Pompowtryskiwacz zbudowany jest z pompy, wtryskiwacza i sterującego zaworu elektromagnetycznego – to właśnie on odpowiada za zasilanie cylindra paliwem. Kiedy więc dojdzie do jego awarii, trzeba jak najszybciej udać się do warsztatu, ponieważ nie wolno bagatelizować takiego uszkodzenia. Po czym rozpoznać, że doszło do usterki? Przede wszystkim po silniku, który pracuje nierówno i głośno, traci moc, a także gaśnie. Dodatkowo na problem może wskazywać duże zużycie paliwa, szarpanie podczas jazdy i większa emisja spalin.
Jak działa pompowtryskiwacz? Pompa zasilająca pobiera paliwo ze zbiornika i dostarcza je do komory zasilającej pompowtryskiwacz. W efekcie powstaje w nim odpowiednie ciśnienie, które musi pokonać opór znajdującej się wewnątrz sprężyny. Wtedy właśnie następuje wtrysk paliwa do cylindra.
Kiedy dojdzie do usterki pompowtryskiwaczy, często w warsztacie wykonuje się regenerację. Na początku fachowiec dokonuje oględzin, aby stwierdzić, jaki jest stan techniczny pompowtryskiwacza i czy można przeprowadzić naprawę. Następnie zostaje od rozebrany na części pierwsze, aby można było obejrzeć każdy element z osobna i dokładnie wszystko umyć. Po tym zabiegu następuje wymiana uszczelnień i części zamiennych, a ostatecznie złożenie w całość. Na końcu przeprowadza się testy diagnostyczne, aby sprawdzić, czy usterka została zlikwidowana. Jeśli tak, sprzęt można z powrotem zamontować.
Przy naprawie pompowtryskiwaczy należy pamiętać, że składają się one z dwóch modułów: pompy i wtryskiwacza. Kiedy więc dokonuje się regeneracji, obydwie części powinny zostać sprawdzone. Naprawa może skupiać się na wielu elementach, jednak najczęstsze to: ustalenie wielkości dawki wtryskiwanego paliwa oraz regulacji wtrysku, ustalenie miary kąta początku i końca tłoczenia, badanie podciśnienia pompy i ocena sprawności mikrofiltrów paliwowych.
Kupno nowych pompowtryskiwaczy to drogi interes – w zależności od konkretnego typu auta może kosztować od tysiąca do dwóch tysięcy złotych. Na szczęście można je regenerować. Jak wygląda cenowo regeneracja pompowtryskiwaczy? Chemiczne czyszczenie pojedynczego urządzenia kosztuje około 100 zł. Jeżeli w skład usługi wchodzi demontaż na elementy pierwsze i wymiana niektórych części, cena wzrasta do 300-700 zł. Zależy ona głównie od konstrukcji pompowtryskiwaczy, zakresu prac, a także samego warsztatu (renomowane zażądają więcej).
Niewątpliwą zaletą pompowtryskiwaczy w aucie jest duże ciśnienie w układzie, co ma wpływ na lepsze osiągi i mniejsze spalanie paliwa. Dodatkowo urządzenia z zaworem elektromagnetycznym charakteryzują się dużą wytrzymałością. Niestety, są też wady. Przede wszystkim na czoło wysuwa się spora hałaśliwość podczas pracy. Choć są dość trwałe, to z czasem się zużywają i właśnie wtedy należy udać się do warsztatu. Tylko wcześnie wykryty problem pozwoli nam uniknąć dużych kosztów naprawy. A w przypadku diesla bywają naprawdę spore.
Citroen Berlingo I produkowany od 2008 do 2018r. Jest to kolejna generacja małego pojazdu dostawczego koncernu PSA. W 2012r. przeprowadzono pierwszy face lifitng, a 3 lata później kolejną...
BMW X6 to auto klasy wyżdxrj, który produkowany jest od 2007 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV Coupe. Głównymi konkurentami modelu jest...
Nierówna praca silnika na wolnych obrotach z pewnością jest frustrująca, ale poza tym może prowadzić do poważnych usterek. Za ciężką i nierówną pracę odpowiadać mogą niedrożne wtryskiwacze paliwa,...
Zbudowany na platformie podłogowej PSA PF3. Produkcja tego modelu opiewała na lata 2007-2017. W 2011r. przeprowadzono pierwszy face lifting, a rok później kolejny. W ofercie modelu znalazły...