Citroen C4 Picasso (I, II) - Cena wymiany rozrządu

Cena wymiany rozrządu w Citroen C4 Picasso I i II wraz z usługą wymiany wynosi ok. 1200-1750 zł. Szczegóły zostały przedstawiona w poniższej tabeli. Wycenie podlegały najpopularniejsze silniki na rynku. Ostateczna cena wymiany rozrządu może się różnić w zależności od producenta części zamiennych, renomy serwisu czy rejonu kraju.

Ile kosztuje wymiana rozrządu w Citroen C4 Picasso?

Ceny wymiany rozrządu wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Citroen C4 Picasso I i II przedstawiono poniżej.

Cena wymiany paska rozrządu z pompą wody Citroen C4 Picasso I
Paliwo Silnik zestaw paska rozrządu cena z wymianą
Benzyna 1.6 THP 156KM 115kW* 917 PLN* 1717 PLN*
1.6 THP 140KM 103kW* 917 PLN* 1717 PLN*
1.6 16V 150KM 110kW* 917 PLN* 1717 PLN*
1.6 VTi 120KM 88kW* 612 PLN* 1412 PLN*
1.8 16V 125KM 92kW 760 PLN 1460 PLN
2.0 16V 140KM 103kW 760 PLN 1460 PLN
Diesel 1.6 HDi 109KM 80kW** 565 PLN 1265 PLN
380 PLN* 1180 PLN*
1.6 HDi FAP 112KM 82kW 607 PLN 1307 PLN
2.0 HDi 136KM 100kW** 547 PLN 1247 PLN
463 PLN* 1263 PLN*
2.0 HDi FAP 150KM 110kW** 617 PLN 1317 PLN
463 PLN* 1263 PLN*
2.0 HDi FAP 163KM 120kW** 617 PLN 1317 PLN
463 PLN* 1263 PLN*

 **Niektóre silniki o tej samej mocy posiadają pasek rozrządu lub łańcuch rozrządu w zależności od roku produkcji.

 *dotyczy rozrządu na łańcuchu

Cena wymiany paska rozrządu z pompą wody Citroen C4 Picasso II
Paliwo Silnik zestaw paska rozrządu cena z wymianą
Benzyna 1.2 THP 130KM 96kW 471 PLN 1171 PLN
1.6 VTi 120KM 88kW* 618 PLN* 1418 PLN*
1.6 THP 156KM 115kW* 916 PLN* 1716 PLN*
1.6 THP 165KM 121kW* 921 PLN* 1721 PLN*
Diesel 1.6 BlueHDi 115KM 85kW 627 PLN 1327 PLN
1.6 BlueHDi 120KM 88kW 652 PLN 1352 PLN
2.0 BlueHDi 150KM 110kW** 711 PLN 1411 PLN
446 PLN* 1246 PLN*
1.6 e-HDi 92KM 68kW 605 PLN 1305 PLN

 **Niektóre silniki o tej samej mocy posiadają pasek rozrządu lub łańcuch rozrządu w zależności od roku produkcji.

 *dotyczy rozrządu na łańcuchu

 

Ile trwa wymiana rozrządu w Citroen C4 Picasso?

Wymiana rozrządu jest jedną z tych usług, których czas drastycznie różni się w zależności od zamontowanego w aucie silnika. W tym samym modelu samochodu wymiana może zająć od 2 godzin do nawet kilkudziesięciu. Zależy to od lokalizacji rozrządu czy też samego ustawienia silnika. Zdarza się, że do wymiany rozrządu trzeba zdemontować pół przodu (zderzak, lampy, podłużnicę itd.), a nawet wyjąć cały silnik. W przypadku Citroen C4 Picasso wymiana rozrządu trwa najmniej 3h a najwięcej 6h.

Co ile wymieniać rozrząd?

Rozróżniamy dwa główne sposoby sterowania zaworami - paskiem i łańcuchem rozrządu. W zależności od zastosowanej technologii różny jest interwał jego wymiany. Z reguły konstruktorzy danego silnika określają okres eksploatacji rozrządu i to oni powinni być głównym wyznacznikiem. Warto też skonsultować to z mechanikami, ponieważ nawet producent może się pomylić i znawcy tematu zalecają częstsze wymiany w celu uniknięcia poważnej awarii. Z czasem utarły się pewne ramy określające te interwały.

W przypadku wymiany paska rozrządu jest to 120 tys. km. lub 5 lat. Jeżeli samochód użytkowany jest głównie w mieście, warto skrócić ten okres. Tak samo w przypadku wymiany rozrządu w dieslu, generującym większe obciążenie na pasku. Dlaczego 5 lat? Ponieważ pasek wykonany jest poza teflonem i kordem z włókna szklanego m.in. z gumy, która z wiekiem traci swoje właściwości i może dużo szybciej pęknąć.

Mówi się, że łańcuch rozrządu nie podlega wymianie. W niektórych legendarnych silnikach było to możliwe, jednak obecnie nawet i łańcuch z czasem trzeba wymienić. Jego interwał jest oczywiście dużo większy z racji znacznej wytrzymałości. W końcu jednak ulegnie rozciągnięciu i zacznie hałasować, a sama wymiana także będzie droższa niż w przypadku paska. Łańcuch podlega wymianie wtedy, kiedy zacznie generować metaliczne dzwonienie. Może się to wydarzyć zarówno już przy 150 tys. km jak i przy 400 tys. km. Dlatego nie przewidziano konkretnego przebiegu czy czasu wymiany. Na jego dłuższą żywotność wpływa regularna wymiana oleju silnikowego.

cena wymiany rozrządu w Citroen C4 Picasso I i II

Citroen C4 Picasso to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2006 do 2018 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford C-Max, Renault Scenic, Opel Zafira i Volkswagen Touran. Citroen C4 Picasso pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.

Czy trzeba wymienić olej przy wymianie rozrządu?

Nie, nie trzeba. W przypadku układu rozrządu na pasku, układ smarowania silnika jest oddzielnym elementem i jedno na drugie nie ma wpływu. W przypadku wymiany łańcucha rozrządu, który jest smarowany olejem silnikowym, także nie ma konieczności jego wymiany. Podczas prac związanych z wymianą łańcucha, cały olej spłynie do miski olejowej. Jeżeli podczas wymiany doprowadzimy do zanieczyszczenia oleju, wtedy należy go wymienić. Jedną z sytuacji w których warto wymienić olej po wymianie rozrządu jest zakup samochodu. Jeżeli silnik sterowany jest paskiem, należy go wymienić zaraz po zakupie. Wtedy też przeprowadza się serwis olejowy i wymianę filtrów.

Czy trzeba wymienić rozrząd razem z pompą wody?

Zależnie od konstrukcji pasek rozrządu może napędzać pompę wody (pompę cieczy chłodzącej). Czy trzeba ją wymienić? Nie trzeba, ale warto. W sytuacji w której cały układ jest już rozebrany, warto dokupić pompę wody jeżeli nie było jej w zestawie. Unikniemy wtedy sytuacji, w której do wymiany samej pompy znowu trzeba zdejmować pasek rozrządu generując kolejne koszty. Co więcej, raz zdjęty pasek rozrządu nie powinien być zakładany ponownie! Pompa wody z czasem może zacząć przeciekać lub się zatrzeć. Gdy się zatrze i nagle zatrzyma, może doprowadzić do zerwania paska rozrządu powodując ogromne szkody. Czasami pompa wody pełni też rolę napinacza, stąd jej wymiana może być niezbędna do prawidłowego napięcia paska rozrządu.

Skąd wiedzieć, kiedy był wymieniany rozrząd?

Kupiłeś niedawno samochód i nie wiesz kiedy był wymieniany rozrząd? Na obudowie rozrządu lub w jego okolicy mechanicy po wymianie mogą nakleić naklejkę z datą i przebiegiem auta. Często jest to naklejka z logiem producenta zamontowanego rozrządu. 

Jakie są elementy układu rozrządu?

W przypadku silników sterowanych paskiem rozrządu najpopularniejsze elementy układu obejmują:

  • Pasek rozrządu
  • Rolkę napinacza
  • Rolkę prowadzącą
  • Ramie napinacza
  • Pompę wody

Jeżeli silnik wyposażony jest w rozrząd na łańcuchu, popularne elementy to:

  • Łańcuch rozrządu
  • Napinacz łańcucha
  • Szyna prowadząca
  • Szyna napinająca
  • Koła zębate

Jeżeli chodzi o podział pasków to rozróżniamy paseki wzmocnione kevlarem oraz pracujące w kąpieli olejowej. Takie rozwiązanie z paskiem rorządu w oleju zastosowano np. w 1.8 TDCi w modelach Forda. To rozwiązanie pozwala osiągać dwa razy większe przebiegi między wymianami. Łańcuchy rozrządu podzielić można na jedno, dwu i wielo rzędowe. Polecanymi producentami elementów rozrządu jest: Bosch, INA, SKF, Febi, Gates, Conti, Dayco czy SNR.

Jak sprawdzić rozrząd?

Niestety określenie stanu rozrządu jest mocno utrudnione, dlatego powstały zalecenia o jego natychmiastowej wymianie zaraz po zakupie auta używanego. Pasek rozrządu mimo, że może być na widoku, jego zużycie może być niezauważalne. Być może mechanik byłby w stanie zauważyć jakieś pęknięcia czy otarcia paska, lub zrywanie zębów. W większości przypadków jednak pasek może być zasłonięty pokrywą. Objawy jakie mogą towarzyszyć zużytemu rozrządowi w przypadku paska to piszczenie łożysk rolek napinających. Wtedy razem z rolkami należy wymienić pasek na nowy. W przypadku łańcucha, jego stan jest nie do określenia bez rozbierania silnika, co jest ekonomicznie nieuzasadnione. Tutaj sytuacja jest łatwiejsza do rozpoznania, ponieważ łańcuch zacznie hałasować i zanim doszloby do jego ewentualnego zerwania, mamy czas na reakcję.

Rozrząd pasek/łańcuch - o co chodzi?

W niektórych samochodach jak np. popularnym w grupie VW 1.8T czy 1.8 TDCi od Forda układ rozrządu nie jest w całości realizowany jedynie przez pasek lub jedynie przez łańcuch. Zastosowano tam podwójne rozwiązanie. Np. łańcuch może łączyć wałki rozrządu, lub napędzać samą pompę. Nie oznacza to, że należy wymieniać wtedy wszystkie elementy za każdym razem. Stan układu należy pozostawić do oceny mechanikowi podczas wymiany jednego z elementów. 

 

 



Przeczytaj także

Citroen C4 Picasso (I, II) - Cena wymiany klocków hamulcowych

Citroen C4 Picasso (I, II) - Cena wymiany klocków hamulcowych

Citroen C4 Picasso to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2006 do 2018 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford C-Max, Renault Scenic, Opel Zafira i Volkswagen Touran. Citroen C4...

więcej

Citroen C4 Picasso (I, II)  - Cena wymiany sprzęgła

Citroen C4 Picasso (I, II) - Cena wymiany sprzęgła

Citroen C4 Picasso to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2006 do 2018 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford C-Max, Renault Scenic, Opel Zafira i Volkswagen Touran. Citroen C4...

więcej

Citroen C4 Picasso (I, II) - Cena serwisu klimatyzacji

Citroen C4 Picasso (I, II) - Cena serwisu klimatyzacji

Citroen C4 Picasso to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2006 do 2018 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford C-Max, Renault Scenic, Opel Zafira i Volkswagen Touran. Citroen C4...

więcej

Citroen C4 Picasso (I, II) - cena wymiany tarcz hamulcowych

Citroen C4 Picasso (I, II) - cena wymiany tarcz hamulcowych

Citroen C4 Picasso to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2006 do 2018 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford C-Max, Renault Scenic, Opel Zafira i Volkswagen Touran. Citroen C4...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę