Średnia cena usługi: od 159,35 PLN do 370,59 PLN
Chłodnica klimatyzacji, odpowiadająca za przekazywanie do otoczenia ciepła pochodzącego z wnętrza samochodu, jest narażona na liczne uszkodzenia mechaniczne z racji swojego umiejscowienia z przodu auta. Jeśli do nich dojdzie, konieczna jest wymiana - inaczej nie będzie mogła prawidłowo funkcjonować. Wymiana chłodnicy klimatyzacji należy do skomplikowanych czynności, których nie należy wykonywać samodzielnie. Zanim więc pokusisz się o samodzielne zabiegi, dobrze się zastanów.
Chłodnica klimatyzacji jest najważniejszą częścią układu. Działa ona w ten sposób, że do jej wnętrza dostaje się środek chemiczny w stanie gazowym o temperaturze 50-70 stopni. Ciepło jest pobierane z płynu chłodniczego poprzez przewody rurkowe, a także płytki chłodnicy. Środek chemiczny, który do tej pory występował w formie lotnej, zostaje ochłodzony przez zimne powietrze i skrapla się, po czym w postaci cieczy jest wydalony z chłodnicy.
Chłodnica klimatyzacji często jest przyczyną problemów z układem klimatyzacji, jako element bardzo delikatny. Nierzadko brak jej zabezpieczenia przed uderzeniami kamieni i przed brudem, przez co jest narażona na uszkodzenia mechaniczne, korozję i zanieczyszczenia. Może też być zalepiona owadami, czy błotem, a to już znacznie wpływa na jej wydajność. Nieschłodzony w niej czynnik może prowadzić do dużego ciśnienia w układzie, a w konsekwencji do niewłączenia kompresora. Jak wiemy, kompresor będzie się próbował uruchomić, nawet wielokrotnie, a stąd już niedaleko do poważnej awarii. Warto więc kontrolować czystość chłodnicy i od czasu do czasu ją myć.
Podstawową sprawą, o której należy pamiętać przy wymianie chłodnicy klimatyzacji jest to, że posiada ona niezwykle delikatną budowę. Uszkodzić ją może nawet najmniejszy czynnik mechaniczny. Układ klimatyzacji znajduje się pod dużym ciśnieniem, dlatego przed przystąpieniem do procesu wymiany należy odessać czynnik roboczy. Następnie odłączamy przewody prowadzące do skraplacza i demontujemy go. Zdarza się, że trzeba wymontować w tym momencie chłodnicę silnika lub inne elementy, które przeszkadzają w dalszych czynnościach. Na dole chłodnicy znajdują się aluminiowe rurki, które trzeba odkręcić. Wyjmujemy rurę odpływu cieczy z chłodnicy, demontujemy belkę wzmacniającą, odkręcamy śruby i wyciągamy chłodnicę. Montaż nowego urządzenia dokonuje się w odwrotnej kolejności. W miejsce starego skraplacza montujemy nowy i podłączamy przewody. Powinno się przy takim zabiegu wymienić także filtr osuszający, ponieważ przy długim okresie awarii klimatyzacji z pewnością uległ on zniszczeniu przez wilgoć. Na końcu należy układ wypełnić czynnikiem roboczym i olejem smarującym kompresor i przetestować działanie klimatyzacji poprzez ocenę temperatury wydmuchiwanego powietrza.
Jeśli przystępujesz do wymiany chłodnicy klimatyzacji, postaw na urządzenie dobrej jakości, które przez długi czas będzie działało bezawaryjnie. Wielu sprzedawców kusi tanimi podzespołami, które jednak już po zamontowaniu potrafią sprawiać problemy. Lepiej więc nie oszczędzać, co przełoży się na mniej awarii i usterek.
Nieprzyjemny zapach unoszący się z klimatyzacji potrafi znacznie pogorszyć komfort jazdy, jednak nie to jest najgorsze. Grzyby i drobnoustroje, które rozwijają się w tym miejscu, mogą prowadzić do...
Klimatyzacja w aucie to spore udogodnienie, ale wymagające kontroli i serwisowania. Przy zachowaniu podstawowych zasad pielęgnacji może ona służyć nam długo i bez zarzutów. Trzeba jednak liczyć...
Zaczynają się wakacje, a wraz z nimi upały i duże temperatury. Jazda samochodem bez klimatyzacji będzie prawdziwą męką, podobnie jak wejście do rozgrzanego na słońcu pojazdu. Silne promienie...
Gdy pojawiają się pierwsze upały, większość kierowców bez wahania sięga po udogodnienie, jakim jest wentylacja samochodowa. Niestety, często zdarza się, że dmuchawa wnętrza działa tylko na...