LPG – legalizować czy wymieniać?

Każdy, kto posiada instalację LPG w swoim aucie wie, że butla jest homologowana na dziesięć lat. Po tym okresie trzeba ją ponownie zalegalizować lub wymienić. Które rozwiązanie jest bardziej opłacalne? I czy oznacza to również, że lepsze? Zobacz, co zrobić w takim przypadku i nie daj się zaskoczyć!

 

 

 

Znajdź serwis LPG i umów wymianę butli

Przeglądaj 16402 opinie o serwisach LPG,
wybierz sprawdzony i polecany przez innych kierowców serwis LPG.

UMÓW WYMIANĘ BUTLI LPG

Zanim zdecydujesz się na konkretne rozwiązanie, musisz wiedzieć o kilku podstawowych sprawach. Przede wszystkim nie każdy zakład montujący LPG posiada uprawnienia na przeprowadzanie badań i ponowne wydanie homologacji. Poza tym przed oddaniem butli do sprawdzenia, musi być ona opróżniona z gazu. Zbiorniki mogą być zalegalizowane drugi raz, należy jednak pamiętać, że ich maksymalna żywotność to dwadzieścia lat od daty produkcji. Ponadto na tabliczce musi być wybity znak 67 R.

Ponowna legalizacja butli wiąże się oczywiście z kosztami, które ciężko generalizować. Wszystko zależy od jej rodzaju, wieku, umiejscowienia, czy sposobu dostarczenia. Cena oscyluje z reguły w granicach 200-250 zł. Tymczasem nowy zbiornik kosztuje około 350 zł, ale trzeba też liczyć się z reguły z wymianą wielozaworu. Ostatecznie więc trzeba być przygotowanym na wydatek rzędu 500zł.

Jaki z tego wniosek? Lepiej legalizować – zapłacisz połowę mniej, a czujesz się tak samo bezpiecznie. Zanim butla zostanie dopuszczona do ponownego użytkowania, jest dokładnie sprawdzana przez specjalną aparaturę kontrolno-pomiarową, dzięki czemu można mieć pewność, wszystko jest w porządku.

Nieco inaczej wygląda kwestia samochodów sprowadzanych zza granicy, które posiadają wbudowaną instalację LPG. Zbiorniki w tych pojazdach nie posiadają dokumentów odbioru Transportowego Dozoru Technicznego i nie mogą być eksploatowane na terenie Polski. Trzeba wtedy wymienić butlę lub ją zalegalizować. Często jednak koszt wymiany przewyższa kilkukrotnie koszt ponownej homologacji.

Osobną grupę stanowią zbiorniki do instalacji V generacji, które mają specjalną pompę LPG. Takich zbiorników nie ma na naszym rynku, możliwa jest więc tylko legalizacja.

Wielu specjalistów wskazuje jednak, że wymiana w wielu przypadkach wydaje się bardziej sensowna. Po pierwsze, w przypadku ponownej legalizacji konieczne jest wyjęcie butli, co stanowi dodatkowy koszt. Wraz z ceną badania wychodzi już cena podobna do nowego zbiornika. Ponadto nigdy nie masz gwarancji, że butla przejdzie badanie. Jeśli nie, tylko stracisz pieniądze. A nawet, jeśli dostaniesz upragnioną homologację, to prawdopodobnie tylko na kilka lat. W takim ujęciu wydaje się, że wymiana ma jednak sporo zalet.

Wymieniać czy legalizować? Pytanie wydaje się nierozstrzygnięte. Większość kierowców decyduje się na drugą opcję, żeby zaoszczędzić. I nie ma w tym nic złego – butla po badaniu jest całkowicie bezpieczna, a usługa wychodzi o wiele taniej. Nigdy jednak nie ma gwarancji, że zbiornik bez zarzutu przejdzie diagnostykę. Zanim więc zdecydujesz się na konkretną opcję, warto zapytać specjalisty, który doradzi i pomoże. A to znacznie ułatwi sprawę.


Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA



Wymiana zbiornika LPG

Przeczytaj także

Opony typu run flat, czyli jazda bez ciśnienia

Opony typu run flat, czyli jazda bez ciśnienia

Coraz więcej kierowców marzy o takich oponach, aby zapewnić sobie komfort jazdy i nie martwić się o możliwość złapania gumy. Więcej miejsca w bagażniku, bezpieczeństwo jazdy i możliwość prowadzenia po przebiciu opony – brzmi cudownie. Czy opony typu run flat są jednak rzeczywiście tak wspaniałe,...

więcej

Radio samochodowe – jakie wybrać?

Radio samochodowe – jakie wybrać?

Współcześnie ma rozmaite możliwości i opcje – wszystko zależy od potrzeb użytkownika. To już nie tylko odbieranie fal radiowych, ale także odtwarzanie własnej muzyki, czy DVD, a nawet nawigacja GPS. Wybór nie jest więc prosty. Zanim zdecydujesz się na konkretne urządzenie, zobacz, na c...

więcej

Okres przechowywania i eksploatacji opon do samochodów

Okres przechowywania i eksploatacji opon do samochodów

Zgodnie z PN-C-94300-7 maksymalny okres przechowywania nowych opon wynosi 36 miesięcy od daty produkcji. Wszystkie nowe opony przechowywane są w magazynach fabrycznych i logistycznych z zachowaniem wymaganych warunków składowania i przechowywania opon - zgodnie z zaleceniami producenta, nie...

więcej

Awaria na drodze

Awaria na drodze

Jazda samochodem wiąże się nie tylko z możliwością szybkiego i wygodnego dotarcia do wielu miejsc. To także ryzyko awarii. Każdy posiadacz samochodu z pewnością choć raz stanął lub będzie musiał stanąć z nią twarzą w twarz. Co zrobić w przypadku, gdy niespodziewany przypadek zaskoczy nas na drodze?

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ