Wraz ze zbliżającym się sezonem zimowym coraz więcej osób zastanawia się, jakie opony zimowe wybrać – węższe, czy szersze? Producenci ogumienia przekonują, że nowoczesna technologia szerokich opon zdecydowanie lepiej sprawdza się na śniegu i mrozie. Czy na pewno? Według badań ADAC nie do końca tak jest. Wszystko tak naprawdę zależy od warunków, w jakich użytkujesz samochód na co dzień.
Producent samochodu dopuszcza do fabrycznego użytku zaledwie kilka wariantów kół do danego modelu. Zazwyczaj są to 3 rozmiary z kilkoma różnymi wariantami szerokości. Np. 15", 16" i 17", szerokości od 195mm do 225mm i profil od 45 do 65. Stosując się do tych zaleceń mamy pewność, że prędkościomierz oraz drogomierz będzie działał prawidłowo, a zawieszenie pojazdu nie zostanie narażone na przyspieszone zużycie. Wszelkie zmiany rozmiaru kół mogą wymagać modyfikacji w pojeździe. Mówiąc o oponie wąskiej i szerokiej, mamy na myśli te skrajne warianty dopuszczalne przez producenta. Dla przykładowo podanego przedziału wąska opona będzie opisana jako 195/65 R15, a szeroka 225/45 R17. Szczegółową informację na temat kół dopuszczonych do Twojego pojazdu znajdziesz w instrukcji użytkowania dołączonej do auta, często dostępnej w internecie lub tabliczki znamionowej umieszczonej na samochodzie.
Wąskie opony to przede wszystkim większy docisk do podłożona i niższe koszty, ale to nie wszystko.
Zalety | Wady |
|
|
Wąskie opony zimowe skierowane są głównie do kierowców jeżdżących w często zaśnieżonych rejonach, szczególnie z wyższym poziomem opadów. Na drodze nieodśnieżonej łatwiej będzie przejechać autem na wąskich wyższych oponach. W polsce śnieg jest obecny coraz krócej, stąd najwęższe warianty ogumienia powinny trafić na koła aut używanych w rejonach wiejskich oraz górskich.
Szerokie opony zapewniają lepszą przyczepność na suchej zimowej nawierzchni, a śniegu w Polsce jest coraz mniej.
Zalety | Wady |
|
|
Szerokie opony zimowe zalecane są do samochodów jeżdżących w obszarze małych opadów śniegu, gdzie większość czasu opona ma kontakt z suchym lub mokrym zimnym asfaltem. Taka sytuacja najczęściej ma miejsce w miastach i na drogach szybkiego ruchu.
Wiesz już jaką oponę kupić? Wystarczy zamówić opony prosto do serwisu lub odebrać osobiście. Znajdź serwis wulkanizacyjny w Twojej okolicy i wymień opony na zimowe.
Wymiana opon Białystok | 78-99 PLN | Znajdź warsztat |
Wymiana opon Bydgoszcz | 84-99 PLN | Znajdź warsztat |
Wymiana opon Gdańsk | 84-92 PLN | Znajdź warsztat |
88-100 PLN | Znajdź warsztat | |
Wymiana opon Katowice | 87-93 PLN | Znajdź warsztat |
Wymiana opon Kielce | 82-90 PLN | Znajdź warsztat |
Wymiana opon Lublin | 59-68 PLN | Znajdź warsztat |
Wymiana opon Łódź | 77-83 PLN | Znajdź warsztat |
Wymiana opon Olsztyn | 66-73 PLN | Znajdź warsztat |
Wymiana opon Poznań | 102-106 PLN | Znajdź warsztat |
Wymiana opon Szczecin | 107-109 PLN | Znajdź warsztat |
Wymiana opon Toruń | 84-91 PLN | Znajdź warsztat |
Wymiana opon Warszawa | 103-109 PLN | Znajdź warsztat |
Wymiana opon Wrocław | 84-92 PLN | Znajdź warsztat |
Wymiana opon Zielona Góra | 84-92 PLN | Znajdź warsztat |
Jak większość produktów, opony zimowe w sezonie letnim można kupić w atrakcyjniejszej cenie. Należy jednak pamiętać, że opony te trzeba mieć gdzie przechowywać. Jest wiele serwisów przechowujących opony samochodowe za 80-100 zł, jednak im później zdecydujemy się je oddać do przechowalni tym drożej wyniesie nas to w przeliczeniu na miesiąc składowania. Kupowane opony nie muszą być wyprodukowane w tym samym roku co data zakupu. Produkt mający do 3 lat i składowany w odpowiedni sposób jest traktowany jako nowy, stąd okazyjne ceny na np. 2 letnie nowe opony. Produkt można kupić jako nowy do 5 lat od daty produkcji, pod warunkiem prawidłowego przechowywania i braku oznak starzenia. Pamiętaj, że minimalna głębokość bieżnika opony zimowej to 1,6 mm.
Niektórzy mogą szukać oszczędności kupując używane opony zimowe. Trzeba jednak pamiętać, że zima to okres bardzo wymagający dla opon. Częste zmiany temperatur, zamarzania, nowo powstałe ubytki w drodze i spotkania z krawężnikiem na śliskiej nawierzchni mogą dać się jej we znaki. Lepszym wyborem może okazać się zakup nowych opon modelu o gorszych parametrach dodatkowo w promocyjnej cenie z racji 3 letniego leżakowania w magazynie. Kierowcy nieszukający oszczędności mają możliwość wyposażenia swojego auta w dodatkowo wzmocnione zimowe opony Run Flat. Mogą się one okazać bardzo przydatne podczas zimowej jazdy po zniszczonych drogach i zanieczyszczeniach.
Zakup opon zimowych powinien odbyć się odpowiednio wcześniej. Zanim tłumy ruszą do zakładów wulkanizacyjnych, a sklepy oponiarskie będą wyprzedawały asortyment. Upewnij się zatem kiedy zmienić opony na zimowe, aby z odpowiednim wyprzedzeniem dokonać zakupu i nie dać się zaskoczyć zimie na drodze. W dobrym wyborze pomoże Ci rzetelny ranking opon zimowych oparty o popularność sprzedaży, lub test opon zimowych przeprowadzony np. przez dziennikarzy motoryzacyjnych.
Kierowcy posiadający oddzielny komplet kół lub opon na sezon zimowy i letni muszą je gdzieś przechowywać. Nowoczesne budownictwo coraz częściej pozbawia lokatorów prywatnej piwnicy, a własny zamykany garaż nierzadko jest kosztownym i trudno dostępnym luksusem. W takiej sytuacji świetnie sprawdza się usługa przechowywania opon zimowych oraz letnich. Koszt na poziomie 80-100 zł za komplet pozwala pozbyć się zmartwień, a specjalnie przygotowane do tego regały zadbają o prawidłowe przechowywanie w odpowiedniej temperaturze. Sposób magazynowania kół przez wiele miesięcy nie jest przypadkowy, stąd warto skorzystać z pomocy specjalistów. Całe koła z felgami przechowuje się w innej pozycji, niż same opony.
Kwestia bieżnikowania opon jest bardzo zróżnicowana, ponieważ są zwolennicy oraz przeciwnicy, a każda ze stron ma całą masę argumentów na ten temat. Jedni uważają, że bieżnikowane opony to dobre i niedrogie rozwiązanie, a inni twierdzą, że jest to jedna z najgorszych opcji. Kto ma więc rację i...
Zgodnie z PN-C-94300-7 maksymalny okres przechowywania nowych opon wynosi 36 miesięcy od daty produkcji. Wszystkie nowe opony przechowywane są w magazynach fabrycznych i logistycznych z zachowaniem wymaganych warunków składowania i przechowywania opon - zgodnie z zaleceniami producenta, nie...
Jeżeli temperatura na zewnątrz utrzymuje się poniżej 10 stopni Celsjusza przez kilka dni, to najwyższy czas aby umówić wizytę na wymianę opon z letnich na zimowe. Jak powinna wyglądać prawidłowa wymiana ogumienia i jego przechowywanie?
Każdy kierowca wie jak dobierać rozmiar opon do swojego samochodu, potrafi odczytać wszystkie informacje wytłoczone na oponie. Trochę gorzej wygląda sytuacja w przypadku felg.