Układ wydechowy składa się z kilku elementów, m.in: kolektora wydechowego, katalizatora, opcjonalnie filtra DPF, łącznika elastycznego, tłumika środkowego i końcowego. Tłumik końcowy jest jednym z tańszych elementów i odpowiada za odprowadzenie spalin za tył pojazdu oraz zmniejszenie hałasu powstałego w procesie spalania. Ulega uszkodzeniom chemicznym oraz mechanicznym.
Cena wymiany tłumika końcowego w Toyocie Yaris I i II została przedstawiona poniżej. Cena całkowita zawiera średni koszt nowego tłumika końcowego oraz robociznę wyliczoną na podstawie czasu potrzebnego na wykonanie usługi i ogólnie przyjętych stawek roboczogodzinowych.
Generacja | Śr. cena tłumika | Czas wymiany | Cena całkowita | Lista serwisów |
I | 250 zł | 30 minut | 310 zł | Wybierz serwis |
II | 275 zł | 20 minut | 311 zł | Wybierz serwis |
Czas wymiany tłumika końcowego zależy od typu układu wydechowego oraz jego aktualnego stanu. Spotyka się podwójne układy wydechowe z dwoma tłumikami końcowymi. Znaczenie ma także stan śrub, ponieważ do wymiany starego zardzewiałego tłumika potrzebna może być szlifierka. Dopiero przecięcie zapieczonych śrub i wybicie obejmy pozwoli zamontować nowy tłumik. W przypadku Toyoty Yaris I generacji wymiana tłumika końcowego zajmuje 30 minut, a w II generacji 20 minut.
Toyota Yaris to japońskie auto osobowe klasy aut miejskich produkowane od 1999 roku do dzisiaj. W tym czasie powstały 4 generacje modelu. Auto występuje w nadwoziu hatchback 3d i 5d. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Opel Corsa, VW Polo, Seat Ibiza czy Nissan Micra.
Znajdź serwis w Twojej okolicy |
||
Białystok | Bydgoszcz | Gdańsk |
Gorzów Wlkp. | Katowice | Kielce |
Kraków | Lublin | Łódź |
Poznań | Szczecin | Toruń |
Warszawa | Wrocław | Zielona Góra |
Tłumik końcowy w samochodzie wymieniany jest tylko na skutek jego uszkodzenia. Uszkodzenia mogą powstać w sposób chemiczny, przez utlenianie i korozję oraz mechaniczny. Tłumik może zostać urwany lub wgnieciony podczas najeżdzania na wysoki krawężnik czy inne przeszkody. Przepływające przez układ wydechowy spaliny o wysokiej temperaturze także nie są dla niego objętne. Wzrosty temperatury i nagłe chłodzenia np. wodą z kałuży mogą doprowadzić do naprężeń i pęknięć.
Spawanie tłumika to rozwiązanie tymczasowe, jednak w niektórych sytuacjach bardziej ekonomiczne. Zaspawanie jednego otworu może kosztować 40-130 zł. Niestety, jeżeli pojawiła się jedna nieszczelność, w niedługim czasie można spodziewać się kolejnej. Cena zaspawania dwóch dziur w tłumiku może kosztować tyle, co nowy element, dlatego do naprawy trzeba podejść indywidualnie.
Wymiana tłumika jest czynnością stosunkowo szybką do przeprowadzenia i prostą. Jak w większości przypadków i tutaj mogą wystąpić niespodziewane utrudnienia. Układ wydechowy to element rozgrzewający się do wysokiej temperatury i studzony np. wodą z kałuż na drodze. Elementy mogą się zapiec, śruby opasek mogą się zerwać i konieczne będzie użycie szlifierki. Nowy tłumik musi zostać podłączony w szczelny sposób przy użyciu specjalnej pasty. Dlatego zalecamy korzystanie z usług renomowanych specjalistów w okolicy.
Znajdź serwis w Twojej okolicy |
||
Białystok | Bydgoszcz | Gdańsk |
Gorzów Wlkp. | Katowice | Kielce |
Kraków | Lublin | Łódź |
Poznań | Szczecin | Toruń |
Warszawa | Wrocław | Zielona Góra |
Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów
Citroen C4 to francuskie auto osobowe klasy kompaktowej produkowane od 2004 roku po dzień dzisiejszy. W tym czasie powstały 3 generacje modelu. Samochód produkowany był w nadwoziu hatchback 5d, coupe oraz sedan. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Ford Focus, Honda Civic czy Volkswagen Golf.
Peugeot 307 to francuski samochód klasy aut kompaktowych produkowany w latach 2001-2012. Przez ten czas powstały dwie wersja tego modelu. Auto sprzedawane było w nadwoziu hatchback 3d i 5d, sedan, kabrio oraz kombi.
Fiat Bravo to włoskie auto osobowe klasy kompaktowej produkowane w latach 1995-2001 i 2007-2014. W tym czasie powstały dwie generacje modelu. Auto występuje w nadwoziu hatchback 3d i 5d. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Ford Focus, Opel Astra czy Honda Civic.
Audi A5 to niemieckie auto sportowe klasy średniej produkowane od 2007 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstały dwie generacje modelu. Pierwsza opisana skrótem 8T, a druga F5. Samochód produkowany jest w nadwoziu coupe 3d i liftback 5d oraz kabriolet.