Wymiana łożyska koła, cena

Średnia cena usługi: od 74,29 PLN do 177,99 PLN

Ile kosztuje wymiana łożyska koła?

Wszystko zależy od tego czy jest to łożysko na przedniej osi czy na tylnej, oraz od samego typu budowy. Najprostrze łożyska wprasowywane kosztują ok. 50 - 150 zł podczas, gdy zespół łożyska z piastą, zwrotnicą i czujnikami ABS i ESP może kosztować nawet 1000 zł. Doliczyć do tego trzeba robociznę, która zmienia się odwrotnie do ceny łożyska. W przypadku prostych łożysk wciskanych, mechanika czeka najwięcej pracy stąd cena usługi może sięgać nawet 300 zł. W przypadku, gdy może on wymienić cały zespół ze zwrotnicą w kilku prostych ruchach, pracy i niezbędnych narzędzi jest mniej, stąd licząc roboczogodziny, cena usługi będzie niższa. Średnio ceny wahają się od 50 do 250 zł za sztukę.

 Białystok 71-159 PLN Wybierz serwis
 Bydgoszcz 63-138 PLN Wybierz serwis
 Gdańsk 100-183 PLN Wybierz serwis

 Gorzów Wlkp.

110-210 PLN Wybierz serwis
 Katowice 103-203 PLN Wybierz serwis
 Kielce 64-177 PLN Wybierz serwis
 Kraków 63-204 PLN Wybierz serwis
 Lublin 45-90 PLN Wybierz serwis
 Łódź  53-130 PLN Wybierz serwis
 Olsztyn 40-80 PLN Wybierz serwis
 Poznań 75-225 PLN Wybierz serwis
Szczecin 80-500 PLN Wybierz serwis
Toruń 84-221 PLN Wybierz serwis
Warszawa 89-286 PLN Wybierz serwis
Wrocław 95-155 PLN Wybierz serwis
Zielona Góra 75-167 PLN Wybierz serwis

wymiana łożyska w kole

Kiedy wymienić łożysko koła?

Łożysko koła zostało tak zaprojektowane, aby nierzadko osiągać żywotność całego pojazdu. W teorii jest to 150 - 200 tys. km., jednak styl jazdy kierowcy może skrócić lub wydłużyć ten okres. Poza świadomością przebytego przez auto dystansu, warto znać objawy jakie towarzyszą kończącemu się łożysku.

Główne objawy zużycia łożyska koła:

  • buczenie - hałas nasila się wraz z prędkością auta. Zarówno jego częstotliwość jak i poziom głośności. Hałas może zanikać podczas skręcania w jedną stronę i nasilać się przy skręcie w drugą. Z powodu przesunięcia masy auta uszkodzone łożysko może być odciążane lub dociążane. Jeżeli hałas nasila się podczas skrętu w lewo, awaria będzie dotyczyła łożyska prawego
  • tarcie - jest to zwiększone tarcie podczas pierwszych kilometrów jazdy. Później zanika
  • metaliczne dźwięki - awaria łożyska może wynikać także z braku smaru i początku zacierania się mechanizmu. Taka sytuacja generuje popiskiwanie, którego nie wolno lekceważyć. Zatarcie łożyska w trakcie jazdy może skutkować zablokowaniem koła i utratą kontroli nad pojazdem
  • grzechotanie - to cecha charakterystyczna opisująca luzy w łożysku i uszkodzenie kulek tocznych

Co wpływa na zużycie łożysk kół?

  • eksploatacja - trwałość dobrej jakości łożysk określona jest na ok. 150 - 200 tys km.
  • czynnik mechaniczny - uderzenia w dziury i krawężniki
  • kolizje - na skutek uderzenia w koło przez inny pojazd
  • nieprawidłowa eksploatacja - jazda poślizgami, z dużym obciążeniem
  • korozja - pojawia się, gdy uszkodzeniu ulegnie uszczelnienie i do środka dostanie się woda przy okazji wypłukując smar
  • nieprofesjonalny montaż - łożysko, które zamiast być wprasowane zostanie wbite np. młotkiem prawdopodobnie ulegnie uszkodzeniu
  • zły dobór części - łożysko ma określoną średnicę i typ, który stosowany jest w danym modelu. Zamontowanie chociaż trochę innego łożyska skutkować będzie jego pracą w zupełnie innych, niekorzystnych warunkach
  • wysoka temperatura - może być spowodowana zbyt ciasnym spasowaniem części, ale także obciążaniem łożysk długimi jazdami latem po krętych drogach
  • krzywe tarcze hamulcowe - bicie tarczy wprowadza w drgania nawet kierownicę. Łożysko, które sąsiaduje z tarczą hamulcową przyjmuje także te drgania, generujące dodatkowe siły do których przenoszenia przez dłuższy czas łożysko nie zostało stworzone
  • zła geometria - niepoprawnie ustawiona zbieżność i geometria kół zmusza łożysko do pracy z dodatkowymi siłami skierowanymi w nieodpowiednim kierunku
  • uszkodzony układ kierowniczy lub zawieszenie - sytuacja analogiczna do źle ustawionej geometrii. Kasujące się luzy w zawieszeniu generujące stuki powodują częściowe przeniesienie tych uderzeń i wstrząsów również na łożyska, osłabiając je

Ile trwa wymiana łożyska?

Wszystko zależy od generacji łożyska jakie zostało zastosowane. Łożysko I generacji, które jest wymiennym elementem wymaga poświęcenia największej ilości czasu w związku z użyciem prasy hydraulicznej. Wymiana takiego łożyska może zająć 2 godziny, więc w przeliczeniu na roboczogodziny będzie to usługa najdroższa. Wymiana całego zespołu zwrotnicy może zająć do 1 godziny.

Wymiana łożyska a piasta

Rozróżnia się trzy rodzaje łożysk występujące we współczesnych samochodach. W zależności od zastosowanego rozwiązania, konieczna może być wymiana również piasty, a nawet całej zwrotnicy.

  • Łożyska I generacji - to łożysko wciskane, wymienne przy użyciu prasy hydraulicznej.
  • Łożyska II generacji - w tym przypadku łożysko jest trwale połączone z piastą koła. Łożysko jest niewymienialne i konieczna jest wymiana całego elementu
  • Łożyska III generacji - to najbardziej zaawansowana konstrukcja, ponieważ poza łożyskiem składa się z piasty, zwrotnicy i czujników ABS oraz ESP, a nieradko TPMS odpowiadającego za pomiar ciśnienia w oponach.

Im bardziej zintegrowany element, tym mniej pracy ma mechanik. Wciskanie łożyska prasą jest bardziej czasochłonne od wymiany całej zwrotnicy trzymanej przez kilka śrub. Oddzielnym tematem są jeszcze łożyska zintegrowane z tarczą lub bębnem hamulcowym. Częściej spotykane jest takie rozwiązanie na tylnej osi pojazdu.

Jak sprawdzić łożysko?

Jeżeli kierowca chce samodzielnie zlokalizować uszkodzone łożysko nie wjeżdzając na podnośnik warsztatowy, będzie potrzebował kobyłek. Należy unieść cały przód lub tył pojazdu (w zależności od kierunku słyszenia buczenia) i energicznie zakręcić kołem. Buczenie powinno być wyraźnie słyszalne. Jest to dźwięk inny niż ocieranie klocka o tarczę hamulcową. Jeżeli buczenie nie występuje przy odciążonym kole, hałas podczas jazdy może być spowodowany ząbkowaniem opony. Łapiąc koło u góry i na dole, poruszając energicznie do siebie i od siebie można sprawdzić ewentualny luz łożyska.

Czy łożyska w kole wymienia się parami?

Nie ma obowiązku wymiany łożysk po obu stronach, jeżeli uszkodzone jest tylko jedno. Łożysko koła jest jednym z najwolniej zużywających się elementów w samochodzie, dlatego awaria jednej strony nie musi oznaczać uszkodzenia drugiej. Przy wytrzymałości określanej na przebieg rzędu 100 - 150 tys km., dla osoby mało jeżdzącej drugie łożysko może jeszcze długo posłużyć. Łożyska po obu stronach zużywają się z podobną szybkością, dlatego jeżeli kierowca woli mieć spokój, nie popełni błędu wymieniajac od razu oba. Wszystko zależy od względów finansowych i pokonywanych dystansów. Decyzja jednak pozostaje właściciela pojazdu.

Gdzie wymienić łożysko w kole?

O ile wymiana łożyska jest czynnością dość często wykonywaną, to można w niej popełnić kilka błędów. M.in. nieprofesjonalny demontaż łożyska z piasty (jeżeli jest ono wymienialne) może doprowadzić do uszkodzeń gniazda piasty, w które następnie powinno się wprasować nowe łożysko. Najlepiej usługę tę zlecić specjaliście, tym bardziej, że nie jest szczególnie droga.

Zobacz gdzie wymienisz łożysko w Twojej okolicy
Białystok Bydgoszcz Gdańsk
Gorzów Wlkp. Katowice Kielce
Kraków Lublin Łódź
Poznań Szczecin Toruń
Warszawa Wrocław Zielona Góra

 

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Mazda 6 (I, II) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

Mazda 6 (I, II) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

 Mazda 6 to japońskie auto osobowe klasy średniej produkowane od 2002 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstały 3 generacje modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu sedan, liftback...

więcej

Mazda 3 (I, II) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

Mazda 3 (I, II) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

 Mazda 3 to japońskie auto osobowe klasy kompaktowej produkowane od 2003 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstało 5 generacji modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu sedan oraz...

więcej

Mazda 2 (I, II) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

Mazda 2 (I, II) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

 Mazda 2 to japońskie auto osobowe klasy aut miejskich produkowane od 1996 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstały 4 generacje modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu sedan oraz...

więcej

Honda CR-V (II, III) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

Honda CR-V (II, III) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

 Honda CR-V to japońskie auto osobowe typu SUV klasy kompaktowej produkowane od 1995 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstało 5 generacji modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu...

więcej