Co zrobić, gdy silnik gaśnie po wciśnięciu pedału gazu?

Gaśnięcie silnika po dodatniu gazu świadczy o problemie, który powinien zostać jak najszybciej naprawiony. Gaśnięcie silnika może być spowodowane przez awarie układu zapłonowego, awarie pompy paliwa, zużycie filtra paliwa, nieszczelność podciśnienia, przerwane połączenie elektryczne czy brudny lub uszkodzony silniczek krokowy. Zwlekanie z naprawą będzie podnosiło cenę naprawy.

Ciężka praca na wolnych obrotach, zwalnianie i nierówne przyspieszanie to ewidentne sygnały, że z silnikiem dzieje się coś niedobrego. W samochodzie znajduje się wiele systemów mogących powodować takie zachowanie silnika, od układu elektrycznego przez paliwowy do podciśnienia.

 

Dlaczego silnik gaśnie po wciśnięciu gazu?

  • Awaria elementów układu zapłonowego – cewki zapłonowe pobierają prąd z akumulatora, a następnie przekazują wysokie napięcie do świec zapłonowych. Świece zapłonowe odpowiadają za inicjowania procesu spalania a w efekcie wprawienie silnika w ruch. Problemy z układem zapłonowym będą się objawiały na wiele sposobów.

Wypadanie zapłonu to jeden z symptomów problemów z układem zapłonowym. Jeżeli problem będzie postępował, uruchamianie silnika będzie coraz trudniejsze, a spalanie wzrośnie. Może temu także towarzyszyć wyświetlenie kontrolki Check Engine. Jeżeli kierowca dopuści do zupełnego zużycia któregoś z elementów układu zapłonowego, samochód zostanie unieruchomiony. Należy się także spodziewać przerywania, szarpania i kaszlenia silnika szczególnie podczas jazdy z dużą prędkością. Nierównomierne zapłony mogą spowodować zgaszenie silnika, gdy tylko samochód zostanie zatrzymany.

  • Awaria pompy paliwa – pompa paliwa tłoczy paliwo ze zbiornika paliwa do silnika. Jeżeli pompa paliwa nie będzie w pełni sprawna, niewystarczająca ilość paliwa zostanie dostarczona do silnika. W takiej sytuacji właściwości silnika zostaną znacznie pogorszone, a sam silnik może nie dać się uruchomić.

Pierwszym z objawów kończącej się pompy paliwa będzie szarpanie podczas przyspieszania. Postępujące uszkodzenia spowodują utratę mocy a w ostateczności przerwanie pracy silnika.

  • Zużyty filtr paliwa – filtr paliwa oczyszcza paliwo zanim to dostanie się do silnika i wtryskiwaczy. Drożny filtr paliwa jest podstawą do prawidłowej i równej pracy silnika, a częstotliwość jego wymiany określona jest przez producenta. Zwlekanie z tą czynnością spowoduje utratę mocy i wzrost zużycia paliwa.

Problemy z filtrem paliwa mają podobne objawy do problemów z pompą paliwa. Utrata mocy podczas przyspieszania może być tego pierwszym objawem. Jeżeli przepływ paliwa będzie stale ograniczany, silnik może nie dać się uruchomić z uwagi na zbyt małą ilość paliwa.

  • Nieszczelność podciśnienia – Silnik ogólnie rzecz biorąc można potraktować jako wielką pompę powietrza. Powietrze zasysane jest do cylindrów i mieszane z paliwem a następnie sprężone i zapalone. Powietrze wpuszczone zostaje przez przepustnicę tworząc podciśnienie, które używane jest także do zasilenia innych urządzeń pomocniczych.

Najdrobniejszy wyciek może doprowadzić do pogorszenia osiągów silnika. Objawem może być zbyt niska prędkość obrotowa na biegu jałowym lub zbyt wysoka. Wypadanie zapłonu czy szarpanie podczas przyspieszania to kolejny z objawów nieszczelności. Jeżeli nieszczelność będzie zbyt duża, silnik nie da się uruchomić. Przy okazji może pojawić się syczenie i kontrolka Check Engine.

  • Przerwane połączenie elektryczne – współczesne samochody wyposażone są w rozbudowane systemy elektroniczne, w których brak połączenia czy problem z uziemieniem może powodować wiele usterek. Świecenie lub miganie kontrolki może oznaczać usterkę, tak samo jak trudności z uruchomieniem silnika. Może być także słyszalne klikanie jak w przypadku rozładowanego akumulatora lub poluzowanych przewodów.
  • Brudny lub uszkodzony silniczek krokowy – silniczek krokowy reguluje ilość powietrza która dostaje się do silnika, dzięki której komputer dostosowuje odpowiednią ilość paliwa do zapłonu.

Jeżeli silniczek krokowy zostanie zablokowany lub zabrudzony, praca silnika na wolnych obrotach może nie być równa. Silnik przestanie działać, jeżeli silniczek jest zablokowany lub uległ uszkodzeniu. Jeżeli przy wciśniętym pedale gazu mała ilość ciśnienia utrzymuje silnik w ruchu, to należy przyjrzeć się właśnie silniczkowi krokowemu. W większości przypadków usterka ta wystąpi w połączeniu z kontrolką Check Engine.

elektryka samochodowa

Jak to jest ważne?

Wszystkie wymienione objawy nie oznaczają niczego dobrego dla silnika i powinny zostać szybko naprawione. Jeżdżąc z taką usterką kierowca pogarsza sprawę i do naprawy może nadawać się niedługo więcej elementów. Dodatkowo jazda z gasnącym silnikiem jest niebezpieczna dla pasażerów, jak również naraża kierowcę na stres i unieruchomienie w trasie.

 


Przeczytaj także

Co zrobić, gdy silnik nierówno pracuje na wolnych obrotach?

Co zrobić, gdy silnik nierówno pracuje na wolnych obrotach?

Nierówna praca silnika na wolnych obrotach z pewnością jest frustrująca, ale poza tym może prowadzić do poważnych usterek. Za ciężką i nierówną pracę odpowiadać mogą niedrożne wtryskiwacze paliwa, źle ustawiona prędkość obrotowa, niepoprawnie zamontowane świece zapłonowe, zatkany filtr lub pompa...

więcej

Co zrobić, gdy świeci się kontrolka SERVICE?

Co zrobić, gdy świeci się kontrolka SERVICE?

Świecąca kontrolka Service może oznaczać drobny problem, jak również poważną usterkę silnika. Aby uniknąć kosztownej napraw należy jak najszybciej umówić się do warsztatu na diagnostykę. Mechanik poprzez podłączenie komputera odczytuje błędy i określa wagę usterki. Mogą one dotyczyć emisji,...

więcej

Check Engine - Co zrobić, gdy świeci się kontrolka silnika?

Check Engine - Co zrobić, gdy świeci się kontrolka silnika?

Kontrolka silnika Check Engline świeci się, gdy komputer pokładowy OBD wykrywa problem ze składem spalin spowodowany np. usterką silnika. Kontrolkę Check Engine wywołać może tak błaha rzecz jak otwarty zbiornik paliwa, ale również poważniejsza jak awaria sondy lambda, uszkodzony przepływomierz,...

więcej

Co zrobić, gdy zauważysz wypadanie zapłonu?

Co zrobić, gdy zauważysz wypadanie zapłonu?

Wypadanie zapłonu nie dość, że negatywnie wpływa na bezpieczeństwo w ruchu to powoduje dalsze wyniszczanie silnika. Objawy w postaci szarpania i przerywania pracy silnika spowodowane mogą być usterką układu zapłonowego lub układu zasilania w paliwo. W pierwszej kolejności warto sprawdzić świece,...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty