Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w BMW X1 to średnio 378 zł. Szczegółowy cennik wymiany oleju przedstawiono poniżej. Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarować ruchome elementy silnika, oczyszczać go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzać wysoką temperaturę. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach BMW X1 E84 i F48 przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | sDrive18i 150KM 110kW | 4,3 | 5W-30 | 200 PLN | 30 PLN | 310 PLN |
xDrive20i 184KM 135kW | 5 | 5W-30 | 220 PLN | 35 PLN | 335 PLN | |
xDrive25i 218KM 160kW | 6,5 | 5W-30 | 280 PLN | 39 PLN | 399 PLN | |
xDrive28i 245KM 180kW | 5,5 | 5W-30 | 240 PLN | 45 PLN | 385 PLN | |
xDrive28i 258KM 190kW | 6,5 | 5W-30 | 280 PLN | 46 PLN | 406 PLN | |
Diesel | sDrive18d 143KM 105kW | 5,2 | 5W-30 | 200 PLN | 57 PLN | 337 PLN |
sDrive20d 177KM 130kW | 5,2 | 5W-30 | 200 PLN | 60 PLN | 340 PLN | |
xDrive18d 143KM 105kW | 5,2 | 5W-30 | 200 PLN | 63 PLN | 343 PLN | |
xDrive20d 177KM 130kW | 5,2 | 5W-30 | 200 PLN | 63 PLN | 343 PLN | |
xDrive23d 204KM 150kW | 5,2 | 5W-30 | 200 PLN | 65 PLN | 345 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.5 18i 140KM 103kW | 4,5 | 5W-30 | 194 PLN | 79 PLN | 353 PLN |
sDrive 18i 140KM 103kW | 4,5 | 5W-30 | 194 PLN | 79 PLN | 353 PLN | |
2.0 20i 192KM 141kW | 5,3 | 5W-30 | 238 PLN | 79 PLN | 397 PLN | |
sDrive20i 192KM 141kW | 5,5 | 5W-30 | 245 PLN | 79 PLN | 404 PLN | |
sDrive18i 136KM 100kW | 4,3 | 5W-30 | 184 PLN | 79 PLN | 343 PLN | |
2.0 25i 231KM 170kW | 5,3 | 5W-30 | 238 PLN | 79 PLN | 397 PLN | |
Diesel | 2.0 18d 150KM 110kW | 5 | 5W-30 | 222 PLN | 79 PLN | 381 PLN |
sDrive18d 150KM 110kW | 5 | 5W-30 | 222 PLN | 79 PLN | 381 PLN | |
sDrive16d 116KM 85kW | 4,4 | 5W-30 | 189 PLN | 79 PLN | 348 PLN | |
1.5 16d 116KM 85kW | 4,4 | 5W-30 | 189 PLN | 79 PLN | 348 PLN | |
sDrive20d 190KM 140kW | 5,5 | 5W-30 | 245 PLN | 79 PLN | 404 PLN | |
2.0 25d 231KM 170kW | 5,5 | 5W-30 | 245 PLN | 79 PLN | 404 PLN | |
Hybryda | 1.5 25e 220KM 162kW | 5,3 | 5W-30 | 238 PLN | 79 PLN | 397 PLN |
Cena filtra oleju może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich marek jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju silnikowego trwa zazwyczaj 30-60 minut i jest wyceniona na ok. 80 PLN. W niektórych silnikach pojemność miski olejowej przekracza 4 litry, dlatego konieczne jest kupienie większej ilości oleju. Cena za robociznę może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
BMW X1 to auto klasy kompaktowej segmentu C, który produkowany jest od 2009 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q3, Lexus UX, Mercedes-Benz GLA, Jaguar E-Pace i Volvo XC40. BMW pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika (nieodczuwalnie), wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Nowy model X1 I produkowany był w latach 2009-2015. Kolejno na rynek trafił nowszy model X1 II generacji. Auto zakwalifikowano w segmencie SUV, to mniejszy od X3 i jeszcze większego X5 samochód w ofercie BMW. Do wyboru kierowcy mieli 8 silników benzynowych od 150KM do 258KM oraz 7 diesli...
Nowy model X1 I produkowany był w latach 2009-2015. Kolejno na rynek trafił nowszy model X1 II generacji. Auto zakwalifikowano w segmencie SUV, to mniejszy od X3 i jeszcze większego X5 samochód w ofercie BMW. Do wyboru kierowcy mieli 8 silników benzynowych od 150KM do 258KM oraz 7 diesli...
Nowy model X1 I produkowany był w latach 2009-2015. Kolejno na rynek trafił nowszy model X1 II generacji. Auto zakwalifikowano w segmencie SUV, to mniejszy od X3 i jeszcze większego X5 samochód w ofercie BMW. Do wyboru kierowcy mieli 8 silników benzynowych od 150KM do 258KM oraz 7 diesli od...
BMW X1 to auto klasy kompaktowej segmentu C, który produkowany jest od 2009 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q3, Lexus UX, Mercedes-Benz GLA, Jaguar E-Pace i Volvo XC40. BMW pojawia się z...