Kontrolka hamulca najczęściej świeci się z powodu zaciągniętego hamulca ręcznego i ma za zadanie ostrzeganie przed rozpoczęciem jazdy. Może być równie dobrze wywołana przez uszkodzony przełącznik, niezupełnie opuszczoną dźwignię hamulca, zablokowany hamulec, niski poziom płynu hamulcowego lub uszkodzenie jego czujnika. Jakiekolwiek awarie związane z układem hamulcowym powinny być natychmiast usuwane.
O ile główny układ hamulcowy wykorzystywany jest do zwalniania i zatrzymywania samochodu, to hamulec ręczny odpowiada za zabezpieczenie pojazdu przed niepożądanym przemieszczeniem. Zaciągając hamulec ręczny, zdejmuje się obciążenie ze skrzyni biegów, które występuje podczas blokowania samochodu pozostawiając go tylko na wbitym biegu. Kontrolka hamulca powinna się włączać tylko, gdy hamulec ręczny jest zaciągnięty, a jego zwolnienie powinno ją gasić. Jeżeli mimo odblokowanego hamulca kontrolka cały czas się świeci, może być to spowodowane kilkoma rzeczami.
Hamulec ręczny jest dodatkiem do podstawowego układu hamulcowego, aby zabezpieczyć samochód podczas parkowania na wzniesieniu i odciążeniu skrzyni biegów. Kontrolka hamulca ręcznego ma za zadanie ostrzegać przed jazdą samochodem z zaciągniętym hamulcem.
Gdy kierowca pociąga dźwignię hamulca ręcznego, linki podpięte do dźwigni aktywują hamulce umieszczone najczęściej na tylnej osi. W układzie znajduje się także przełącznik, który wykrywa zaciągnięcie hamulca i załącza kontrolkę na desce rozdzielczej. Kontrolka została umieszczona na desce także do informowania w przypadku wystąpienia innych sytuacji.

Mechanik sprawdza cały układ hamulcowy, włączając w to dźwignię i przełącznik. Sprawdza także zbiorniczek wyrównywaczy, czujnik i poziom płynu hamulcowego. Może się też okazać przydatne odczytanie błędów z komputera pokładowego.
Hamulec ręczny nie wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo użytkowania samochodu. Należy jednak pamiętać, że świecąca się kontrolka nie musi oznaczać awarii akurat tego układu. Niesprawny może być któryś z elementów podstawowego układu hamulcowego a wtedy może być naprawdę niebezpiecznie. Jakiekolwiek usterki związane z hamulcami powinny być jak najszybciej usuwane.
Korek wlewu paliwa zapobiega rozlewaniu, parowaniu i zanieczyszczaniu paliwa. Za wyświetlenie kontrolki może odpowiadać brak korka, niepoprawne zamontowanie korka lub usterka elektroniki samochodu.
Przechylenie samochodu w jedną stronę najczęściej jest spowodowane uszkodzeniem kolumny zawieszenia, amortyzatora lub sprężyny. Może się także okazać, że sama konstrukcja ramy czy podwozia została wygięta lub skręcona. Najmniejszy problem to zbyt niskie ciśnienie w którymś z kół....
Trzęsienie i wibracje silnika mogą oznaczać prostą usterkę wynikającą ze zużycia np. świec i przewodów zapłonowych. Może za to odpowiadać też mocowanie silnika, które z czasem się wyrabia od tłumienia wibracji. Najgorzej jest, jeżeli wibracje spowodowane są wewnętrznymi awariami silnika. W celu...
Nagły problem z uruchomieniem samochodu to coraz rzadszy widok ze względu na postęp technologiczny. Mimo to, elektronika która z jednej strony czyni auta nowoczesnymi pojazdami, z drugiej strony utrudnia ich diagnostykę na poboczu drogi. Bez komputera diagnostycznego, niewiele można zdziałać w...