Co zrobić, gdy nie działają światła przeciwmgielne lub dalekosiężne?

Światła przeciwmgielne czy dalekosiężne pomagają kierowcy widzieć więcej w sytuacji ograniczonej widoczności. Powodem ich niedziałania może być tak prozaiczna rzecz jak przepalony bezpiecznik, uszkodzony przekaźnik lub sama żarówka. Aby odzyskać lepszą widoczność w utrudnionych warunkach najlepiej umówić się do specjalisty, który w krótkim czasie przywróci światła do prawidłowego stanu.

Oba światła, przeciwmgielne i drogowe są uzupełnieniem do standardowego oświetlenia samochodu, które wykorzystywane jest w specjalnych warunkach. Aby zwiększyć widoczność przez zamglone powietrze światła przeciwmgłowe świecą szerzej niż standardowe reflektory oświetlając także pobocze. Światła dalekosiężne okazują się pomocne podczas jazdy nocą po nieoświetlonej i nieznanej nam drodze. Jeżeli oświetlenie to ulegnie awarii, kierowca może mieć trudności aby poruszać się w specyficznych warunkach przy użyciu jedynie świateł mijania lub drogowych.

 

Jak to działa:

Gdy kierowca poczuje potrzebę użycia świateł przeciwmgielnych lub dalekosiężnych, przełącza przycisk w kabinie, a dalej za pomocą przekaźnika zasilone zostają dodatkowe światła. Układ taki wyposażony jest także w bezpieczniki, które zabezpieczają światła przed przepaleniem. Gdy prąd będzie zbyt duży, odpowiedniej grubości drucik w bezpieczniku ulega przepaleniu i połączenie zostaje przerwane.

bezpieczniki

Dlaczego nie działają światła przeciwmgielne?

  • Przepalony bezpiecznik – W pierwszej kolejności podczas wykrycia problemów z wyposażeniem elektrycznym takim jak światła przeciwmgłowe czy dalekosiężne, mechanik sprawdza stan bezpieczników. Gdy ten ulegnie przepaleniu przepływ zostaje przerwany, a światła nie są zasilane w prąd.
  • Przepalone żarówki – Z czasem żarówki również ulegają zużyciu i się przepalają. Najlepszym wyznacznikiem przepalonej żarówki jest fakt świecenia pozostałych żarówek w samochodzie. Jeżeli żarówka ulega przepaleniu, z reguły nie wpływa to na resztę układu dlatego pozostałe światła powinny działać poprawnie.
  • Uszkodzony przekaźnik – Przekaźnik przekazuje prąd z akumulatora na światła, lecz gdy ulegnie uszkodzeniu, obwód nie jest zamknięty i światła nie zaświecą. Przekaźnik przestaje działać także jeżeli nie jest do niego właściwie doprowadzona masa. Masa w układzie pełni rolę odprowadzenia nadmiernego ładunku, który mógłby uszkodzić urządzenie. Samochód z brakiem masy nie będzie w stanie zasilić świateł przeciwmgłowych lub dalekosiężnych.

Jak to się robi:

W przypadku awarii układów elektrycznych w samochodzie mechanik posiłkuje się multimetrem, w celu znalezienia źródła usterki. W pierwszej kolejności mechanik sprawdza stan niedziałających elementów w poszukiwaniu pęknięć, przepaleń, braków. Jeżeli z zewnątrz wszystko wygląda na sprawne, to mechanik sprawdza układ pod kątem elektrycznym.

W pierwszej kolejności mechanik sprawdza stan bezpieczników. Samochód wyposażony jest w wiele bezpieczników, z których każdy odpowiada za różne układy, jak radio, światła i inne dodatkowe urządzenia elektryczne. W tym wypadku mechanik skupia się na bezpiecznikach związanych z oświetleniem. Jeżeli któryś z bezpieczników uległ przepaleniu, należy go wymienić.

Jeżeli bezpieczniki są sprawne to w kolejnym kroku mechanik sprawdza stan żarówek. Jeżeli żarówka uległa przepaleniu, to przerwany będzie żarnik z drutu wolframowego. Jeżeli żarówka faktycznie jest przepalona, to należy wymienić ją na nową odpowiadającą danemu pojazdowi.

Jeżeli mechanik będzie podejrzewał przekaźnik o niedziałanie świateł, sprawdzi jego rezystancję za pomocą multimetru. Jeżeli przekaźnik okaże się uszkodzony, powinien zostać zmieniony na nowy. Przy okazji warto sprawdzić stan okablowania.
Przed odbiorem samochodu przez klienta, mechanik powinien sprawdzić działanie świateł po naprawie.

Jak to jest ważne?

Światła przeciwmgłowe lub dalekosiężne pomagają kierowcy widzieć więcej w sytuacji ograniczonej widoczności. Jeżeli kierowca używa samochodu w warunkach w których często pojawiała się potrzeba włączenia specjalnego oświetlenia, może być mu teraz ciężko poruszać się przy użyciu standardowych świateł mijania czy drogowych. Aby nie zwiększać ryzyka wypadku najlepiej umówić się do mechanika, który szybko znajdzie powód niedziałających świateł i wymieni wadliwe elementy.

 

Przeczytaj także

Ford S-Max (I, II) - Cena wymiany klocków hamulcowych

Ford S-Max (I, II) - Cena wymiany klocków hamulcowych

Ford S-Max to auto typu minivan klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2006roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest SEAT Alhambra i Renault Espace. Ford S-Max pojawia się z napędem spalinowym...

więcej

Fiat Panda (II)  - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

Fiat Panda (II) - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

 Fiat Panda to włoskie auto osobowe klasy aut najmniejszych produkowane od 1980 do dzisiaj. W tym czasie powstały trzy generacje modelu. Auto występuje w nadwoziu minivan 5d, van, podniesiony Cross i 4x4. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Ford Ka, Opel Agila oraz Chevrolet Spark.

więcej

BMW X3 F25 - Cena ustawienia zbieżności kół

BMW X3 F25 - Cena ustawienia zbieżności kół

  Generacja F25 produkowana była w latach 2010-2017. BMW X3 to pośredni model w gamie SUV pomiędzy mniejszym X1, a większym X5. Z racji zwiększenia rozmiarów samochodu, model upodobnił się do X5. W 2014 roku auto poddano faceliftingowi. Samochód oferowany był z 4 silnikami benzynowymi od...

więcej

Skoda Fabia I - Cena wymiany klocków hamulcowych

Skoda Fabia I - Cena wymiany klocków hamulcowych

 Produkcję Skoda Fabia I rozpoczęto w 1999 roku, a zakończono w 2008. Pojazd zastąpił przestarzały model Felicia. Skoda dostępna była w trzech wariantach: hatchback, kombi oraz sedan. W 2004 roku model poddano faceliftingi. W ofercie były silniki benzynowe o mocach od 54KM do 101KM oraz...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty