Co zrobić, gdy pedał hamulca drży lub wibruje?

Drżenie lub wibracje pedału hamulca nie pozbawiają kierowcy możliwości hamowania, jednak usterek związanych z hamulcami nie należy lekceważyć. Za drgania odpowiedzialne mogą być tarcze i bębny hamulcowe, klocki i szczęki hamulcowe, łożyska i śruby kół oraz opony. Jazda z wibrującymi hamulcami może powodować uszkodzenia w sąsiednich elementach wpływając np. na przyspieszone zużycie zawieszenia. 

 

Hamowanie samochodem z reguły przebiega w sposób płynny. Może się jednak zdarzyć, że podczas hamowania pedał hamulca jak i samochód wpada w wibracje lub drgania. Drgania te najbardziej wyczuwalne będą na pedale oraz kierownicy, jednak nie trzeba się tym od razu bardzo przejmować, ponieważ może mieć to kilka źródeł.

dlaczego pedał hamulca drży

Dlaczego pedal hamulca drży i wibruje?

  • Tarcze i bębny hamulcowe – w zależności od samochodu oraz od rozpatrywanej osi zastosowane mogą być hamulce tarczowe lub bębnowe. Tarcze i bębny montowane są do piasty koła, gdzie po wciśnięciu pedału hamulca wywierane jest ciśnienie na klocki lub szczęki hamulcowe, powodując ich dociśnięcie i w efekcie zwalnianie samochodu. Z biegiem czasu tarcze i bębny mogą ulec wykrzywieniu, szczególnie gdy były często przegrzewane. Podczas kontaktu klocków z tarczą czy szczęk z bębnem nie stykają się one wtedy całą powierzchnią powodując wibracje.
  • Klocki hamulcowe – proces hamowania oparty jest o tarcie występujące pomiędzy tarczą a klockami oraz bębnami i szczękami hamulcowymi. Podobnie jak w przypadku krzywych tarcz i bębnów, klocki i szczęki mogą powodować drgania i nierównomierne hamowanie. Na klockach hamulcowych może się też gromadzić brud, rdza i pozostałości po zużyciu klocków, które mogą powodować wibracje podczas hamowania.
  • Łożyska i śruby kół – łożyska kół i śruby mocujące felgę odpowiadają za pewne zamocowanie koła do samochodu i jego płynne toczenie. Gdy łożysko dostanie luzu, lub poluzują się szpilki koła, odczuwalny będzie efekt drgań i niepewności w prowadzeniu. Podczas szybkiej jazdy siła odśrodkowa będzie ustawiała koła poprawnie i efekt ten nie będzie tak odczuwalny, ale gdy tylko kierowca zacznie wolniej manewrować od razu poczuje nieprecyzyjne zachowanie samochodu.
  • Opony – odpowiednie ustawienie geometrii kół w samochodzie jest podstawą do płynnej i w pełni kontrolowanej jazdy. Gdy samochód opuszcza fabrykę, geometria jest tak ustawiona aby wszystkie opony stykały się z drogą w najlepszy dla nich sposób. Z biegiem czasu, szczególnie podczas usterek związanych z zawieszeniem geometria ulega przestawieniu. Opony mogą zacząć ścierać się bardziej od wewnątrz lub zewnątrz. Podobnie w przypadku poluzowanych śrub koła czy wyrobionego łożyska w piaście, brak właściwej geometrii będzie odczuwalny podczas przyspieszania oraz jazdy ze stałą prędkością. Również proces hamowania będzie nierówny i może powodować wibracje.

Jak to się robi:

W pierwszej kolejności mechanik ściąga koła i przeprowadza inspekcję układu hamulcowego. Z reguły ślady zauważalne są już na tarczach czy klockach.

Jak to jest ważne?

Do mechanika najlepiej zgłosić się od razu po wykryciu wibracji i drgań pedału hamulca. Samo wibrowanie pedału nie pozbawia kierowcy możliwości hamowania samochodem, jednak jakiekolwiek odchyły od normy w przypadku układu hamulcowego powinny być jak najszybciej naprawiane. Układ hamulcowy jest kluczowym elementem samochodu bezpośrednio wpływającym na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

 


Przeczytaj także

Kia Rio (II, III, IV) - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Kia Rio (II, III, IV) - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Kia Rio to auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 1999 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Renault Logan, Skoda Rapid i Volkswagen Polo. Kia Rio pojawia się z napędem spalinowym...

więcej

Volvo S60 (I, II) - cena wymiany tarcz hamulcowych

Volvo S60 (I, II) - cena wymiany tarcz hamulcowych

Volvo S60 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2000 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Audi A4, BMW serii 3, Mercedes-Benz Klasy C, Saab 9-3 i Lexus IS. Volvo S60 pojawia się z...

więcej

Kia Sportage (II, III, IV) - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Kia Sportage (II, III, IV) - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Kia Sportage to auto kompaktowe segmentu C, które jest produkowane od 1993 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Kuga, Honda CR-V, Peugeot 3008, Renault Koleos, Volkswagen Tiguan, Skoda Karoq i Nissan Qashqai....

więcej

Mazda 6 I - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Mazda 6 I - Cena wymiany tarcz hamulcowych

  Mazda 6 I produkowana w latach 2002 - 2007. Zbudowany na platformie podłogwej G-platform ze współpracy z Fordem. W 2005 auto przeszło facelifting. W gamie silnikowej oferowano 4 jednostki benzynowe od 120KM do 166KM oraz 3 silnika diesla od 121KM do 143KM.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę