Cena wymiany rozrządu w Volkswagen Polo IV wraz z usługą wymiany wynosi ok. 850-1250 zł. Szczegóły zostały przedstawiona w poniższej tabeli. Wycenie podlegały najpopularniejsze silniki na rynku. Ostateczna cena wymiany rozrządu może się różnić w zależności od producenta części zamiennych, renomy serwisu czy rejonu kraju.
Ceny wymiany rozrządu wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Volkswagen Polo IV przedstawiono poniżej.
Cena wymiany paska rozrządu Volkswagen Polo IV | |||
Paliwo | Silnik | rozrząd z pompą wody | cena z wymianą |
Benzyna |
1.4 16V 75KM 55kW | 652 PLN | 1117 PLN |
1.4 16V 100KM 74kW | 652 PLN | 1017 PLN | |
Diesel |
1.4 TDI 70KM 51kW | 627 PLN | 1142 PLN |
1.4 TDI 75KM 55kW | 627 PLN | 1142 PLN | |
1.9 SDI 64KM 47kW | 787 PLN | 1269 PLN | |
1.9 TDI 101KM 74kW | 627 PLN | 1292 PLN |
Cena wymiany łańcucha rozrządu Volkswagen Polo IV | |||
Paliwo | Silnik | zestaw łańcucha rozrządu | cena z wymianą |
Benzyna | 1.2 i 54KM 40kW | 543 PLN | 879 PLN |
1.2 i 12V 64KM 47kW | 510 PLN | 942 PLN |
Wymiana rozrządu jest jedną z tych usług, których czas drastycznie różni się w zależności od zamontowanego w aucie silnika. W tym samym modelu samochodu wymiana może zająć od 2 godzin do nawet kilkudziesięciu. Zależy to od lokalizacji rozrządu czy też samego ustawienia silnika. Zdarza się, że do wymiany rozrządu trzeba zdemontować pół przodu (zderzak, lampy, podłużnicę itd.), a nawet wyjąć cały silnik. W przypadku Volkswagena Polo IV wymiana rozrządu trwa najmniej 2,5h a najwięcej 3,5h.
Rozróżniamy dwa główne sposoby sterowania zaworami - paskiem i łańcuchem rozrządu. W zależności od zastosowanej technologii różny jest interwał jego wymiany. Z reguły konstruktorzy danego silnika określają okres eksploatacji rozrządu i to oni powinni być głównym wyznacznikiem. Warto też skonsultować to z mechanikami, ponieważ nawet producent może się pomylić i znawcy tematu zalecają częstsze wymiany w celu uniknięcia poważnej awarii. Z czasem utarły się pewne ramy określające te interwały.
W przypadku wymiany paska rozrządu jest to 120 tys. km. lub 5 lat. Jeżeli samochód użytkowany jest głównie w mieście, warto skrócić ten okres. Tak samo w przypadku wymiany rozrządu w dieslu, generującym większe obciążenie na pasku. Dlaczego 5 lat? Ponieważ pasek wykonany jest poza teflonem i kordem z włókna szklanego m.in. z gumy, która z wiekiem traci swoje właściwości i może dużo szybciej pęknąć.
Mówi się, że łańcuch rozrządu nie podlega wymianie. W niektórych legendarnych silnikach było to możliwe, jednak obecnie nawet i łańcuch z czasem trzeba wymienić. Jego interwał jest oczywiście dużo większy z racji znacznej wytrzymałości. W końcu jednak ulegnie rozciągnięciu i zacznie hałasować, a sama wymiana także będzie droższa niż w przypadku paska. Łańcuch podlega wymianie wtedy, kiedy zacznie generować metaliczne dzwonienie. Może się to wydarzyć zarówno już przy 150 tys. km jak i przy 400 tys. km. Dlatego nie przewidziano konkretnego przebiegu czy czasu wymiany. Na jego dłuższą żywotność wpływa regularna wymiana oleju silnikowego.
Volkswagen Polo IV produkowany był w latach 1999-2009, w tym 2 lata równolegle ze starszą generacją. W ofercie zaproponowano kierowcom 14 silników benzynowych od 1.2 54KM, do 1.8 150KM. Diesli skonstruowano 7, o pojemnościach 1.4 i 1.9, generujących różne moce.
Nie, nie trzeba. W przypadku układu rozrządu na pasku, układ smarowania silnika jest oddzielnym elementem i jedno na drugie nie ma wpływu. W przypadku wymiany łańcucha rozrządu, który jest smarowany olejem silnikowym, także nie ma konieczności jego wymiany. Podczas prac związanych z wymianą łańcucha, cały olej spłynie do miski olejowej. Jeżeli podczas wymiany doprowadzimy do zanieczyszczenia oleju, wtedy należy go wymienić. Jedną z sytuacji w których warto wymienić olej po wymianie rozrządu jest zakup samochodu. Jeżeli silnik sterowany jest paskiem, należy go wymienić zaraz po zakupie. Wtedy też przeprowadza się serwis olejowy i wymianę filtrów.
Zależnie od konstrukcji pasek rozrządu może napędzać pompę wody (pompę cieczy chłodzącej). Czy trzeba ją wymienić? Nie trzeba, ale warto. W sytuacji w której cały układ jest już rozebrany, warto dokupić pompę wody jeżeli nie było jej w zestawie. Unikniemy wtedy sytuacji, w której do wymiany samej pompy znowu trzeba zdejmować pasek rozrządu generując kolejne koszty. Co więcej, raz zdjęty pasek rozrządu nie powinien być zakładany ponownie! Pompa wody z czasem może zacząć przeciekać lub się zatrzeć. Gdy się zatrze i nagle zatrzyma, może doprowadzić do zerwania paska rozrządu powodując ogromne szkody. Czasami pompa wody pełni też rolę napinacza, stąd jej wymiana może być niezbędna do prawidłowego napięcia paska rozrządu.
Kupiłeś niedawno samochód i nie wiesz kiedy był wymieniany rozrząd? Na obudowie rozrządu lub w jego okolicy mechanicy po wymianie mogą nakleić naklejkę z datą i przebiegiem auta. Często jest to naklejka z logiem producenta zamontowanego rozrządu.
W przypadku silników sterowanych paskiem rozrządu najpopularniejsze elementy układu obejmują:
Jeżeli silnik wyposażony jest w rozrząd na łańcuchu, popularne elementy to:
Jeżeli chodzi o podział pasków to rozróżniamy paseki wzmocnione kevlarem oraz pracujące w kąpieli olejowej. Takie rozwiązanie z paskiem rorządu w oleju zastosowano np. w 1.8 TDCi w modelach Forda. To rozwiązanie pozwala osiągać dwa razy większe przebiegi między wymianami. Łańcuchy rozrządu podzielić można na jedno, dwu i wielo rzędowe. Polecanymi producentami elementów rozrządu jest: Bosch, INA, SKF, Febi, Gates, Conti, Dayco czy SNR.
Niestety określenie stanu rozrządu jest mocno utrudnione, dlatego powstały zalecenia o jego natychmiastowej wymianie zaraz po zakupie auta używanego. Pasek rozrządu mimo, że może być na widoku, jego zużycie może być niezauważalne. Być może mechanik byłby w stanie zauważyć jakieś pęknięcia czy otarcia paska, lub zrywanie zębów. W większości przypadków jednak pasek może być zasłonięty pokrywą. Objawy jakie mogą towarzyszyć zużytemu rozrządowi w przypadku paska to piszczenie łożysk rolek napinających. Wtedy razem z rolkami należy wymienić pasek na nowy. W przypadku łańcucha, jego stan jest nie do określenia bez rozbierania silnika, co jest ekonomicznie nieuzasadnione. Tutaj sytuacja jest łatwiejsza do rozpoznania, ponieważ łańcuch zacznie hałasować i zanim doszloby do jego ewentualnego zerwania, mamy czas na reakcję.
W niektórych samochodach jak np. popularnym w grupie VW 1.8T czy 1.8 TDCi od Forda układ rozrządu nie jest w całości realizowany jedynie przez pasek lub jedynie przez łańcuch. Zastosowano tam podwójne rozwiązanie. Np. łańcuch może łączyć wałki rozrządu, lub napędzać samą pompę. Nie oznacza to, że należy wymieniać wtedy wszystkie elementy za każdym razem. Stan układu należy pozostawić do oceny mechanikowi podczas wymiany jednego z elementów.
Produkcję Volkswagen Polo III rozpoczęto w 1994 roku, a zakończono 7 lat później, w roku 2001. Model poddano faceliftingowi w 1999 roku, zmieniając wygląd przodu pojazdu. Auto było laureatem nagrody w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1995. Do dyspozycji kierowców pozostawiono 13 silników...
Volkswagen Polo to auto klasy miejskiej segmentu B, który produkowany jest od 1975 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstało 6 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, kombi i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Fiesta, Hyundai i20, Opel Corsa, Peugeot 208, Toyota Yaris i...
Produkcję Volkswagen Polo III rozpoczęto w 1994 roku, a zakończono 7 lat później, w roku 2001. Model poddano faceliftingowi w 1999 roku, zmieniając wygląd przodu pojazdu. Auto było laureatem nagrody w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1995. Do dyspozycji kierowców pozostawiono 13 silników...
Produkcję Volkswagen Polo III rozpoczęto w 1994 roku, a zakończono 7 lat później, w roku 2001. Model poddano faceliftingowi w 1999 roku, zmieniając wygląd przodu pojazdu. Auto było laureatem nagrody w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1995. Do dyspozycji kierowców pozostawiono 13 silników...