Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Hondy CR-V II przedstawiono poniżej. Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarowanie ruchomych elementów silnika, oczyszczanie go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzanie wysokiej temperatury. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja | Średnia cena oleju | Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 2.0 16V 150KM 110kW | 3,8 | 5W-30 | 170 PLN | 30 PLN | 260 PLN |
2.4 i 16V LX 162KM 119kW | 4,4 | 5W-30 | 220 PLN | 30 PLN | 310 PLN | |
Diesel | 2.2 TD 140KM 103kW | 5,9 | 5W-30 | 270 PLN | 35 PLN | 365 PLN |
Cena filtra może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich producentów jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju trwa 30 minut i wyceniona jest na ok. 60 PLN. W niektórych silnikach pojemność miski olejowej przekracza 4 litrów, stąd konieczność dokupienia jeszcze litrowej lub dwóch litrowych butelek oleju i w efekcie wyraźne zwiększenie kosztu całkowitego.Cena za robociznę może być także różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Model produkowany w latach 2001 - 2006. Powstał na bazie płyty podłogowej Hondy Civic VII. W 2005 auto przeszło facelifting. Honda CR-V II oferowała 2 silniki benzynowe o mocy od 150KM do 162KM oraz silnik wysokoprężny o mocy 140KM.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika, wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Model produkowany w latach 2006 - 2011. Powstał na bazie płyty podłogowej Hondy Civic VIII. W 2009 auto przeszło facelifting. Honda CR-V III oferowała 2 silniki benzynowe o mocy od 150KM do 170KM oraz 2 silniki wysokoprężne o 140KM do 150KM.
Model produkowany w latach 2001 - 2006. Powstał na bazie płyty podłogowej Hondy Civic VII. W 2005 auto przeszło facelifting. Honda CR-V II oferowała 2 silniki benzynowe o mocy od 150KM do 162KM oraz silnik wysokoprężny o mocy 140KM.
Model produkowany w latach 2001 - 2006. Powstał na bazie płyty podłogowej Hondy Civic VII. W 2005 auto przeszło facelifting. Honda CR-V II oferowała 2 silniki benzynowe o mocy od 150KM do 162KM oraz silnik wysokoprężny o mocy 140KM.
Model produkowany w latach 2006 - 2011. Powstał na bazie płyty podłogowej Hondy Civic VIII. W 2009 auto przeszło facelifting. Honda CR-V III oferowała 2 silniki benzynowe o mocy od 150KM do 170KM oraz 2 silniki wysokoprężne o 140KM do 150KM.