Instalacja LPG – fakty i mity

Ceny paliw od zawsze spędzają kierowcom sen z powiek. Wielu posiadaczy aut stosuje różne metody, aby jak najmniej tracić na eksploatacji. Jednym z najbardziej popularnych sposobów jest instalacja LPG – litr gazu kosztuje w końcu o wiele mniej, niż benzyny. Technologia instalacji LPG jest coraz bardziej zaawansowana, a wybór odpowiedniego serwisu instalacyjnego zagwarantuje bezproblemową eksploatacje na lata.

instalacja lpg

LPG niszczy silnik - instalacja LPG może przyspieszyć zużycie silnika, ale głównie w przypadku doboru nieodpowiednich podzespołów. Części instalacji dobierane są pod konkretny silnik i jego możliwości. Zastosowanie słabej jakości elementów w dodatku do np. słabszego silnika skutkować mogą  jego uszkodzeniem. Są też silniki które z uwagi na swoją konstrukcję czy użyte materiały gorzej znoszą zasilanie gazem LPG. Temperatura spalania tego paliwa jest wyższa, a w konsekwencji szybszemu zużyciu może ulec katalizator lub elementy układu zapłonowego takie jak świece, cewki i przewody. Jeżeli nie ma przeciwskazań do montażu instalacji, silnik zasilany LPG będzie mniej narażony na gromadzenie się nagaru, ponieważ gaz jest paliwem czystym.

Jak często wymieniać filtry i olej przy zasilaniu LPG? - to prawda, że olej silnikowy może zużywać się szybciej podczas spalania gazu niż benzyny. Silnik musi poradzić sobie z wyższą temperaturą spalania i brakiem chłodzenia (które występuje przy benzynie). Wysoka temperatura oleju prowadzi do jego degradacji, dlatego niektóre oleje opisane zostały jako przeznaczone do instalacji LPG. Ostatecznie olej taki niewiele się różni od pozostałych zwykłych olejów. Różnica widoczna jest jedynie u najtańszych producentów, którzy deklarują skuteczne smarowanie przy zasilaniu benzyną, a o LPG nie ma ani słowa. Jeżeli chodzi częstotliwość wymiany oleju i pozostałych filtrów to wymieniane są one zgodnie z normalną częstotliwością. 

Kiedy zwróci się instalacja LPG? - wpływ na to mają głównie dwa czynniki. Koszt instalacji i pokonywany przez kierowcę dystans. Im droższa instalacja, tym dłużej będzie się zwracać. Im dłuższe dystanse pokonuje kierowca, tym szybciej zwróci się inwestycja. Z prostej symulacji wykonanej przez specjalistów wynika, że dla najpopularniejszych modeli silników na rynku instalacja zwróci się po ok. 11 tys. km. Jest to zatem niecały rok eksploatacji przeciętnego samochodu. Warto wziąć pod uwagę także droższy coroczny przegląd rejestracyjny i konieczność regulacji samej instalacji gazowej.

LPG niszczy katalizator - katalizator to element układu oczyszczania spalin montowany w układzie wydechowym. Aby skutecznie wykonywać swoją pracę, czyli redukować tlenki azotu (NOx) i utleniać tlenki węgla (CO) i węglowodory (HC) musi osiągnąć temperaturę kilkuset stopni. Wyższa niż benzyny, temperatura spalania LPG powoduje wyrzucenie bardziej gorących spalin do katalizatora niż zazwyczaj. Ma tu też znaczenie bogatość mieszanki paliwowo-powietrznej, dlatego dobrze wystrojony układ LPG nie powinien zagrażać katalizatorowi. Za to źle wystrojony może go zniszczyć w krótkim czasie.

Czy LPG do diesla lub Hybrydy ma sens? Obu przypadków nie można wrzucić do jednego worka, dlatego skomentujemy każdy z nich osobno. Samochody o zapłonie samoczynnym bez problemu można przystosować do jazdy na LPG, jednak główną rolę odgrywa tu sposób zapłonu paliwa. W silnikach benzynowych świeca zapłonowa zapala mieszkankę paliwowo-powietrzną. Czy to gaz czy benzyna, zapłon wystąpi. W silniku diesla spalanie wynika poprzez wtrysk dawki paliwa do sprężonego powietrza, które osiągnęło bardzo wysoką temperaturę. Dochodzi wtedy do samozapłonu paliwa. W takim razie zasilanie LPG nie ma szans, jeżeli do cylindra nie zostanie wtryśnięta chociaż odrobina paliwa w celu zajścia procesu spalania. W efekcie diesel pali i gaz i olej napędowy, jednak w mniejszej ilości. Oszczędność jest wątpliwa. 

Silniki hybrydowe posiadają z reguły małe proste silniki benzynowe, dobrze tolerujące instalacje gazowe. Tutaj problem leży w samej charakterystyce pracy takiego silnika. Hybryda ma jak najczęściej jeździć na silniku elektrycznym, a instalacja gazowa potrzebuje odpowiednich warunków aby podać gaz do cylindrów. Jeżeli silnik nie będzie odpowiednio rozgrzany, lub czas załączenia się silnika będzie zbyt krótki, możliwość jazdy na LPG będzie niemożliwa. Tutaj także oszczędność jest wątpliwa, ponieważ dużo zależy od stylu jazdy kierowcy.

Samochody z LPG nie wjadą do parkingów podziemnych - chodzi tutaj głównie o konstrukcję garaży podziemnych. Do zachowania podstaw bezpieczeństwa potrzebne są specjalne wyciągi powietrza, w które często nie są takie hale wyposażone. Władze parkingów często powołują się na niebezpieczeństwo przetrzymywania gazu LPG w budynkach pod ziemią, co jest teoretycznie szczególnie niebezpieczne. W takim wypadku nie ma tu znaczenia, czy kierowca przed wjazdem na parking przełączy zasilanie na benzynę czy nie. Głównie chodzi o wwiezienie butli z gazem do nieprzygotowanego do tego pomieszczenia.

Ile kosztuje instalacja gazowa? - cena może być na prawdę różna i zależy od modelu samochodu, silnika jaki w nim zamontowano i samych podzespołów jakie zostaną do niego wybrane. Obecnie stosowane jest 5 generacji wtrysku LPG. Pierwsze 4 to wtryski pośrednie, dostające się do wszystkich cylindrów razem z zasysanym powietrzem. Innowacją swego czasu stał się wtrysk gazu w fazie ciekłej (5 generacja). Wytwarzane jest tam wyższe ciśnienie w układzie paliwowym, a gaz podany jest do cylindra za pomocą indywidualnych wtryskiwaczy. Taka instalacja jest najdroższa, ale najskuteczniejsza. Wyeliminowano kilka podzespołów z tradycyjnych instalacji, a przy okazji odnotowuje się czasami wzrost mocy. Najprostsze instalacje to koszt od 2000zł, podczas gdy instalacje sekwencyjne mogą kosztować nawet 6 tys. zł.

Jakie silniki najlepiej znoszą LPG? 

  • Grupa Volkswagena - 1.0 MPI, 1.4 MPI 16V, 1.6 MPI
  • Grupa GM - 1.4 Turbo 120 i 140 KM
  • Grupa PSA (Citroen, Peugeot) - 1.8 i 2.0
  • Renault - 1.6 8V i 1.6 16V, 1.8 16V 120 KM
  • Toyota - 1.6, 1.8 i 2.0
  • Fiat - 1.3 T-Jet
  • Honda - 2.0 i 2.4
  • Subaru - 2.0 i 2.5
  • Skoda - 1.0 MPI 60 i 75 KM, 1.0 TSI 95, 100 i 115 KM, 1.4 TSI 150 KM

Jak zalegalizować butlę LPG? 

Butla LPG po opuszczeniu fabryki posiada 10 letnią homologację. Po tym czasie można wymienić ją na nową lub oddać do ponownej homologacji. W sumie jedną butle użytkować można 20 lat. Legalizacja butli wymagana jest także po sprowadzeniu samochodu z zagranicy, po kolizji w której zatrzymano dowód rejestracyjny oraz podczas montażu nowego zbiornika. Legalizacja to koszt ok. 250zł co stanowi conajmniej połowę kosztów związanych z zakupem i montażem nowej butli w samochodzie. Legalizacji nie można przeprowadzi w każdym serwisie LPG. Potrzebny jest do tego warsztat posiadający uprawnienia nadane przez Transportowy Dozór Techniczny.




Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

Przeczytaj także

CZYTAJ WIĘCEJ

POTRZEBUJESZ MECHANIKA?