LPG – legalizować czy wymieniać?

Każdy, kto posiada instalację LPG w swoim aucie wie, że butla jest homologowana na dziesięć lat. Po tym okresie trzeba ją ponownie zalegalizować lub wymienić. Które rozwiązanie jest bardziej opłacalne? I czy oznacza to również, że lepsze? Zobacz, co zrobić w takim przypadku i nie daj się zaskoczyć!

 

 

 

Znajdź serwis LPG i umów wymianę butli

Przeglądaj 16402 opinie o serwisach LPG,
wybierz sprawdzony i polecany przez innych kierowców serwis LPG.

UMÓW WYMIANĘ BUTLI LPG

Zanim zdecydujesz się na konkretne rozwiązanie, musisz wiedzieć o kilku podstawowych sprawach. Przede wszystkim nie każdy zakład montujący LPG posiada uprawnienia na przeprowadzanie badań i ponowne wydanie homologacji. Poza tym przed oddaniem butli do sprawdzenia, musi być ona opróżniona z gazu. Zbiorniki mogą być zalegalizowane drugi raz, należy jednak pamiętać, że ich maksymalna żywotność to dwadzieścia lat od daty produkcji. Ponadto na tabliczce musi być wybity znak 67 R.

Ponowna legalizacja butli wiąże się oczywiście z kosztami, które ciężko generalizować. Wszystko zależy od jej rodzaju, wieku, umiejscowienia, czy sposobu dostarczenia. Cena oscyluje z reguły w granicach 200-250 zł. Tymczasem nowy zbiornik kosztuje około 350 zł, ale trzeba też liczyć się z reguły z wymianą wielozaworu. Ostatecznie więc trzeba być przygotowanym na wydatek rzędu 500zł.

zbiornik lpg

Jaki z tego wniosek? Lepiej legalizować – zapłacisz połowę mniej, a czujesz się tak samo bezpiecznie. Zanim butla zostanie dopuszczona do ponownego użytkowania, jest dokładnie sprawdzana przez specjalną aparaturę kontrolno-pomiarową, dzięki czemu można mieć pewność, wszystko jest w porządku.

Nieco inaczej wygląda kwestia samochodów sprowadzanych zza granicy, które posiadają wbudowaną instalację LPG. Zbiorniki w tych pojazdach nie posiadają dokumentów odbioru Transportowego Dozoru Technicznego i nie mogą być eksploatowane na terenie Polski. Trzeba wtedy wymienić butlę lub ją zalegalizować. Często jednak koszt wymiany przewyższa kilkukrotnie koszt ponownej homologacji.

Osobną grupę stanowią zbiorniki do instalacji V generacji, które mają specjalną pompę LPG. Takich zbiorników nie ma na naszym rynku, możliwa jest więc tylko legalizacja.

Wielu specjalistów wskazuje jednak, że wymiana w wielu przypadkach wydaje się bardziej sensowna. Po pierwsze, w przypadku ponownej legalizacji konieczne jest wyjęcie butli, co stanowi dodatkowy koszt. Wraz z ceną badania wychodzi już cena podobna do nowego zbiornika. Ponadto nigdy nie masz gwarancji, że butla przejdzie badanie. Jeśli nie, tylko stracisz pieniądze. A nawet, jeśli dostaniesz upragnioną homologację, to prawdopodobnie tylko na kilka lat. W takim ujęciu wydaje się, że wymiana ma jednak sporo zalet.

Wymieniać czy legalizować? Pytanie wydaje się nierozstrzygnięte. Większość kierowców decyduje się na drugą opcję, żeby zaoszczędzić. I nie ma w tym nic złego – butla po badaniu jest całkowicie bezpieczna, a usługa wychodzi o wiele taniej. Nigdy jednak nie ma gwarancji, że zbiornik bez zarzutu przejdzie diagnostykę. Zanim więc zdecydujesz się na konkretną opcję, warto zapytać specjalisty, który doradzi i pomoże. A to znacznie ułatwi sprawę.



Przeczytaj także

Fiat Bravo II - Cena wymiany świec żarowych

Fiat Bravo II - Cena wymiany świec żarowych

 Produkowany w latach 2007 - 2012 Fiat Bravo II to następca modelu Stilo. Auto wyglądem nawiązuje do Grande Punto oraz swojej pierwszej wersji. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 90KM do 150KM oraz 5 silników diesla od 105KM do 165KM.

więcej

Jak dbać o szyby samochodowe ?

Jak dbać o szyby samochodowe ?

Szyby samochodowe myte są porządnie z reguły podczas wizyty na myjni, a przez pozostały okres użytkowania spryskiwane są płynem do szyb i myte przez wycieraczki. Jeżeli kierowca bywa na myjni raz na kwartał, to czy mycie wyraczkami jest wystarczające? W końcu m.in. przednia szyba pozwala...

więcej

Peugeot 307 II - Cena wymiany płynu chłodniczego

Peugeot 307 II - Cena wymiany płynu chłodniczego

 Drugą generację Peugeota 307 produkowano w latach 2005 – 2012. Samochód należy do segmentu C, czyli niskiej klasy średniej. Auto uzyskało tytuł Samochodu Roku 2002. Wygląd nadwozia 307 II zmienił się po liftingu, który przeprowadzono w 2005 roku. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 88KM...

więcej

BMW X3 F25 - Cena wymiany klocków hamulcowych

BMW X3 F25 - Cena wymiany klocków hamulcowych

 Generacja F25 produkowana była w latach 2010-2017. BMW X3 to pośredni model w gamie SUV pomiędzy mniejszym X1, a większym X5. Z racji zwiększenia rozmiarów samochodu, model upodobnił się do X5. W 2014 roku auto poddano faceliftingowi. Samochód oferowany był z 4 silnikami benzynowymi od...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Darmowa porada mechanika