Co zrobić, gdy pali się kontrolka hamulca?

Kontrolka hamulca najczęściej świeci się z powodu zaciągniętego hamulca ręcznego i ma za zadanie ostrzeganie przed rozpoczęciem jazdy. Może być równie dobrze wywołana przez uszkodzony przełącznik, niezupełnie opuszczoną dźwignię hamulca, zablokowany hamulec, niski poziom płynu hamulcowego lub uszkodzenie jego czujnika. Jakiekolwiek awarie związane z układem hamulcowym powinny być natychmiast usuwane.

O ile główny układ hamulcowy wykorzystywany jest do zwalniania i zatrzymywania samochodu, to hamulec ręczny odpowiada za zabezpieczenie pojazdu przed niepożądanym przemieszczeniem. Zaciągając hamulec ręczny, zdejmuje się obciążenie ze skrzyni biegów, które występuje podczas blokowania samochodu pozostawiając go tylko na wbitym biegu. Kontrolka hamulca powinna się włączać tylko, gdy hamulec ręczny jest zaciągnięty, a jego zwolnienie powinno ją gasić. Jeżeli mimo odblokowanego hamulca kontrolka cały czas się świeci, może być to spowodowane kilkoma rzeczami.

 

Jak działa kontrolka hamulca ręcznego?

Hamulec ręczny jest dodatkiem do podstawowego układu hamulcowego, aby zabezpieczyć samochód podczas parkowania na wzniesieniu i odciążeniu skrzyni biegów. Kontrolka hamulca ręcznego ma za zadanie ostrzegać przed jazdą samochodem z zaciągniętym hamulcem.

Gdy kierowca pociąga dźwignię hamulca ręcznego, linki podpięte do dźwigni aktywują hamulce umieszczone najczęściej na tylnej osi. W układzie znajduje się także przełącznik, który wykrywa zaciągnięcie hamulca i załącza kontrolkę na desce rozdzielczej. Kontrolka została umieszczona na desce także do informowania w przypadku wystąpienia innych sytuacji.

hamulec ręczny

Przyczyny świecenia kontrolki hamulca ręcznego:

  • Uszkodzony przełącznik – jednym z powodów stałego zapalenia się kontrolki jest awaria przełącznika. Jest to proste do sprawdzenia poprzez ruszanie dźwignią na boki w pozycji odblokowanego hamulca. Jeżeli kontrolka zacznie sporadycznie się zapalać lub gasić, to prawdopodobnie przełącznik jest uszkodzony.
  • Niezupełnie opuszczona dźwignia – możliwe, że mimo opuszczenia dźwigni hamulca ręcznego kontrolka nadal się świeci. Należy sprawdzić dwa razy, czy na pewno dźwignia została opuszczona do samego dołu. Jakiekolwiek zwiększone ciśnienie w układzie hamulcowym wywoła zapalenie się kontrolki.
  • Zablokowany hamulec – nie zawsze problem musi leżeć w przełączniku lub lince hamulca. Być może hamulec sam w sobie został zablokowany i kontrolka świeci się non stop.
  • Niski poziom płynu hamulcowego – jako, że kontrolka hamulca ma więcej zastosowań, to właśnie zbyt niski poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym może powodować jej zaświecenie. Może to być także zauważalne podczas jazdy na zakrętach, gdy poziom płynu hamulcowego ulega zmianie, a kontrolka zapala się i gaśnie.
  • Awaria czujnika poziomu płynu – układ hamulcowy wyposażony jest w czujnik poziomu płynu hamulcowego. Oczywistym jest, że gdy dojdzie do jego awarii na stałe zapali się kontrolka hamulca.
  • Nierówne ciśnienie płynu – Układ hamulcowe podzielony jest na kilka niezależnych linii. Jeżeli w którejś z linii ciśnienie płynu będzie ulegało zmianie, powodować to może ściąganie samochodu na jedną stronę podczas hamowania, ale dodatkowo zaświecenie także kontrolki hamulca.

Jak to się robi:

Mechanik sprawdza cały układ hamulcowy, włączając w to dźwignię i przełącznik. Sprawdza także zbiorniczek wyrównywaczy, czujnik i poziom płynu hamulcowego. Może się też okazać przydatne odczytanie błędów z komputera pokładowego.

Jak to jest ważne?

Hamulec ręczny nie wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo użytkowania samochodu. Należy jednak pamiętać, że świecąca się kontrolka nie musi oznaczać awarii akurat tego układu. Niesprawny może być któryś z elementów podstawowego układu hamulcowego a wtedy może być naprawdę niebezpiecznie. Jakiekolwiek usterki związane z hamulcami powinny być jak najszybciej usuwane.

 


Przeczytaj także

Co zrobić, gdy samochód jest przechylony na jedną stronę?

Co zrobić, gdy samochód jest przechylony na jedną stronę?

Przechylenie samochodu w jedną stronę najczęściej jest spowodowane uszkodzeniem kolumny zawieszenia, amortyzatora lub sprężyny. Może się także okazać, że sama konstrukcja ramy czy podwozia została wygięta lub skręcona. Najmniejszy problem to zbyt niskie ciśnienie w którymś z kół....

więcej

Co zrobić, gdy nie działa ogrzewanie w samochodzie?

Co zrobić, gdy nie działa ogrzewanie w samochodzie?

Gdy temperatura na zewnątrz spada, temperatura wewnątrz kabiny utrzymywana jest przez układ ogrzewania. Jeżeli ogrzewanie nie działa poprawnie, oznacza to pewne zagrożenie i to nie ze względu na komfort podróżowania, a np. na same zdolności fizyczne człowieka. Poza utrudnieniem w kierowaniu...

więcej

Co zrobić, gdy silnik się przegrzewa?

Co zrobić, gdy silnik się przegrzewa?

 Przegrzewanie się silnika to usterka mogąca w krótkim czasie doprowadzić do jego kompletnego uszkodzenia. Za problemy z temperaturą odpowiadać może awaria praktycznie każdego z elementów układu chłodzenia. Sprawdzić należy chłodnicę, rury chłodnicy, pompę wody, termostat, wentylator...

więcej

Co zrobić, gdy silnik trzęsie się, pulsuje lub wibruje?

Co zrobić, gdy silnik trzęsie się, pulsuje lub wibruje?

Trzęsienie i wibracje silnika mogą oznaczać prostą usterkę wynikającą ze zużycia np. świec i przewodów zapłonowych. Może za to odpowiadać też mocowanie silnika, które z czasem się wyrabia od tłumienia wibracji. Najgorzej jest, jeżeli wibracje spowodowane są wewnętrznymi awariami silnika. W celu...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty