Kup ubezpieczenie assistance

LPG – legalizować czy wymieniać?

Każdy, kto posiada instalację LPG w swoim aucie wie, że butla jest homologowana na dziesięć lat. Po tym okresie trzeba ją ponownie zalegalizować lub wymienić. Które rozwiązanie jest bardziej opłacalne? I czy oznacza to również, że lepsze? Zobacz, co zrobić w takim przypadku i nie daj się zaskoczyć!

 

 

 

Znajdź serwis LPG i umów wymianę butli

Przeglądaj 16402 opinie o serwisach LPG,
wybierz sprawdzony i polecany przez innych kierowców serwis LPG.

UMÓW WYMIANĘ BUTLI LPG

Zanim zdecydujesz się na konkretne rozwiązanie, musisz wiedzieć o kilku podstawowych sprawach. Przede wszystkim nie każdy zakład montujący LPG posiada uprawnienia na przeprowadzanie badań i ponowne wydanie homologacji. Poza tym przed oddaniem butli do sprawdzenia, musi być ona opróżniona z gazu. Zbiorniki mogą być zalegalizowane drugi raz, należy jednak pamiętać, że ich maksymalna żywotność to dwadzieścia lat od daty produkcji. Ponadto na tabliczce musi być wybity znak 67 R.

Ponowna legalizacja butli wiąże się oczywiście z kosztami, które ciężko generalizować. Wszystko zależy od jej rodzaju, wieku, umiejscowienia, czy sposobu dostarczenia. Cena oscyluje z reguły w granicach 200-250 zł. Tymczasem nowy zbiornik kosztuje około 350 zł, ale trzeba też liczyć się z reguły z wymianą wielozaworu. Ostatecznie więc trzeba być przygotowanym na wydatek rzędu 500zł.

Jaki z tego wniosek? Lepiej legalizować – zapłacisz połowę mniej, a czujesz się tak samo bezpiecznie. Zanim butla zostanie dopuszczona do ponownego użytkowania, jest dokładnie sprawdzana przez specjalną aparaturę kontrolno-pomiarową, dzięki czemu można mieć pewność, wszystko jest w porządku.

Nieco inaczej wygląda kwestia samochodów sprowadzanych zza granicy, które posiadają wbudowaną instalację LPG. Zbiorniki w tych pojazdach nie posiadają dokumentów odbioru Transportowego Dozoru Technicznego i nie mogą być eksploatowane na terenie Polski. Trzeba wtedy wymienić butlę lub ją zalegalizować. Często jednak koszt wymiany przewyższa kilkukrotnie koszt ponownej homologacji.

Osobną grupę stanowią zbiorniki do instalacji V generacji, które mają specjalną pompę LPG. Takich zbiorników nie ma na naszym rynku, możliwa jest więc tylko legalizacja.

Wielu specjalistów wskazuje jednak, że wymiana w wielu przypadkach wydaje się bardziej sensowna. Po pierwsze, w przypadku ponownej legalizacji konieczne jest wyjęcie butli, co stanowi dodatkowy koszt. Wraz z ceną badania wychodzi już cena podobna do nowego zbiornika. Ponadto nigdy nie masz gwarancji, że butla przejdzie badanie. Jeśli nie, tylko stracisz pieniądze. A nawet, jeśli dostaniesz upragnioną homologację, to prawdopodobnie tylko na kilka lat. W takim ujęciu wydaje się, że wymiana ma jednak sporo zalet.

Wymieniać czy legalizować? Pytanie wydaje się nierozstrzygnięte. Większość kierowców decyduje się na drugą opcję, żeby zaoszczędzić. I nie ma w tym nic złego – butla po badaniu jest całkowicie bezpieczna, a usługa wychodzi o wiele taniej. Nigdy jednak nie ma gwarancji, że zbiornik bez zarzutu przejdzie diagnostykę. Zanim więc zdecydujesz się na konkretną opcję, warto zapytać specjalisty, który doradzi i pomoże. A to znacznie ułatwi sprawę.


Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA



Wymiana zbiornika LPG

Przeczytaj także

Raport awaryjności Volksawagen Passat B3-B7

Raport awaryjności Volksawagen Passat B3-B7

Volkswagena Passata zna chyba każdy. Obiekt wielu kawałów, dowcipów i drwin. Model poddawany mniej lub bardziej profesjonalnym tunningom. Wół roboczy taksówkarzy, przedstawicieli handlowych, ale też rodzin. Potrafi także, być samochodem reprezentacyjnym, a wyposażeniem i stylistyką nadal...

więcej

Wymiana wyświetlacza w samochodzie

Wymiana wyświetlacza w samochodzie

Ekrany komputerów pokładowych stanowią ważne usprawnienie działania auta, ponieważ przekazują dużą liczbę informacji. Dzięki temu możemy sprawdzić pracę silnika, a także wiele innych parametrów. Niestety, z czasem, jak wszystko ulegają awariom. Na początku może się to objawiać przygasaniem na...

więcej

NOS - czyli wtrysk podtlenku azotu

NOS - czyli wtrysk podtlenku azotu

Największym producentem systemów wtrysku podtlenku azotu do silników jest "Nitrous Oxide Systems", dla tego też zwyczajowo na wtrysk podtlenku azotu mówi się NOS. Działanie instalacji polega na wtryskiwaniu do układu ssącego silnika utleniacza jakim jest podtlenek azotu (N2O) wraz z dodatkową...

więcej

Co zrobić, gdy akumulator się rozładuje?

Co zrobić, gdy akumulator się rozładuje?

  Jako, że sam silnik jest urządzeniem mechanicznym, to do działania potrzebuje jeszcze prądu. Najogólniej mówiąc, prąd z akumulatora potrzebny jest do napędzenia rozrusznika i zasilenia świec iskrowych, czy też żarowych umożliwiając rozruch silnika. Po uruchomieniu silnika, zadanie...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ