Skoda Fabia I - Cena wymiany rozrządu

Cena wymiany rozrządu w Skoda Fabia I wraz z usługą wymiany wynosi ok. 950-1270 zł. Szczegóły zostały przedstawiona w poniższej tabeli. Wycenie podlegały najpopularniejsze silniki na rynku. Ostateczna cena wymiany rozrządu może się różnić w zależności od producenta części zamiennych, renomy serwisu czy rejonu kraju.

Ile kosztuje wymiana rozrządu w Skoda Fabia I?

Ceny wymiany rozrządu wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Skoda Fabia I przedstawiono poniżej.

Cena wymiany paska rozrządu Skoda Fabia I
Paliwo Silnik rozrząd z pompą wody cena z wymianą
Benzyna
 
1.4 16V 75KM 55kW 665 PLN 1121 PLN
1.4 16V 101KM 74kW 665 PLN 1121 PLN
Diesel
 
1.4 TDI 70KM 51kW 569 PLN 953 PLN
1.4 TDI 75KM 55kW 569 PLN 953 PLN
1.4 TDI 80KM 59kW 569 PLN 941 PLN
1.9 SDI 64KM 47kW 833 PLN 1277 PLN
1.9 TDI 101KM 74kW 628 PLN 1024 PLN

 

Cena wymiany łańcucha rozrządu Skoda Fabia I
Paliwo Silnik zestaw łańcucha rozrządu cena z wymianą
Benzyna 1.2 i 54KM 40kW 543 PLN 903 PLN
1.2 i 64KM 47kW 510 PLN 870 PLN
1.4 60KM 44kW 200 PLN 464 PLN
1.4 68KM 50kW 200 PLN 464 PLN
 

Ile trwa wymiana rozrządu w Skoda Fabia I?

Wymiana rozrządu jest jedną z tych usług, których czas drastycznie różni się w zależności od zamontowanego w aucie silnika. W tym samym modelu samochodu wymiana może zająć od 2 godzin do nawet kilkudziesięciu. Zależy to od lokalizacji rozrządu czy też samego ustawienia silnika. Zdarza się, że do wymiany rozrządu trzeba zdemontować pół przodu (zderzak, lampy, podłużnicę itd.), a nawet wyjąć cały silnik. W przypadku Skoda Fabia I wymiana rozrządu trwa najmniej 2h a najwięcej 4h.

Co ile wymieniać rozrząd?

Rozróżniamy dwa główne sposoby sterowania zaworami - paskiem i łańcuchem rozrządu. W zależności od zastosowanej technologii różny jest interwał jego wymiany. Z reguły konstruktorzy danego silnika określają okres eksploatacji rozrządu i to oni powinni być głównym wyznacznikiem. Warto też skonsultować to z mechanikami, ponieważ nawet producent może się pomylić i znawcy tematu zalecają częstsze wymiany w celu uniknięcia poważnej awarii. Z czasem utarły się pewne ramy określające te interwały.

W przypadku wymiany paska rozrządu jest to 120 tys. km. lub 5 lat. Jeżeli samochód użytkowany jest głównie w mieście, warto skrócić ten okres. Tak samo w przypadku wymiany rozrządu w dieslu, generującym większe obciążenie na pasku. Dlaczego 5 lat? Ponieważ pasek wykonany jest poza teflonem i kordem z włókna szklanego m.in. z gumy, która z wiekiem traci swoje właściwości i może dużo szybciej pęknąć.

Mówi się, że łańcuch rozrządu nie podlega wymianie. W niektórych legendarnych silnikach było to możliwe, jednak obecnie nawet i łańcuch z czasem trzeba wymienić. Jego interwał jest oczywiście dużo większy z racji znacznej wytrzymałości. W końcu jednak ulegnie rozciągnięciu i zacznie hałasować, a sama wymiana także będzie droższa niż w przypadku paska. Łańcuch podlega wymianie wtedy, kiedy zacznie generować metaliczne dzwonienie. Może się to wydarzyć zarówno już przy 150 tys. km jak i przy 400 tys. km. Dlatego nie przewidziano konkretnego przebiegu czy czasu wymiany. Na jego dłuższą żywotność wpływa regularna wymiana oleju silnikowego.

cena wymiany rozrządu w skoda fabia I

Produkcję Skoda Fabia I rozpoczęto w 1999 roku, a zakończono w 2008. Pojazd zastąpił przestarzały model Felicia. Skoda dostępna była w trzech wariantach: hatchback, kombi oraz sedan. W 2004 roku model poddano faceliftingi. W ofercie były silniki benzynowe o mocach od 54KM do 101KM oraz silniki diesla o mocach od 64KM do 101KM.

Czy trzeba wymienić olej przy wymianie rozrządu?

Nie, nie trzeba. W przypadku układu rozrządu na pasku, układ smarowania silnika jest oddzielnym elementem i jedno na drugie nie ma wpływu. W przypadku wymiany łańcucha rozrządu, który jest smarowany olejem silnikowym, także nie ma konieczności jego wymiany. Podczas prac związanych z wymianą łańcucha, cały olej spłynie do miski olejowej. Jeżeli podczas wymiany doprowadzimy do zanieczyszczenia oleju, wtedy należy go wymienić. Jedną z sytuacji w których warto wymienić olej po wymianie rozrządu jest zakup samochodu. Jeżeli silnik sterowany jest paskiem, należy go wymienić zaraz po zakupie. Wtedy też przeprowadza się serwis olejowy i wymianę filtrów.

Czy trzeba wymienić rozrząd razem z pompą wody?

Zależnie od konstrukcji pasek rozrządu może napędzać pompę wody (pompę cieczy chłodzącej). Czy trzeba ją wymienić? Nie trzeba, ale warto. W sytuacji w której cały układ jest już rozebrany, warto dokupić pompę wody jeżeli nie było jej w zestawie. Unikniemy wtedy sytuacji, w której do wymiany samej pompy znowu trzeba zdejmować pasek rozrządu generując kolejne koszty. Co więcej, raz zdjęty pasek rozrządu nie powinien być zakładany ponownie! Pompa wody z czasem może zacząć przeciekać lub się zatrzeć. Gdy się zatrze i nagle zatrzyma, może doprowadzić do zerwania paska rozrządu powodując ogromne szkody. Czasami pompa wody pełni też rolę napinacza, stąd jej wymiana może być niezbędna do prawidłowego napięcia paska rozrządu.

Skąd wiedzieć, kiedy był wymieniany rozrząd?

Kupiłeś niedawno samochód i nie wiesz kiedy był wymieniany rozrząd? Na obudowie rozrządu lub w jego okolicy mechanicy po wymianie mogą nakleić naklejkę z datą i przebiegiem auta. Często jest to naklejka z logiem producenta zamontowanego rozrządu. 

Jakie są elementy układu rozrządu?

W przypadku silników sterowanych paskiem rozrządu najpopularniejsze elementy układu obejmują:

  • Pasek rozrządu
  • Rolkę napinacza
  • Rolkę prowadzącą
  • Ramie napinacza
  • Pompę wody

Jeżeli silnik wyposażony jest w rozrząd na łańcuchu, popularne elementy to:

  • Łańcuch rozrządu
  • Napinacz łańcucha
  • Szyna prowadząca
  • Szyna napinająca
  • Koła zębate

Jeżeli chodzi o podział pasków to rozróżniamy paseki wzmocnione kevlarem oraz pracujące w kąpieli olejowej. Takie rozwiązanie z paskiem rorządu w oleju zastosowano np. w 1.8 TDCi w modelach Forda. To rozwiązanie pozwala osiągać dwa razy większe przebiegi między wymianami. Łańcuchy rozrządu podzielić można na jedno, dwu i wielo rzędowe. Polecanymi producentami elementów rozrządu jest: Bosch, INA, SKF, Febi, Gates, Conti, Dayco czy SNR.

Jak sprawdzić rozrząd?

Niestety określenie stanu rozrządu jest mocno utrudnione, dlatego powstały zalecenia o jego natychmiastowej wymianie zaraz po zakupie auta używanego. Pasek rozrządu mimo, że może być na widoku, jego zużycie może być niezauważalne. Być może mechanik byłby w stanie zauważyć jakieś pęknięcia czy otarcia paska, lub zrywanie zębów. W większości przypadków jednak pasek może być zasłonięty pokrywą. Objawy jakie mogą towarzyszyć zużytemu rozrządowi w przypadku paska to piszczenie łożysk rolek napinających. Wtedy razem z rolkami należy wymienić pasek na nowy. W przypadku łańcucha, jego stan jest nie do określenia bez rozbierania silnika, co jest ekonomicznie nieuzasadnione. Tutaj sytuacja jest łatwiejsza do rozpoznania, ponieważ łańcuch zacznie hałasować i zanim doszloby do jego ewentualnego zerwania, mamy czas na reakcję.

Rozrząd pasek/łańcuch - o co chodzi?

W niektórych samochodach jak np. popularnym w grupie VW 1.8T czy 1.8 TDCi od Forda układ rozrządu nie jest w całości realizowany jedynie przez pasek lub jedynie przez łańcuch. Zastosowano tam podwójne rozwiązanie. Np. łańcuch może łączyć wałki rozrządu, lub napędzać samą pompę. Nie oznacza to, że należy wymieniać wtedy wszystkie elementy za każdym razem. Stan układu należy pozostawić do oceny mechanikowi podczas wymiany jednego z elementów. 

 

 



Przeczytaj także

Skoda Fabia (II, III) - Cena wymiany rozrządu

Skoda Fabia (II, III) - Cena wymiany rozrządu

Skoda Fabia to auto klasy aut miejskich segmentu B, które jest produkowane od 1999 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Dacia Sandero, Fiat Punto, Ford Fiesta, Nissan Micra, Opel Corsa,...

więcej

Skoda Fabia III benzyna - cena przeglądu okresowego dużego

Skoda Fabia III benzyna - cena przeglądu okresowego dużego

 Skoda Fabia III to generacja aktualnie sprzedawana w salonach czeskiego producenta. Na co dzień konkuruje z Seatem Ibizą czy Volkswagenem Polo. Produkcja trwa od 2014 po dzień dzisiejszy, a auto dostępne jest w wariancie hatchback oraz kombi. Pod maską znaleźć można 2 silniki diesla o...

więcej

Skoda Fabia I - Cena wymiany świec zapłonowych

Skoda Fabia I - Cena wymiany świec zapłonowych

Produkcję Skoda Fabia I rozpoczęto w 1999 roku, a zakończono w 2008. Pojazd zastąpił przestarzały model Felicia. Skoda dostępna była w trzech wariantach: hatchback, kombi oraz sedan. W 2004 roku model poddano faceliftingi. W ofercie były silniki benzynowe o mocach od 54KM do 101KM oraz silniki...

więcej

Skoda Fabia I - Cena serwisu klimatyzacji

Skoda Fabia I - Cena serwisu klimatyzacji

 Produkcję Skoda Fabia I rozpoczęto w 1999 roku, a zakończono w 2008. Pojazd zastąpił przestarzały model Felicia. Skoda dostępna była w trzech wariantach: hatchback, kombi oraz sedan. W 2004 roku model poddano faceliftingi. W ofercie były silniki benzynowe o mocach od 54KM do 101KM oraz...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę