Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Citroen Berlingo I i II wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Citroen Berlingo I | |||||
Paliwo |
Silnik |
Przednia oś | |||
Najtańsze |
Rekomendowane |
Premium | Średni koszt + wymiana |
||
Benzyna |
1.1 60KM 44kW |
130 PLN |
240 PLN |
305 PLN |
336 PLN |
1.4 75KM 55kW | |||||
1.6 16V 109KM 80kW | |||||
1.8 90KM 66kW | |||||
Diesel | 1.6 HDi 90KM 66kW | ||||
1.9 D 68KM 50kW | |||||
1.9 D 70KM 51kW | |||||
2.0 HDi 90KM 66kW |
Citroen Berlingo II | |||||
Paliwo |
Silnik |
Przednia oś | |||
Najtańsze |
Rekomendowane |
Premium | Średni koszt + wymiana |
||
Benzyna |
1.6 16v 95KM 70kW |
130 PLN |
240 PLN |
305 PLN |
336 PLN |
1.6 110KM 81kW | |||||
1.6 VTI 120KM 88kW | |||||
Diesel | 1.6 HDI 75KM 55kW | ||||
1.6 HDI 92KM 68kW | |||||
1.6 HDI FAP 110KM 81kW |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Citroen Berlingo II dla tylnej osi przedstawiono poniżej. W Citroenie Berlingo I nie zastosowano hamulcowego układu tarczowego na tylnej osi.
Citroen Berlingo II | |||||
Paliwo |
Silnik |
Tylna oś | |||
Najtańsze |
Rekomendowane |
Premium | Średni koszt + wymiana |
||
Benzyna |
1.6 16v 95KM 70kW |
116 PLN |
210 PLN |
225 PLN |
318 PLN |
1.6 110KM 81kW | |||||
1.6 VTI 120KM 88kW | |||||
Diesel | 1.6 HDI 75KM 55kW | ||||
1.6 HDI 92KM 68kW | |||||
1.6 HDI FAP 110KM 81kW |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Citroena Berlingo I i II wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Citroen Berlingo to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1996 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu Furgon i kombivan. Głównymi konkurentami modelu jest Dacia Dokker, Fiat Doblo, Opel Combo, Renault Kangoo i Volkswagen Caddy. Citroen Berlingo pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów
Citroen Berlingo I to mały samochód pojazd osobowy oraz dostawczy. Ten kombivan produkowany był od 1996 do 2010r. W grupie PSA znajduje się w tzw. drugiej generacji pojazdów osobowo-dostawczych. W ofercie znalazły się 4 silniki benzynowe o mocach od 60KM do 90KM oraz 4 silniki wysokoprężne...
Kombivan produkowany był od 1996 do 2010r. Citroen Berlingo I to mały samochód pojazd osobowy oraz dostawczy. W grupie PSA znajduje się w tzw. drugiej generacji pojazdów osobowo-dostawczych. W ofercie znalazły się 4 silniki benzynowe o mocach od 60KM do 90KM oraz 4 silniki wysokoprężne od...
Kombivan produkowany był od 1996 do 2010r. Citroen Berlingo I to mały samochód pojazd osobowy oraz dostawczy. W grupie PSA znajduje się w tzw. drugiej generacji pojazdów osobowo-dostawczych. W ofercie znalazły się 4 silniki benzynowe o mocach od 60KM do 90KM oraz 4 silniki wysokoprężne od...
Kombivan produkowany był od 1996 do 2010r. Citroen Berlingo I to mały samochód pojazd osobowy oraz dostawczy. W grupie PSA znajduje się w tzw. drugiej generacji pojazdów osobowo-dostawczych. W ofercie znalazły się 4 silniki benzynowe o mocach od 60KM do 90KM oraz 4 silniki wysokoprężne od 68KM...