Skoda Superb (I, II, III) - Cena wymiany rozrządu

Cena wymiany rozrządu w Skoda Superb I, II i III wraz z usługą wymiany wynosi ok. 1000-3600 zł. Szczegóły zostały przedstawiona w poniższej tabeli. Wycenie podlegały najpopularniejsze silniki na rynku. Ostateczna cena wymiany rozrządu może się różnić w zależności od producenta części zamiennych, renomy serwisu czy rejonu kraju.

Ile kosztuje wymiana rozrządu w Skoda Superb?

Ceny wymiany rozrządu wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Skoda Superb I, II i III przedstawiono poniżej.

Cena wymiany paska rozrządu z pompą wody Skoda Superb I
Paliwo Silnik zestaw paska rozrządu cena z wymianą
Benzyna 1.8 T 150KM 110kW 643 PLN 1197 PLN
2.0 115KM 85kW 460 PLN 1014 PLN
2.8 193KM 142kW 1113 PLN 1558 PLN
Diesel 1.9 TDI 101KM 74kW 800 PLN 1491 PLN
1.9 TDI PD 131KM 96kW 800 PLN 1491 PLN
2.0 TDI DPF 140KM 103kW 800 PLN 1491 PLN
2.5 V6 TDI 155KM 114kW 1007 PLN 2103 PLN
2.5 V6 TDI 163KM 120kW 1007 PLN 2103 PLN

 

Cena wymiany paska rozrządu z pompą wody Skoda Superb II
Paliwo Silnik zestaw paska rozrządu cena z wymianą
Benzyna 1.4 TSI 125KM 92kW* 3000 PLN* 3600 PLN*
1.8 TSI 160KM 118kW* 654 PLN* 1518 PLN*
1.8 TSI 152KM 112kW 530 PLN 1034 PLN
2.0 TSI 200KM 147kW* 1400 PLN* 2024 PLN*
3.6 FSI 4x4 260KM 191kW* 1157 PLN* 2381 PLN*
Diesel 1.6 TDI CR DPF 105KM 77kW 1011 PLN 1592 PLN
1.9 TDI PD 105KM 77kW 627 PLN 1220 PLN
2.0 TDI CR DPF 140KM 103kW 1011 PLN 1526 PLN
2.0 TDI CR DPF 170KM 125kW 892 PLN 1407 PLN

 *dotyczy rozrządu na łańcuchu

Cena wymiany paska rozrządu z pompą wody Skoda Superb III
Paliwo Silnik zestaw paska rozrządu cena z wymianą
Benzyna 1.8 TSI 180KM 132kW* 812 PLN* 2012 PLN*
1.4 TSI 150KM 110kW 883 PLN 1533 PLN
2.0 TSI 280KM 206kW* 812 PLN* 2012 PLN*
2.0 TSI 190KM 140kW* 812 PLN* 2012 PLN*
2.0 TSI 272KM 200kW* 812 PLN* 2012 PLN*
1.4 TSI 125KM 92kW 883 PLN 1533 PLN
Diesel 2.0 TDI 190KM 140kW 1037 PLN 1537 PLN
2.0 TDI 150KM 110kW 1037 PLN 1537 PLN
2.0 TDI SCR 200KM 147kW 1037 PLN 1537 PLN
1.6 TDI 120KM 88kW 1037 PLN 1537 PLN
Hybryda 1.4 TSI Plug-In Hybrid 218KM 160kW 938 PLN 1588 PLN

 *dotyczy rozrządu na łańcuchu

 

Ile trwa wymiana rozrządu w Skoda Superb?

Wymiana rozrządu jest jedną z tych usług, których czas drastycznie różni się w zależności od zamontowanego w aucie silnika. W tym samym modelu samochodu wymiana może zająć od 2 godzin do nawet kilkudziesięciu. Zależy to od lokalizacji rozrządu czy też samego ustawienia silnika. Zdarza się, że do wymiany rozrządu trzeba zdemontować pół przodu (zderzak, lampy, podłużnicę itd.), a nawet wyjąć cały silnik. W przypadku Skoda Superb wymiana rozrządu trwa najmniej 3,5h a najwięcej 7,5h.

Co ile wymieniać rozrząd?

Rozróżniamy dwa główne sposoby sterowania zaworami - paskiem i łańcuchem rozrządu. W zależności od zastosowanej technologii różny jest interwał jego wymiany. Z reguły konstruktorzy danego silnika określają okres eksploatacji rozrządu i to oni powinni być głównym wyznacznikiem. Warto też skonsultować to z mechanikami, ponieważ nawet producent może się pomylić i znawcy tematu zalecają częstsze wymiany w celu uniknięcia poważnej awarii. Z czasem utarły się pewne ramy określające te interwały.

W przypadku wymiany paska rozrządu jest to 120 tys. km. lub 5 lat. Jeżeli samochód użytkowany jest głównie w mieście, warto skrócić ten okres. Tak samo w przypadku wymiany rozrządu w dieslu, generującym większe obciążenie na pasku. Dlaczego 5 lat? Ponieważ pasek wykonany jest poza teflonem i kordem z włókna szklanego m.in. z gumy, która z wiekiem traci swoje właściwości i może dużo szybciej pęknąć.

Mówi się, że łańcuch rozrządu nie podlega wymianie. W niektórych legendarnych silnikach było to możliwe, jednak obecnie nawet i łańcuch z czasem trzeba wymienić. Jego interwał jest oczywiście dużo większy z racji znacznej wytrzymałości. W końcu jednak ulegnie rozciągnięciu i zacznie hałasować, a sama wymiana także będzie droższa niż w przypadku paska. Łańcuch podlega wymianie wtedy, kiedy zacznie generować metaliczne dzwonienie. Może się to wydarzyć zarówno już przy 150 tys. km jak i przy 400 tys. km. Dlatego nie przewidziano konkretnego przebiegu czy czasu wymiany. Na jego dłuższą żywotność wpływa regularna wymiana oleju silnikowego.

cena wymiany rozrządu w Skoda Superb II i III

Skoda Superb to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2001 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C5, Ford Mondeo, Honda Accord, Hyundai i40, Kia Optima, Mazda 6, Opel Insignia, Peugeot 508 i Renault Talisman. Skoda Superb pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.

Czy trzeba wymienić olej przy wymianie rozrządu?

Nie, nie trzeba. W przypadku układu rozrządu na pasku, układ smarowania silnika jest oddzielnym elementem i jedno na drugie nie ma wpływu. W przypadku wymiany łańcucha rozrządu, który jest smarowany olejem silnikowym, także nie ma konieczności jego wymiany. Podczas prac związanych z wymianą łańcucha, cały olej spłynie do miski olejowej. Jeżeli podczas wymiany doprowadzimy do zanieczyszczenia oleju, wtedy należy go wymienić. Jedną z sytuacji w których warto wymienić olej po wymianie rozrządu jest zakup samochodu. Jeżeli silnik sterowany jest paskiem, należy go wymienić zaraz po zakupie. Wtedy też przeprowadza się serwis olejowy i wymianę filtrów.

Czy trzeba wymienić rozrząd razem z pompą wody?

Zależnie od konstrukcji pasek rozrządu może napędzać pompę wody (pompę cieczy chłodzącej). Czy trzeba ją wymienić? Nie trzeba, ale warto. W sytuacji w której cały układ jest już rozebrany, warto dokupić pompę wody jeżeli nie było jej w zestawie. Unikniemy wtedy sytuacji, w której do wymiany samej pompy znowu trzeba zdejmować pasek rozrządu generując kolejne koszty. Co więcej, raz zdjęty pasek rozrządu nie powinien być zakładany ponownie! Pompa wody z czasem może zacząć przeciekać lub się zatrzeć. Gdy się zatrze i nagle zatrzyma, może doprowadzić do zerwania paska rozrządu powodując ogromne szkody. Czasami pompa wody pełni też rolę napinacza, stąd jej wymiana może być niezbędna do prawidłowego napięcia paska rozrządu.

Skąd wiedzieć, kiedy był wymieniany rozrząd?

Kupiłeś niedawno samochód i nie wiesz kiedy był wymieniany rozrząd? Na obudowie rozrządu lub w jego okolicy mechanicy po wymianie mogą nakleić naklejkę z datą i przebiegiem auta. Często jest to naklejka z logiem producenta zamontowanego rozrządu. 

Jakie są elementy układu rozrządu?

W przypadku silników sterowanych paskiem rozrządu najpopularniejsze elementy układu obejmują:

  • Pasek rozrządu
  • Rolkę napinacza
  • Rolkę prowadzącą
  • Ramie napinacza
  • Pompę wody

Jeżeli silnik wyposażony jest w rozrząd na łańcuchu, popularne elementy to:

  • Łańcuch rozrządu
  • Napinacz łańcucha
  • Szyna prowadząca
  • Szyna napinająca
  • Koła zębate

Jeżeli chodzi o podział pasków to rozróżniamy paseki wzmocnione kevlarem oraz pracujące w kąpieli olejowej. Takie rozwiązanie z paskiem rorządu w oleju zastosowano np. w 1.8 TDCi w modelach Forda. To rozwiązanie pozwala osiągać dwa razy większe przebiegi między wymianami. Łańcuchy rozrządu podzielić można na jedno, dwu i wielo rzędowe. Polecanymi producentami elementów rozrządu jest: Bosch, INA, SKF, Febi, Gates, Conti, Dayco czy SNR.

Jak sprawdzić rozrząd?

Niestety określenie stanu rozrządu jest mocno utrudnione, dlatego powstały zalecenia o jego natychmiastowej wymianie zaraz po zakupie auta używanego. Pasek rozrządu mimo, że może być na widoku, jego zużycie może być niezauważalne. Być może mechanik byłby w stanie zauważyć jakieś pęknięcia czy otarcia paska, lub zrywanie zębów. W większości przypadków jednak pasek może być zasłonięty pokrywą. Objawy jakie mogą towarzyszyć zużytemu rozrządowi w przypadku paska to piszczenie łożysk rolek napinających. Wtedy razem z rolkami należy wymienić pasek na nowy. W przypadku łańcucha, jego stan jest nie do określenia bez rozbierania silnika, co jest ekonomicznie nieuzasadnione. Tutaj sytuacja jest łatwiejsza do rozpoznania, ponieważ łańcuch zacznie hałasować i zanim doszloby do jego ewentualnego zerwania, mamy czas na reakcję.

Rozrząd pasek/łańcuch - o co chodzi?

W niektórych samochodach jak np. popularnym w grupie VW 1.8T czy 1.8 TDCi od Forda układ rozrządu nie jest w całości realizowany jedynie przez pasek lub jedynie przez łańcuch. Zastosowano tam podwójne rozwiązanie. Np. łańcuch może łączyć wałki rozrządu, lub napędzać samą pompę. Nie oznacza to, że należy wymieniać wtedy wszystkie elementy za każdym razem. Stan układu należy pozostawić do oceny mechanikowi podczas wymiany jednego z elementów. 

 

 



Przeczytaj także

Skoda Superb II - Cena ustawienia zbieżności kół

Skoda Superb II - Cena ustawienia zbieżności kół

 Produkcję Skody Superb drugiej generacji rozpoczęto w 2008 roku. W odróżnieniu od poprzedniej wersji modelu, pojazd jest liftbackiem o sylwetce standardowego sedana. Pojazd zbudowano na bazie płyty podłogowej PQ46. W 2013 roku samochód przeszedł facelifting, a produkcję Skody zakończono...

więcej

Skoda Superb I - Cena wymiany płynu hamulcowego

Skoda Superb I - Cena wymiany płynu hamulcowego

 Skodę Superb pierwszej generacji zaprezentowano po raz pierwszy w 2001 roku. Pojazd był dostępny jedynie w wersji sedan. Miał wspólną płytę podłogową koncernu Volkswagen AB razem z Volkswagenem Passatem oraz Audi A4. Produkcję auta zakończono w 2008 roku. W ofercie dostępne były 3 wersje...

więcej

Skoda Superb I - Cena wymiany płynu chłodniczego

Skoda Superb I - Cena wymiany płynu chłodniczego

Skodę Superb pierwszej generacji zaprezentowano po raz pierwszy w 2001 roku. Pojazd był dostępny jedynie w wersji sedan. Miał wspólną płytę podłogową koncernu Volkswagen AB razem z Volkswagenem Passatem oraz Audi A4. Produkcję auta zakończono w 2008 roku. W ofercie dostępne były 3 wersje...

więcej

Skoda Superb I - Cena wymiany filtra paliwa

Skoda Superb I - Cena wymiany filtra paliwa

 Skodę Superb pierwszej generacji zaprezentowano po raz pierwszy w 2001 roku. Pojazd był dostępny jedynie w wersji sedan. Miał wspólną płytę podłogową koncernu Volkswagen AB razem z Volkswagenem Passatem oraz Audi A4. Produkcję auta zakończono w 2008 roku. W ofercie dostępne były 3 wersje...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę