Jeśli posiadasz auto, prędzej, czy później dojdzie w nim do usterki. Czasem niewielkiej, innym razem poważnej. Samochód z reguły daje nam znak, że coś jest nie tak. Większość z nas jednak nie rozpoznaje typowym objawów awarii.
Warto więc je poznać i zawczasu zdiagnozować problem.
1. Amortyzatory
Znacznie poprawiają komfort jazdy, poprzez tłumienie drgań, a także wspomaganie hamowania i kontroli nad pojazdem. Ich prawidłowe funkcjonowanie jest więc niezwykle ważne. Po czym rozpoznać ich niesprawność? Do typowych objawów usterki należy : nierównomierne zużycie opon, niepewnie prowadzenie auta na zakrętach, czy wydłużona droga hamowania. Naszą uwagę powinny zwrócić także koła odrywające się od jezdni i podskakujące w czasie gwałtownego hamowania, a także wyciek oleju z amortyzatora i „przestawianie” pojazdu w czasie pokonywania przeszkód.
2. Koła
Sezonowa zmiana kół w aucie wymaga ich wyważania w serwisie. Niestety, wielu kierowców o tym zapomina. Jeśli podczas jazdy odczuwasz drgania kierownicy, to niezbity znak, że czas wybrać się do mechanika.
3. Silnik
Silnik jej „sercem” samochodu, musi więc funkcjonować bez zarzutów. W przypadku usterek należy niezwłocznie udać się do warsztatu, ponieważ poważne awarie mogą pochłonąć ogromne sumy pieniędzy. Jakie są symptomy nieprawidłowo działającego silnika? Po pierwsze, dym z rury wydechowej. Czarny może oznaczać niesprawny wtryskiwacz lub zanieczyszczony filtr powietrza. W przypadku niebieskiego czekają cię spore koszty – prawdopodobnie uszkodzeniu uległy pierścienie tłoka lub cylindra. Biały z kolei spowodowany jest wyciekiem płynu chłodniczego. Po drugie, jeśli z silnika wydobywa się dziwny zapach, zapamiętaj go i jedź do mechanika. Pomoże mu to łatwiej zidentyfikować problem. Po trzecie, zwracaj uwagę na dźwięki - od stukania po odgłos tarcia, pisku i syczenia. Czy były stałe? Miały miejsce przy ciepłym, czy zimnym silniku? Przy dużej prędkości? Takie informacje są niezwykle cenne dla mechanika, warto więc je zapamiętać.
4. Hamulce
Układ hamulcowy jest niezwykle ważny dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Zwracaj więc uwagę na jego funkcjonowanie. Pisk, charakterystyczny metaliczny odgłos tarcia, szum – wszystkie te objawy powinny skierować nas od razu do warsztatu. Z kolei drgania na kierownicy podczas hamowania mogą świadczyć o krzywych tarczach hamulcowych.
5. Alternator
Część odpowiedzialna za ładowanie akumulatora podczas jazdy. Jeśli ulegnie awarii, to daleko swoim samochodem nie zajedziemy. Jego zużycie objawia się najczęściej głośną pracą wynikającą ze zużycia łożysk. Jeśli mamy z nią do czynienia, trzeba odwiedzić serwis. Powodem do niepokoju powinna być także zapalająca się po rozruchu silnika kontrolka ładowania. Jeśli zgaśnie, oznacza, że alternator podjął pracę. Jeśli nie – prawdopodobnie przestał ładować.
6. Rozrusznik
Bez tego elementu nie uruchomisz samochodu. Typowym objawem jego usterki jest kilkusekundowy trzask po przekręceniu silnika. Zazwyczaj występuje zimą, gdy w niskich temperaturach rozrusznik ma większy problem z pracą. Należy wtedy udać się niezwłocznie do warsztatu.
Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów
Utrudnione uruchamianie silnika to bardzo niekomfortowa usterka. Jest ona ściśle związana z elementami odpowiadającymi za rozruch silnika, jak i samo jego zasilanie. W skład podejrzanych elementów wchodzą m.in.: rozrusznik, akumulator, stacyjka, filtr paliwa i pompa paliwa, świece zapłonowe.
Ładny, stylowy i przede wszystkim tani samochód segmentu B, który będzie też niedrogi w utrzymaniu. Seat Ibiza III kosztuje nie więcej niż 15 tys. zł, a mnogość wersji pozwala znaleźć coś dla każdego i na każdą okazję. Zarówno dla tych, którzy potrzebują mało wymagającego serwisowo środka...
Jazda samochodem z ograniczoną mocą silnika może być dość stresująca. Za brak mocy może odpowiadać wadliwy układ paliwowy, problemy z dostarczeniem odpowiedniej ilości powietrza, czy zatkany katalizator. Jazda z ograniczoną mocą i niesprawnymi elementami w którymś z układów może...
Przechylenie samochodu w jedną stronę najczęściej jest spowodowane uszkodzeniem kolumny zawieszenia, amortyzatora lub sprężyny. Może się także okazać, że sama konstrukcja ramy czy podwozia została wygięta lub skręcona. Najmniejszy problem to zbyt niskie ciśnienie w którymś z kół....