Wymiana łożyska w kole, cena

Średnia cena usługi: od 74,47 PLN do 166,83 PLN | sprawdź w okolicy

wymiana łożyska w kole

Łożyska kół nie są elementem, który wymienia się profilaktycznie. Należy jeździć, aż do wykrycia usterki i wtedy zlecić wymianę w warsztacie. Za wymianą tylko w przypadku awarii przemawia także fakt, że współczesne samochody mogą być wyposażone w scalony element piasty, łożyska i czujnika ABS, co dodatkowo podnosi cenę. Łożysko powinno bez problemu wytrzymać przebieg rzędu 150 tys. km. pod warunkiem prawidłowego zamontowania i przemyślanej eksploatacji samochodu. Na przedwczesne zużycie łożysk wpływ ma geometria kół, luzy w zawieszeniu, krzywe felgi i zniszczone opony, uderzenia o krawężnik bokiem koła, nieprawidłowy montaż, czy zapieczony układ hamulcowy, który rozgrzewając się powoduje wytopienie smaru. Uszkodzone luźne łożysko działa także w drugą stronę, powodując luzy w zawieszeniu i układzie kierowniczym. Objawami zużytego łożyska koła są szum i luz. Szum słyszalny jest głównie podczas obciążenia łożyska np. na zakrętach. Dodatkowo nieprawidłowe smarowanie uszkodzonego łożyska prowadzi do nagrzewania się koła i podzespołów.

Łożysko w kole Twojego samochodu wymaga wymiany? Jazda z taką usterką może być naprawdę niebezpieczna, ponieważ wyeksploatowane łożysko może nagle unieruchomić pojazd, a nawet doprowadzić do wypadku. Jak często należy więc wymieniać łożyska w kołach? Czy da się odpowiednio wcześnie rozpoznać, że uległy zużyciu? I jak wygląda wymiana tego podzespołu?

wymiana łożyska w kole

Łożysko i piasta spełniają w samochodzie bardzo ważne zadanie, ponieważ umożliwiają obracanie się koła i jednoczesne zamontowanie go na zawieszeniu. W założeniu przy łożyskach nie dokonuje się żadnych czynności – są one bezobsługowe. Kiedy dojdzie do ich zużycia, trzeba po prostu wymienić podzespół na nowy.

Po czym rozpoznać zużycie łożyska? Przede wszystkim po dźwięku buczenia z koła, który słyszymy podczas jazdy (zwłaszcza przy wchodzeniu w zakręty i hamowaniu). Drugim objawem, który wskazuje na problem, jest luz na kole, z czasem przeradzający się w wibracje. Usterkę można sprawdzić wstępnie na podnośniku, poprzez energiczne szarpanie kołami pojazdu. Jeżeli uszkodzenie jest poważne, czasem pojawiają się również drgania kierownicy. W takim wypadku nie ma się nad czym zastanawiać i szybko udać do warsztatu na wymianę, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Na trwałość łożysk ma ogromny wpływ sam kierowca pojazdu. Niekorzystnie na ich eksploatację wpływa częsta jazda poślizgami, uderzenia koła w krawężnik, czy źle ustawiona geometria zawieszenia. Bardzo często o awarii łożyska decyduje zły montaż, który do prostych nie należy. Zdarza się to również u mechanika na prasie, dlatego należy zawsze wybierać dobrego fachowca.

Jak więc przeprowadzić wymianę, aby wszystko funkcjonowało prawidłowo? Przede wszystkim dokonywać jej w sprawdzonym warsztacie, ponieważ brak wiedzy może spowodować więcej szkód, niż pożytku. Prawidłowo zamontowane łożysko może nam służyć przez nawet 100-150 tys. km, taka inwestycja jest więc jak najbardziej opłacalna. Podczas montażu nowych łożysk należy skontrolować wszystkie elementy z nimi współpracujące – jeśli są w kiepskim stanie, także je wymieniamy. Koniecznością jest używanie do tego zabiegu specjalnych narzędzi, aby nic nie uszkodzić. Samo łożysko i piasta nie należą do drogich elementów – cena zamyka się w kilkudziesięciu złotych. Niestety, usługa w profesjonalnym punkcie wychodzi o wiele drożej, ponieważ należy do skomplikowanych. Mimo to lepiej postawić na doświadczonego mechanika, który posiada odpowiedni sprzęt i przede wszystkim zna się na takich wymianach. Tylko wtedy będziemy mieli pewność, że łożysko przez długi czas będzie działać bezawaryjnie. Koszt kilkuset złotych nie będzie wielkim obciążeniem dla portfela, a wytrzymałość podzespołu pozwoli nam zapomnieć o nim na naprawdę długi czas.

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady

Raport awaryjności Volksawagen Passat B3-B7

Raport awaryjności Volksawagen Passat B3-B7

Volkswagena Passata zna chyba każdy. Obiekt wielu kawałów, dowcipów i drwin. Model poddawany mniej lub bardziej profesjonalnym tunningom. Wół roboczy taksówkarzy, przedstawicieli handlowych, ale...

więcej

Co zrobić, gdy samochód drży podczas skręcania?

Co zrobić, gdy samochód drży podczas skręcania?

 Wibracje i drżenie samochodu podczas skręcania jest ściśle powiązane z układem kierowniczym i układem zawieszenia. Za generowanie drgań może odpowiadać niski poziom płynu hydraulicznego w...

więcej

Jak wykryć i naprawić usterkę dwumasowego koła zamachowego ?

Jak wykryć i naprawić usterkę dwumasowego koła zamachowego ?

Dwumasowe koło zamachowe jest jednym z ważniejszych elementów wyposażenia nowoczesnych samochodów. Wpływa na prawidłową pracę silnika oraz układu zmiany biegów. Warto, zatem wyjaśnić kilka kwestii...

więcej

Jak zabezpieczyć samochód na zimę?

Jak zabezpieczyć samochód na zimę?

Zima jest trudnym okresem dla samochodów, zwłaszcza tych parkowanych na zewnątrz. Negatywnie na poszczególne części auta wpływają niskie temperatury, opady śniegu, szron osadzający się na szybach...

więcej