BMW X1 I - Cena ustawienia zbieżności kół

Nowy model X1 I produkowany był w latach 2009-2015. Kolejno na rynek trafił nowszy model X1 II generacji. Auto zakwalifikowano w segmencie SUV, to mniejszy od X3 i jeszcze większego X5 samochód w ofercie BMW. Do wyboru kierowcy mieli 8 silników benzynowych od 150KM do 258KM oraz 7 diesli od sDrive18d 143KM do xDrive25d 218KM.

bmw x1 cena ustawienia zbieżności kół

Ile kosztuje ustawienie zbieżności?

Cena ustawienia zbieżności zależeć może od kilku czynników. Niektórymi z nich są lokalizacja warsztatu, jego renoma oraz poziom zaawansowania urządzenia do ustawiania zbieżności. Nie bez znaczenia jest także stan samochodu. Jeżeli śruby regulacyjne będą zapieczone i mechanik będzie musiał poświęcić więcej czasu na ustawienia to ostateczna cena także zostanie podniesiona. Można jednak przyjąć, że cena tej usługi powinna zawierać się w przedziale 50-150zł. Jednym z najnowszych rozwiązań na rynku urządzeń do pomiaru zbieżności jest Hunter 3D. Pozwala on wykonywać pomiar aż 32 parametrów w dużo szybszy i prostszy sposób.

Cena ustawienia zbieżności kół w wybranych miastach została przedstawiona poniżej.

 Białystok 83-127 PLN Umów wizytę
 Bydgoszcz 115-155 PLN Umów wizytę
 Gdańsk 100-160 PLN Umów wizytę

 Gorzów

Wielkopolski

 80-174 PLN Umów wizytę
 Katowice  80-135 PLN Umów wizytę
 Kielce  90-150 PLN Umów wizytę
 Kraków  116-124 PLN Umów wizytę
 Lublin 80-115 PLN Umów wizytę
 Łódź  100-150 PLN Umów wizytę
 Olsztyn 90-130 PLN Umów wizytę
 Poznań 105-175 PLN Umów wizytę
Szczecin 98-118 PLN Umów wizytę
Toruń 105-250 PLN Umów wizytę
Warszawa 124-186 PLN Umów wizytę
Wrocław 104-177 PLN Umów wizytę
Zielona Góra 120-140 PLN Umów wizytę

Zobacz wyceny w sprawdzonych
warsztatach w Twojej okolicy

Co to jest zbieżność kół i czym się różni od geometrii?

Zbieżność kół to jeden z parametrów wchodzący w skład czegoś bardziej rozległego – geometrii kół. Zbieżność odpowiada za ustawienie kół przednich i tylnych względem siebie. Dzięki temu samochód prowadzi się pewnie a zużycie opon jest ograniczone do minimum. Pojęciem szerszym jest geometria kół, a regulacji podlegają m.in.; kąt pochylenia koła, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz kąt pochylenia sworznia zwrotnicy. Miarą ustawień są milimetry, a skok dokładności wynosi 0,5 mm.

Zbieżność kół, a wyważenie

Oba zabiegi związane są z kołami, jednak wykonywane są w różnym celu. Ustawienie zbieżności kół ma pomóc w optymalizacji styku opony z drogą podczas jazdy na wprost i na zakrętach, a wyważenie kół odpowiada za równy rozkład masy koła podczas ruchu obrotowego. Oba te zabiegi nie są ze sobą połączone. Jeżeli samochód źle się prowadzi, ściąga w którą stronę lub nierówno zdziera opony to należy udać się na kontrolę zawieszenia i ustawienia zbieżności. Brak odpowiedniego wyważenia kół powodować będzie drgania odczuwalne na kierownicy, często wzrastające wraz z prędkością samochodu. Wibracje występować mogą także jedynie w jakimś przedziale prędkości, np. między 90 a 110 km/h.

Zbieżność kół w samochodzie z przednim i tylnym napędem

Zbieżność kół ustawiana jest w zależności od tego, która oś jest napędzana. Chodzi o to, aby w czasie ruchu pojazdu wykasować luz na przegubach oraz ugięcie sprężyn. Wtedy koła znajdować się będą w możliwie najbardziej równoległym do siebie położeniu. Podczas postoju będą w takim wypadku wykazywać zbieżność lub rozbieżność, w zależności od wymagań danego samochodu. Uzasadnione wydaje się zastosowanie rozbieżności w przypadku samochodu z przednią osią napędową, a zbieżności przy napędzie na tył. Przednie koła pchane w przypadku tylnego napędu będą miały tendencję do prostowania się ze zbieżności (gdy koła mają się ku sobie). Natomiast koła przednie napędzane będą się prostowały z rozbieżności kasując luzy. Określa się też taką zbieżność jako dodatnią lub ujemną. Warto wspomnieć, że przy rozregulowanej zbieżności dodatniej samochód zachowywać się będzie nadsterownie, a przy zbieżności ujemnej podsterownie.

Gdzie wykonać ustawianie zbieżności kół?

Nie każdy mechanik jest w stanie ustawić zbieżność kół. Należy wybrać warsztat wyposażony w specjalne urządzenie. Ważna jest także dokładność mechanika, ponieważ nawet niewielki błąd może wpłynąć na prowadzenie samochodu. Zobacz listę warsztatów wykonujących ustawienie zbieżności kół tutaj

Jakie są przyczyny utraty zbieżności kół?

Zbieżność kół ulega zmianie z powodu normalnego zużycia elementów zawieszenia i układu kierowniczego, a także po wszelkich uderzeniach czy to wywołanych przez krawężnik czy przez wyrwę w drodze. Przeprowadzanie wymian elementów układu kierowniczego i zawieszenia także może zmienić geometrię, nie wspominając już o jakichkolwiek kolizjach czy wypadkach. Dlatego na pytanie, czy zbieżność kół ustawić należy przed czy po wymianie opon – zdecydowanie po wymianie opon.

Kiedy zrobić zbieżność kół?

Zbieżność kół należy ustawić po dokonaniu napraw układu kierowniczego i niektórych elementów zawieszenia, a także po kolizjach i uderzeniach np. w krawężniki. Jednak nie każde uderzenie musi oznaczać przestawienie kół. Dobrym momentem na sprawdzenie zbieżności jest wiosna, ponieważ w zimę drogi ulegają szybszemu zniszczeniu i koła uderzają w wiele nierówności. Jak często ustawiać geometrię kół? Najlepiej raz na rok przeprowadzić kontrolę. Pozwoli to szybciej wykryć nieprawidłowości i oszczędzić na oponach czy elementach zawieszenia. Wstępnie zbieżność kontrolowana jest także podczas przeglądu na stacji kontroli pojazdów podczas przejazdu przez specjalne płyty.

Objawy złej zbieżności kół

Prawidłowym zachowaniem układu kierowniczego jest tendencja do jazdy samochodu na wprost. Złe ustawienie zbieżności objawiać się może większą łatwością skręcania w jednym kierunku, ściąganie w którąś ze stron oraz przekrzywienie kierownicy podczas jazdy na wprost. Wizualnie problemy ze zbieżnością mogą być widoczne w nierównym zużyciu powierzchni opon oraz uszkodzonych elementach zawieszenia. Kierowca może także zauważyć większe zużycie paliwa. Zbieżność kół, a spalanie jest powiązane poprzez nieprawidłowy tor jazdy opony po drodze, zwiększający występujące między nimi tarcie.

Ile trwa ustawienie zbieżności?

Ustawienie zbieżności standardowo mieści się w przedziale 30-40 minut. Sporo jednak zależy od modelu samochodu oraz stanu układu kierowniczego. Jeżeli drążki kierownicze są stare, a śruby regulacyjne zapieczone, ustawianie zbieżności zajmie mechanikowi więcej czasu. Podczas ustawiania zbieżności mechanik powinien zwrócić uwagę na wagę samochodu, ciśnienie w oponach, a nawet ilość paliwa.

Wiesz już wszystko na ten temat?

UMÓW WIZYTĘ



Wyceń w okolicy

Wybierz usługę

Marka i model

Przeczytaj także

Audi A6 C5 - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Audi A6 C5 - Cena wymiany tarcz hamulcowych

 Generacja C5 produkowana była w latach 1997 - 2005, a w 2001 roku A6 przeszło delikatny facelifting. Audi A6 C5 to auto wyższej klasy średniej, które jest większym i bardziej prestiżowym odpowiednikiem Audi A4. Do oferty trafiło 16 silników benzynowych od 1.8 125KM do 4.2 V8 480KM oraz 7...

więcej

Seat Ibiza IV - Cena wymiany rozrządu

Seat Ibiza IV - Cena wymiany rozrządu

 Produkowanie czwartej generacji Seat Ibiza rozpoczęto w 2008 roku. Pojazd zaklasyfikowano do segmentu klasy miejskiej. W 2012 roku auto podanno faceliftingowi, przekształcając przedni zderzak, reflektory oraz tylnie lampy. Ibiza IV w 2009 roku otrzymała nagrodę Samochodu Roku 2019 w...

więcej

BMW Serii 5 E60 - Cena wymiany świec żarowych

BMW Serii 5 E60 - Cena wymiany świec żarowych

 Lata produkcji kolejnej serii 5 pod symbolem E60 przypadają na 2003-2010. Jest to odmłodzona wersja prestiżowej limuzyny BMW klasy średniej wyższej. Ponownie do oferty trafiły nadwozia sedan i kombi oraz topowa wersja M5. Pod maskę trafiło 12 silników benzynowych gdzie topowy rozwijał moc...

więcej

Opel Corsa C - Cena wymiany sprzęgła

 Niegdyś do najpopularniejszych samochodów segmentu aut miejskich należał Opel Corsa C. Jego sylwetka jak na ówczesne czasy była nowoczesna, a cena auta przystępna. Produkcja pojazdu rozpoczęła się w 2000 roku, a zakończyła się 6 lat później. Przyszły właściciel do wyboru miał nadwozie 3 i...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Darmowa porada mechanika