Cena wymiany rozrządu w Volkswagen Passat B6, B7 i B8 wraz z usługą wymiany wynosi ok. 1100-3250 zł. Szczegóły zostały przedstawiona w poniższej tabeli. Wycenie podlegały najpopularniejsze silniki na rynku. Ostateczna cena wymiany rozrządu może się różnić w zależności od producenta części zamiennych, renomy serwisu czy rejonu kraju.
Ceny wymiany rozrządu wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Volkswagen Passat B6, B7 i B8 przedstawiono poniżej.
Cena wymiany paska rozrządu z pompą wody Volkswagen Passat B6 | |||
Paliwo | Silnik | zestaw paska rozrządu | cena z wymianą |
Benzyna | 2.0 FSI 150KM 110kW | 790 PLN | 1288 PLN |
2.0 TSI 200KM 147kW | 745 PLN | 1487 PLN | |
1.4 TSI 122KM 90kW* | 678 PLN | 1558 PLN | |
1.8 TSI 160KM 118kW* | 668 PLN | 1465 PLN | |
Diesel |
1.9 TDI 105KM 77kW | 627 PLN | 1258 PLN |
2.0 TDI 140KM 103kW | 800 PLN | 1447 PLN | |
2.0 TDI 170KM 125kW | 892 PLN | 1473 PLN |
*dotyczy rozrządu na łańcuchu
Cena wymiany paska rozrządu z pompą wody Volkswagen Passat B7 | |||
Paliwo | Silnik | zestaw paska rozrządu | cena z wymianą |
Benzyna | 1.4 TSI 122KM 90kW* | 1738 PLN | 2738 PLN |
1.4 TSI 160KM 118kW* | 1703 PLN | 2703 PLN | |
1.8 TSI 160KM 118kW | 390 PLN | 1090 PLN | |
1313 PLN* | 2513 PLN* | ||
2.0 TSI 210KM 155kW | 390 PLN | 1090 PLN | |
1299 PLN* | 2499 PLN* | ||
1.4 TSI EcoFuel 150KM 110kW* | 1722 PLN | 2722 PLN | |
3.6 V6 300KM 221kW* | 1251 PLN | 3251 PLN | |
Diesel |
1.6 TDI CR DPF BlueMotion 105KM 77kW | 884 PLN | 1384 PLN |
2.0 TDI CR DPF BlueMotion 140KM 103kW | 875 PLN | 1475 PLN | |
2.0 TDI CR DPF BlueMotion 170KM 125kW | 869 PLN | 1469 PLN | |
2.0 TDI CR BlueMotion 177KM 130kW | 865 PLN | 1515 PLN |
*dotyczy rozrządu na łańcuch
Niektóre silniki o tej samej mocy posiadają pasek rozrządu lub łańcuch rozrządu w zależności od roku produkcji.
Cena wymiany paska rozrządu z pompą wody Volkswagen Passat B8 | |||
Paliwo | Silnik | zestaw paska rozrządu | cena z wymianą |
Benzyna | 1.0 TSI 85KM 63kW | 929 PLN | 1579 PLN |
1.4 TSI BlueMotion Technology ACT 150KM 110kW | 927 PLN | 1577 PLN | |
1.5 TSI EVO 150KM 110kW | 467 PLN | 1167 PLN | |
1.4 TSI 122KM 90kW | 390 PLN | 1190 PLN | |
811 PLN* | 2011 PLN* | ||
2.0 TSI 190KM 140kW | 809 PLN | 1609 PLN | |
2.0 TSI BlueMotion Technology 220KM 162kW | 813 PLN | 1613 PLN | |
Diesel |
1.6 TDI 120KM 88kW | 1099 PLN | 1799 PLN |
2.0 TDI BlueMotion Technology 150KM 110kW | 1058 PLN | 1808 PLN | |
2.0 TDI BlueMotion SCR 190KM 140kW | 1077 PLN | 1827 PLN | |
2.0 TDI BlueMotion SCR 240KM 177kW | 1140 PLN | 1890 PLN | |
Hybryda |
1.4 GTE Plug-In-Hybrid 156KM 115kW | 930 PLN | 1430 PLN |
*dotyczy rozrządu na łańcuch
Niektóre silniki o tej samej mocy posiadają pasek rozrządu lub łańcuch rozrządu w zależności od roku produkcji.
Wymiana rozrządu jest jedną z tych usług, których czas drastycznie różni się w zależności od zamontowanego w aucie silnika. W tym samym modelu samochodu wymiana może zająć od 2 godzin do nawet kilkudziesięciu. Zależy to od lokalizacji rozrządu czy też samego ustawienia silnika. Zdarza się, że do wymiany rozrządu trzeba zdemontować pół przodu (zderzak, lampy, podłużnicę itd.), a nawet wyjąć cały silnik. W przypadku Volkswagena Passat wymiana rozrządu trwa najmniej 2,5h a najwięcej 6h.
Rozróżniamy dwa główne sposoby sterowania zaworami - paskiem i łańcuchem rozrządu. W zależności od zastosowanej technologii różny jest interwał jego wymiany. Z reguły konstruktorzy danego silnika określają okres eksploatacji rozrządu i to oni powinni być głównym wyznacznikiem. Warto też skonsultować to z mechanikami, ponieważ nawet producent może się pomylić i znawcy tematu zalecają częstsze wymiany w celu uniknięcia poważnej awarii. Z czasem utarły się pewne ramy określające te interwały.
W przypadku wymiany paska rozrządu jest to 120 tys. km. lub 5 lat. Jeżeli samochód użytkowany jest głównie w mieście, warto skrócić ten okres. Tak samo w przypadku wymiany rozrządu w dieslu, generującym większe obciążenie na pasku. Dlaczego 5 lat? Ponieważ pasek wykonany jest poza teflonem i kordem z włókna szklanego m.in. z gumy, która z wiekiem traci swoje właściwości i może dużo szybciej pęknąć.
Mówi się, że łańcuch rozrządu nie podlega wymianie. W niektórych legendarnych silnikach było to możliwe, jednak obecnie nawet i łańcuch z czasem trzeba wymienić. Jego interwał jest oczywiście dużo większy z racji znacznej wytrzymałości. W końcu jednak ulegnie rozciągnięciu i zacznie hałasować, a sama wymiana także będzie droższa niż w przypadku paska. Łańcuch podlega wymianie wtedy, kiedy zacznie generować metaliczne dzwonienie. Może się to wydarzyć zarówno już przy 150 tys. km jak i przy 400 tys. km. Dlatego nie przewidziano konkretnego przebiegu czy czasu wymiany. Na jego dłuższą żywotność wpływa regularna wymiana oleju silnikowego.
Volkswagen Passat to auto klasy średniej segmentu D, który produkowany jest od 1973 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 8 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback, kombi i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Mondeo, Opel Insigna, Peugeot 508 i Renault Talisman. Volkswagen Passat pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Nie, nie trzeba. W przypadku układu rozrządu na pasku, układ smarowania silnika jest oddzielnym elementem i jedno na drugie nie ma wpływu. W przypadku wymiany łańcucha rozrządu, który jest smarowany olejem silnikowym, także nie ma konieczności jego wymiany. Podczas prac związanych z wymianą łańcucha, cały olej spłynie do miski olejowej. Jeżeli podczas wymiany doprowadzimy do zanieczyszczenia oleju, wtedy należy go wymienić. Jedną z sytuacji w których warto wymienić olej po wymianie rozrządu jest zakup samochodu. Jeżeli silnik sterowany jest paskiem, należy go wymienić zaraz po zakupie. Wtedy też przeprowadza się serwis olejowy i wymianę filtrów.
Zależnie od konstrukcji pasek rozrządu może napędzać pompę wody (pompę cieczy chłodzącej). Czy trzeba ją wymienić? Nie trzeba, ale warto. W sytuacji w której cały układ jest już rozebrany, warto dokupić pompę wody jeżeli nie było jej w zestawie. Unikniemy wtedy sytuacji, w której do wymiany samej pompy znowu trzeba zdejmować pasek rozrządu generując kolejne koszty. Co więcej, raz zdjęty pasek rozrządu nie powinien być zakładany ponownie! Pompa wody z czasem może zacząć przeciekać lub się zatrzeć. Gdy się zatrze i nagle zatrzyma, może doprowadzić do zerwania paska rozrządu powodując ogromne szkody. Czasami pompa wody pełni też rolę napinacza, stąd jej wymiana może być niezbędna do prawidłowego napięcia paska rozrządu.
Kupiłeś niedawno samochód i nie wiesz kiedy był wymieniany rozrząd? Na obudowie rozrządu lub w jego okolicy mechanicy po wymianie mogą nakleić naklejkę z datą i przebiegiem auta. Często jest to naklejka z logiem producenta zamontowanego rozrządu.
W przypadku silników sterowanych paskiem rozrządu najpopularniejsze elementy układu obejmują:
Jeżeli silnik wyposażony jest w rozrząd na łańcuchu, popularne elementy to:
Jeżeli chodzi o podział pasków to rozróżniamy paseki wzmocnione kevlarem oraz pracujące w kąpieli olejowej. Takie rozwiązanie z paskiem rorządu w oleju zastosowano np. w 1.8 TDCi w modelach Forda. To rozwiązanie pozwala osiągać dwa razy większe przebiegi między wymianami. Łańcuchy rozrządu podzielić można na jedno, dwu i wielo rzędowe. Polecanymi producentami elementów rozrządu jest: Bosch, INA, SKF, Febi, Gates, Conti, Dayco czy SNR.
Niestety określenie stanu rozrządu jest mocno utrudnione, dlatego powstały zalecenia o jego natychmiastowej wymianie zaraz po zakupie auta używanego. Pasek rozrządu mimo, że może być na widoku, jego zużycie może być niezauważalne. Być może mechanik byłby w stanie zauważyć jakieś pęknięcia czy otarcia paska, lub zrywanie zębów. W większości przypadków jednak pasek może być zasłonięty pokrywą. Objawy jakie mogą towarzyszyć zużytemu rozrządowi w przypadku paska to piszczenie łożysk rolek napinających. Wtedy razem z rolkami należy wymienić pasek na nowy. W przypadku łańcucha, jego stan jest nie do określenia bez rozbierania silnika, co jest ekonomicznie nieuzasadnione. Tutaj sytuacja jest łatwiejsza do rozpoznania, ponieważ łańcuch zacznie hałasować i zanim doszloby do jego ewentualnego zerwania, mamy czas na reakcję.
W niektórych samochodach jak np. popularnym w grupie VW 1.8T czy 1.8 TDCi od Forda układ rozrządu nie jest w całości realizowany jedynie przez pasek lub jedynie przez łańcuch. Zastosowano tam podwójne rozwiązanie. Np. łańcuch może łączyć wałki rozrządu, lub napędzać samą pompę. Nie oznacza to, że należy wymieniać wtedy wszystkie elementy za każdym razem. Stan układu należy pozostawić do oceny mechanikowi podczas wymiany jednego z elementów.
VW Passat B5 produkowano w latach 1996-2005. W 2000 roku nudny model B5 przeszedł facelifting. „B5” to dotychczas najpopularniejsza generacja na całym świecie. W swojej ofercie prezentowała 20 silników benzynowych i 13 diesla. Najsłabszy silnik oferowany w Passacie to 1.6 100KM, a...
VW Passat B5 produkowano w latach 1996-2005. W 2000 roku nudny model B5 przeszedł facelifting. „B5” to dotychczas najpopularniejsza generacja na całym świecie. W swojej ofercie prezentowała 20 silników benzynowych i 13 diesla. Najsłabszy silnik oferowany w Passacie to 1.6 100KM, a...
VW Passat B5 produkowano w latach 1996-2005. W 2000 roku nudny model B5 przeszedł facelifting. „B5” to dotychczas najpopularniejsza generacja na całym świecie. W swojej ofercie prezentowała 20 silników benzynowych i 13 diesla. Najsłabszy silnik oferowany w Passacie to 1.6 100KM, a najmocniejszy...
VW Passat B6 to następca legendarnego Passata B5. Produkowany był w latach 2005-2010. Pojazd zajął drugie miejsce w plebiscycie na Samochód Roku. W ofercie zaoferowano 14 silników diesla oraz 9 silników benzynowych. Silniki zasilane olejem napędowym zawierały się w pojemnościach 1.6 do 2.0, a...