jego higroskopijności. Z biegiem czasu absorbuje on wilgoć z otoczenia tracąc swoje właściwości, a szczególnie temperaturę wrzenia. Ściśliwa para wodna wydobywająca się ze starego rozgrzanego płynu hamulcowego, powoduje utratę siły hamowania. Płyn hamulcowy nadający się do wymiany charakteryzować się będzie m.in. osłabioną siłą hamowania, gumowatym pedałem hamulca, czy koniecznością pompowania pedału w celu wygenerowania odpowiedniej siły hamowania. Zużyty płyn hamulcowy zmieni także swój kolor, z przezroczysto złotego na ciemno złoty lub brązowy.

Zgodnie z zaleceniami płyn hamulcowy w aucie powinno się wymieniać mniej więcej co dwa lata. Nie należy tej czynności zaniedbywać, ponieważ zużyty może prowadzić do awarii hamulców w najmniej oczekiwanym momencie, a to już poważnie zagraża bezpieczeństwu kierowcy i pasażerów. Statystyki wskazują, że tylko jedna trzecia samochodów spełnia normy co do jakości płynu hamulcowego – dane są więc alarmujące. Nie zaliczaj się do tej pechowej większości i dokonuj regularnej wymiany płynu hamulcowego. Podpowiadamy, jak to zrobić.

wymiana płynu hamulcowego

Według zaleceń producenta płyn hamulcowy powinno się wymieniać co 40-50 tys. km, czyli mniej więcej okres dwóch lat. Wynika to przede wszystkim z faktu, że do cieczy z czasem dostaje się woda, która znacznie zmienia jej właściwości. Płyn hamulcowy jest higroskopijny, co oznacza, że pochłania wilgoć. Dzięki tej charakterystycznej cesze nie powstają tzw. korki parowe, a także rdza. Woda dostaje się do układu także w wyniku nieszczelności przewodów hamulcowych i cylinderków, zwłaszcza, jeśli auto nie jest garażowane. Wystarczy, że w płynie hamulcowym znajdzie się tylko 1% zawartości wody, a skuteczność hamowania może się zmniejszyć nawet o 15%!

Co prawda, istnieją zalecenia co do wymiany płynu, jednak nie zawsze należy się ich sztywno trzymać. Jeśli zauważysz gorsze działanie układu hamulcowego, powinieneś jak najszybciej wlać nowy płyn. Dopuszczenie do sytuacji, w której pedał hamulca będzie się wręcz zapadał w podłogę jest ogromnym zaniedbaniem i zagraża nawet życiu kierowcy! Nigdy nie doprowadzaj do takiego stanu układu.

Sam proces wymiany nie jest skomplikowany, ale potrzebna jest do niego druga osoba. Nigdy nie spuszczamy całej cieczy z układu – dochodzi do wymieszania ze starszą zawartością. Właśnie dlatego bardzo ważne jest, aby stosować płyn tej samej klasy. Jeśli nie pamiętasz, jaki był zastosowany poprzednio, możesz to sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu lub na korku zbiorniczka wyrównawczego. Płyny hamulcowe można podzielić na trzy kategorie: DOT-3, DOT-4 i DOT-5, które różnią się temperaturą wrzenia. Najczęściej stosuje się DOT-4, który kosztuje od 20 do 60zł za litr. Pamiętaj, aby nigdy nie stosować płynu, którego butla była odkręcana przy poprzedniej wymianie – z pewnością dostała się do środka woda, a to znacznie pogarsza jego właściwości.

Jak wymienić płyn? Najpierw należy podnieść auto lewarkiem i ściągnąć wszystkie koła. Następnie odkręcamy odpowietrzniki – zaczynamy od prawego tylnego (ponieważ z reguły jest najdalej od pompy hamulcowej), następnie lewego tylnego, prawego przedniego i na końcu lewego przedniego. Jeśli masz w samochodzie ABS, kolejność powinna być odwrotna. Do odpowietrznika należy podłączyć gumowy wężyk, a drugą końcówkę umieścić w butelce. W tym momencie potrzebujemy drugiej osoby, która kilka razy naciśnie pedał hamulca, a następnie przytrzyma go na nasz znak. W tym momencie z układu zacznie wyciekać płyn – obserwujemy go. Kiedy kolor będzie zgodny z nowym płynem i przestaną się w nim pojawiać pęcherzyki powietrza, można zakręcić odpowietrznik i po tym puścić pedał. Wtedy można przejść do kolejnego i postępować analogicznie. Oczywiście cały czas kontroluj poziom płynu w zbiorniczku, by nie było go w układzie zbyt mało.

 

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady

Telematyka w OC a młody kierowca

Telematyka w OC a młody kierowca

Składki OC dla młodych kierowców są dużo wyższe w porównaniu z ceną polis oferowanych doświadczonym kierowcom. Dlatego coraz częściej myśli się o wprowadzeniu technologii telematycznej...

więcej

Co zrobić, gdy pedał hamulca jest twardy?

Co zrobić, gdy pedał hamulca jest twardy?

Pedał hamulca jest tak zaprojektowany aby przekazywać jak najwięcej energii ze stopy kierowcy. Dzięki temu kierowca ma maksymalną kontrolę nad siłą ciśnienia, które jest wywierane na układ...

więcej

Co zrobić, gdy płyn hamulcowy jest brązowy lub czarny?

Co zrobić, gdy płyn hamulcowy jest brązowy lub czarny?

Najczęstszym powodem zmiany koloru płynu hamulcowego jest jego silne zużycie i zabrudzenie. Wpływ na to ma kilka czynników, jednak wszystkie one prowadzą do pogorszenia właściwości płynu i...

więcej

Południe Polski będzie pachnieć benzyną. Już wkrótce 15. edycja   targów motoryzacyjnych ProfiAuto Show

Południe Polski będzie pachnieć benzyną. Już wkrótce 15. edycja targów motoryzacyjnych ProfiAuto Show

Ryk silników, zapach benzyny i ewolucje zapierające dech w piersiach. Organizatorzy ProfiAuto Show już po raz piętnasty przyciągną do centrum Katowic fanów motoryzacji oraz przedstawicieli branży...

więcej




Darmowa aplikacja mobilna

Nasza aplikacja działa poprawnie na wszystkich platformach mobilnych.
W celu jej pobrania wystarczy przejść do wybranego sklepu.

Pobierz z App Store

Pobierz ze Sklepu Windows

Wyślij aplikację na Twój telefon

SMS-em otrzymasz link do pobrania naszej aplikacji.