Wszystkie wtryskiwacze gazowe ulegają zużyciu mechanicznemu. Są one rozbieralne, wymiana odpowiednich części umożliwia więc ich regenerację. Dostępne są specjalne zestawy naprawcze oferujące tłoczki, pierścienie uszczelniające, sprężyny i inne wymienne elementy. Tylko jak zabrać się za ich czyszczenie i wymianę?
Posiadanie samochodu z instalacją gazową wymaga okresowych przeglądów i wymiany filtrów. Mimo to do wnętrza wtryskiwaczy przedostaje się mnóstwo zanieczyszczeń, które z czasem zaczynają wpływać na ich działanie, a także na wszelkie elementy gumowe. Ich obecność ma zasadniczy wpływ na zamykanie i otwieranie wtryskiwaczy, przez co pojawiają się nieprawidłowości w dawkowaniu gazu. Eksploatacja silnika w takich warunkach może prowadzić do poważnej awarii.
Czy oznacza to wymianę wtryskiwaczy? Niekoniecznie, ponieważ składają się one z części podlegających regeneracji. Nie jest to trudny proces, natomiast wymaga obecności specjalistycznego sprzętu, umożliwiającego pomiar wydajności. Najpierw wtryskiwacze są poddawane diagnostyce, a w przypadku kiepskich wyników zostają wielokrotnie wyczyszczone w profesjonalnej maszynie. Regeneracji należy więc dokonywać wyłącznie w warsztacie. Co do montażu wtryskiwacza, wymaga on sporej wiedzy, m.in. na temat momentów dokręcania śrub – jeśli zostaną zastosowane nieprawidłowe, wydajność urządzenia na pewno spadnie. W przypadku uszkodzenia cewki zawsze wymienia się ją na nową.
Jeżeli mamy do czynienia z wtryskiwaczami nierozbieralnymi, możemy poddać je wyłącznie czyszczeniu. Czynność ta polega na przepuszczeniu przez pracujący wtryskiwacz specjalnego preparatu chemicznego. Jego skład musi być tak dobrany, żeby nie wpływać negatywnie na wewnętrzne elementy wtryskiwacza – przede wszystkim na części gumowe, które szybko ulegają eksploatacji. Po wykonaniu czyszczenia wtryskiwaczy należy tak samo, jak w przypadku regeneracji, dokonać sprawdzenia wydajności układu. Parametry powinny być takie same dla wszystkich cylindrów.
Niestety, nadal niewiele firm w Polsce zajmuje się czyszczeniem wtryskiwaczy gazu. Istnieje jednak opcjonalne rozwiązanie – specjalistyczne warsztaty oferują regenerację i czyszczenie tych elementów instalacji LPG poprzez kanał wysyłkowy. Wystarczy, że wymontujesz wtryskiwacze z samochodu i wyślesz je we wskazane miejsce docelowe. Potem wystarczy już tylko czekać – fachowcy wykonają kompleksową usługę i odeślą sprzęt do ciebie. Jeśli boisz się samodzielnie dokonywać montażu i demontażu wtryskiwaczy, możesz zgłosić się do jednego z warsztatów współpracujących, których liczba jest już całkiem spora.
Czy opłaca się dokonywać regeneracji wtryskiwaczy gazu? Niestety, często w wyniku tego procesu nie udaje się im przywrócić odpowiedniej wydajności, co kończy się wymianą na nowe. Trzeba też liczyć się z faktem, że zregenerowane wtryskiwacze nie będą już w tak dobrym stanie, jak nowe. Mimo to po udanym zabiegu ich żywotność zostanie znacznie przedłużona. A to oznacza już spore oszczędności. Jeśli jest więc taka możliwość, warto zdecydować się na tę usługę.
Każdy, kto posiada instalację LPG w swoim aucie wie, że butla jest homologowana na dziesięć lat. Po tym okresie trzeba ją ponownie zalegalizować lub wymienić. Które rozwiązanie jest bardziej...
Ceny paliw od zawsze spędzają kierowcom sen z powiek. Wielu posiadaczy aut stosuje różne metody, aby jak najmniej tracić na eksploatacji. Jednym z najbardziej popularnych sposobów jest instalacja...
Ford Mondeo to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 1992 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu liftback, kombi i sedan. Głównymi...